آفتاب
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

15 هزار شغل امسال در کشور ایجاد می شود

15 هزار شغل امسال در کشور ایجاد می شود

تهران - ایرنا - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: علاوه بر کار معمول سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در زمینه مهارت آموزی، امسال 15هزار شغل از طریق آموزشهای مسئول محور در کشور ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، کوروش پرند در همایش خصوصی سازی آموزش های فنی و حرفه ای، کلید اشتغال پایدار که در محل برج میلاد با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی برگزار شد، افزود: 6 هزار شغل در زمینه گیاهان دارویی، 2 هزار شغل در زمینه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، 2هزار شغل در زمینه بافت تابلو فرش، یکهزار شغل در زمینه صنایع کیف و کفش چرم،2 هزار شغل در زمینه فناوری های نوین و 2هزار شغل هم در زمینه صنایع غذایی در کشور ایجاد می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اظهار داشت: ایجاد فرصت های رقابتی و افزایش بهره وری و کارایی آموزش های مهارتی، کاهش بار مالی دولت، افزایش بازدهی سرمایه گذاری های آموزشی و استفاده بهینه از امکانات کشور از جمله تأثیرات ایجاد و توسعه آموزشگاه های فنی و حرفه ای در کشور بوده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 12 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد با حضور 40 هزار مدیر و مربی در نزدیک به 900 حرفه در کشور مشغول به فعالیت هستند که عملکرد در این بخش در سال92 ،180 میلیون نفر ساعت بوده که حدود 60 درصد از عملکرد سازمان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از بخش خصوصی سازمان نسبت به حذف حرفه های موازی از برنامه عملکرد بخش دولتی اقدام کرده و در صدد است تعداد این حرف را گسترش دهد، افزود: با توجه به اینکه یکی از مشکلات توسعه آموزشگاه های فنی و حرفه ای تأمین مکان است در راستای حمایت حداکثری از بخش خصوصی سازمان در اجرای بند ˈبˈ ماده21 قانون برنامه پنجم تصویب نامه ای را از هیات وزیران اخذ کرده که بر مبنای آن سالانه کمک های فنی و اعتباری در قالب تسهیلات برای خرید ملک و تجهیز آموزشگاه در اختیار آنان قرار خواهد گرفت که البته انتظار می رود اعتبارات بیشتری به این موضوع اختصاص یابد.

پرند ادامه داد: همچنین به منظور ایجاد زمینه رونق آموزشگاه های فنی و حرفه ای و نقش آفرینی آنان و توسعه کشور مبادله تفاهمنامه با وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی صورت گرفته است.

رئیس سازمان فنی وحرفه ای کشور به موضوع بیمه آموزشگاه های فنی و حرفه آی آزاد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع بیمه آموشگا ه های فنی و حرفه ای آزاد از دیگر ضرورت های فعالیت گسترده تر و مؤثرتر این آموزشگاه ها است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از یک سو و کانون کشوری به عنوان تشکل صنفی پیگیر تحقق این موضوع است که در اینجا از سیاست مجلس شورای اسلامی و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درخواست مساعدت داریم.

پرند با اشاره به رویکرد های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: این سازمان با توجه به توانمندی های خود در حوزه آموزش های مهارتی به منظور تعاملات بین المللی و حضور مؤثر در این عرصه الگوی جدید دیپلماتی مهارت را طراحی کرده و در حال اجرا است. همچنین ایجاد شبکه ملی نخبگان و استعدادهای برتر مهارتی و رویکرد آموزشی یادگیری مادام العمر که در دنیا اهدافی همچون توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی، توسعه حرفه ای و اشتغال پذیری را دنبال می کند از جمله جهت گیری های جدید است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: ساماندهی استانداردها و منابع آموزشی سازمان با استفاده از بخش خصوصی، اعتبار سنجی مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و خصوصی، توسعه آموزش برای زنان، تقویت آموزش های مهارتی در دانشگا ه ها، تقویت آموزش های مهارتی با رویکرد فناوری های نوین و مشاغل نو، پژوهش محوری و تصمیم سازی و خدمات تجاری سازی از دیگر اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.

اقتصام(3)9123**1558
کد N350456

وبگردی