آفتاب

شفیعی: عربستان و ترکیه هم از تحرکات افراطی داعش در امان نخواهند بود

شفیعی: عربستان و ترکیه هم از تحرکات افراطی داعش در امان نخواهند بود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اینطور نیست که عربستان یا کشورهایی مثل ترکیه از تحرکات افراطی داعش در امان باشند، بلکه داعش تجلی افراطی‌گرایی است و اگر این افراط‌گرایی رشد کند، در شکل‌های مختلف ظاهر می‌شود و برای همه کشورهای منطقه پیامدهای امنیتی به دنبال خواهد داشت.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تجربه تاریخی و علم مدیریت بحران نشان می‌دهد که منافع کشورها در وضعیت باثبات بهتر تامین می‌شود تا یک وضعیت بی‌ثبات. بی‌ثباتی در عراق نیز می‌تواند کلید بی‌ثباتی در کل منطقه باشد.

وی افزود: اینطور نیست که داعش تنها در عراق تحرکاتی داشته باشد بلکه واکنش‌ها نسبت به تحرکات داعش می‌تواند بازتاب‌های منطقه‌ای داشته باشد و در عین حال همین تحرکات داعش هم می‌تواند گستره منطقه‌ای پیدا کند.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد غربی‌ها نسبت به تحرکات داعش در عراق خاطرنشان کرد: البته غربی‌ها اقدامات داعش را محکوم کرده‌اند اما نه آنطور که جامعه بین‌المللی و افکار عمومی انتظارش را دارند، علتش هم برداشت‌هایی است که غربی‌ها از رفتار داعش دارند و یکی از آنها برداشت منفعت‌آمیز است. به این معنا که غرب معتقد است که دولت نوری‌المالکی بر وفق مرادش عمل نمی‌کند و نگاهش آزار و اذیت دولت عراق است.

شفیعی ادامه داد: برداشت دیگر غربی‌ها این است که اگر گروه داعش رشد کند، می‌تواند تهدیداتی در عراق داشته باشد و به ایجاد بی‌ثباتی در عراق و منطقه بینجامد که نهایتا می‌تواند پیامدهای فاجعه‌بار انسانی داشته باشد. تحت تاثیر همین ملاحظات دوگانه است که غرب رفتار کج‌دار و مریزی در قبال داعش دارد تا از طرفی دولت نوری‌المالکی تحت فشار قرار گیرد و از طرف دیگر هم رفتار تندروانه داعش در عراق بازتاب بسیار منفی در افکار عمومی داشته و برای غرب هم نگران‌کننده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود شکاف اجتماعی سه‌گانه بین اکراد، اهل تشیع و اهل تسنن در عراق، خاطرنشان کرد: با این حال هیچ‌کدام از نیروهای سیاسی تمایل ندارند این شکاف‌های اجتماعی فعال شوند و به شکاف‌های خونین تبدیل شوند، اما آنچه باعث خونین شدن این شکاف‌ها شده، مداخله خارجی است.

شفیعی اضافه کرد: عربستان سعودی و متاسفانه در کنار آن ترکیه از این فرصت برای بی‌ثبات کردن عراق و ایجاد شکلی از معادلات سیاسی و امنیتی در منطقه استفاده کرده‌اند که این وضعیت به نفع خودشان تمام شود. بدون تردید آنها هم متحد ایالت متحده آمریکا هستند و آمریکا هم از تحرکاتی که اینها در سطح منطقه انجام می‌دهند، ناخشنود نیست.

انتهای پیام

کد N350831

وبگردی