آفتاب

لاریجانی:امروز تضییع حقوق هیچ یک از طوایف عراق توسط هیچ‌کسی مورد قبول نیست

لاریجانی:امروز تضییع حقوق هیچ یک از طوایف عراق توسط هیچ‌کسی مورد قبول نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران همواره با طوایف مختلف عراق روابط خوبی داشته باشد و از حقوق همه آنها حمایت کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که بحران عراق و فتوای مرجعیت شیعی در خصوص مقابله با گروهک تروریستی داعش ، از سوی برخی از کشورهای منطقه جنگ شیعه و اهل سنت عنوان شده است،علی لاریجانی یرئیس مجلس در همایش ملی خصوصی‌سازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تاکید کرد: طوایف عراق اعم از شیعیان، اهل سنت، کردها، و سایر طوایف همه از دوستان ما هستند و ما روابط صمیمانه‌ای با رهبران آنها داریم و همواره تاکید کرده‌ایم که در حکومت عراق همه طوایف باید مشارکت داشته باشند.

به دنبال انتخابات در عراق و پیروزی مجدد نوری المالکی نخست وزیر این کشور، گروهک تروریستی داعش با همکاری برخی از کشورهای منطقه کودتای نظامی را جهت سرنگونی ساختار سیاسی این کشور کلید زدند.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه امروز کشور در بعد بین‌المللی با ماجراجویی‌های ظالمانه برخی از کشورها دچار مشکلات شده است که البته برای حل آن در حال مذاکره هستیم، گفت: اما این موجودات بین‌المللی به جد به دنبال ماجراجویی هستند و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده‌اند. همچنین در بخش منطقه‌ای، مسائلی که در سال‌های اخیر شدت گرفته، در اطراف ما در حال وقوع است که به حمدالله با توجه به حرکت داهیانه نیروهای خبیر در منطقه شدت پیش‌روی از آنها گرفته شد.

به گزارش ایسنا رییس قوه مقننه افزود: آنها با هر روش اصلاحی برای حل مشکلات منطقه‌ای مخالف هستند و بهانه‌جویی‌هایی را نیز در این رابطه دارند و گاهی می‌گویند به خاطر ساختار غیردموکراتیک حکومت سوریه این مسائل را ایجاد کرده‌اند که البته خلاف می‌گویند و زیر این پوشش مخفی شده‌اند چرا که در عراق کاملا ساختار دموکراتیک وجود دارد و ما می‌بینیم که در عراق نیز درگیری‌هایی را ایجاد نموده‌اند و نشان داده‌اند که با ساختار دموکراتیک مشکل دارند اما ما بارها گرفته‌ایم مساله عراق و امنیت کشور برای ما مهم است.

وی ادامه داد: ملت عراق نشان داده‌اند که این ظرفیت را دارند که یک ساختار دموکراتیک در کشور خود ایجاد کنند و ساختاری که یک ساختار ملی با حضور همه اقوام و قومیت‌های حاضر در عراق باشد و ما از این ساختار حمایت می‌کنیم.

دیگر اظهارات رئیس مجلس در این مراسم به شرح زیر است:

*مساله مدیریتی در اقتصاد درونی به دلیل مسائل مدیریتی و مشکلات ایجاد شده، دچار بیکاری و تورم و رکود هستیم که البته دولت هم در حال تلاش است که این مشکلات را حل کند و این مسیر نیز به درستی طی شده است.
* باید از بخش صنعت حمایت‌های مناسب بانکی انجام شود و اگر دست واحدهای تولیدی را نگیریم، نمی‌شود از رکود خارج شد و تا وقتی ما افراد صاحب حرفه و فنی برای ایجاد تحول در کشور نداشته باشیم، این امکان صورت نمی‌پذیرد و نمی‌توانیم مشکلات را مرتفع کنیم لذا باید از بخش فنی و حرفه‌ای سپاسگزار باشیم.
* آنچه که امروز یکی از اصلی‌ترین مشکلات حوزه تخصصی در کشور است، این است که هرم نیروی انسانی ما وضع متعادلی ندارد و به جای آنکه بر پایه این هرم، نیروهای متخصص و تکنیسین‌های آموزش دیده باشند، نیروهای دانشگاهی و آکادمیک حضور دارند و باید این وضع اصلاح شود
* نیازمند سرمایه‌گذاری وسیع‌تری در بخش فنی و حرفه‌ای هستیم و باید از مراکز آموزشی حمایت جدی صورت گیرد تا آنها بتوانند کارگاه‌های خود را به روز کنند و در این زمینه نیز اگر از نظر قانونی نیازمند حمایت باشند، مجلس نگاه حمایتی مناسبی از آنها دارد و امید داریم این اتفاق به طور مطلوب انجام شود.
* مجلس شورای اسلامی حمایت ویژه‌ای از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دارد و در برنامه ششم توسعه کشور نیز حمایت‌هایی بیش از گذشته از این بخش خواهد شد.
* می‌دانیم که در بیمه موسسان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مشکلاتی وجود دارد و امیدواریم با پیگیری‌ها به نحوی منطقی این مشکل با اصلاح قانون و یا تصویب قانونی مناسب حل شود.

/212 212

 

کد N350363

وبگردی