آفتاب

بی‌اعتنایی شبه‌نظامیان جدایی‌طلب به آتش‌بس اعلام شده از سوی دولت اوکراین

بی‌اعتنایی شبه‌نظامیان جدایی‌طلب به آتش‌بس اعلام شده از سوی دولت اوکراین

نیروهای وابسته به دولت اوکراین امروز (شنبه) اعلام کردند که جدایی‌طلبان حامی روسیه به رغم آتش‌بس اعلام شده از سوی این کشور، به چند موضع و پایگاه متعلق به نیروهای دولتی از جمله یک پایگاه ارتش و یک پایگاه دفاع هوایی حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این حملات در حالی انجام شدند که چند ساعت پیش از آن، روز جمعه در ساعت 10 شب به وقت محلی، نیروهای دولتی اوکراین به طور یکجانبه و به دستور پترو پروشنکو، رئیس جمهوری این کشور، آتش‌بس یکجانبه اعلام کردند.

یک سخنگوی نیروهای دولتی اوکراین اظهار داشت: جدایی‌طلبان در شرق این کشور با استفاده از خمپاره و تک تیرانداز به چند پست دیده‌بانی نیروهای اوکراینی در مناطق "ایزوارنو" و "اوسپنکا" در مرز با روسیه حمله کردند و طی این حملات 9 افسر اوکراینی مجروح شدند. همچنین شورشیان اوکراینی با تیربارهای کالیبر بالا و نارنجک‌انداز به یک موضع ارتش اوکراین در منطقه "آودی‌یوکا" در نزدیکی شهر دونتسک و همچنین یک پست دیده‌بانی دیگر در منطقه "کرمینا" نیز حمله کردند.

ولادیسلاو سلزنیوف، سخنگوی ارتش اوکراین گفت: جدایی‌طلبان که شهر اسلاویانسک را در کنترل دارند به نیروهای اوکراینی در تپه "کاراچون" مشرف به این شهر با خمپاره و نارنجک‌انداز حمله کردند.

وی تاکید کرد: در همه این موارد حمله شورشیان دفع شد. سربازان اوکراینی تلفاتی ندادند و تعداد شبه‌نظامیان کشته شده نیز در حال تعیین است.

پروشنکو که روز جمعه آتش‌بس یک هفته‌ای اعلام کرد، از شورشیان خواست تا سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و به آنها هشدار داد اگر حمله‌ای انجام پذیرد نیروهای اوکراینی پاسخ آن را می‌دهند.

از سوی دیگر وزارت دفاع اوکراین نیز به طور جداگانه اعلام کرد نیروهای اوکراینی دو حمله از سوی پنجاه شبه‌نظامی به شدت مسلح در ساعات اولیه روز شنبه علیه یک پایگاه دفاع هوایی در آودی‌یوکا که میزبان موشکهای زمین به هوا است را دفع کردند.

این بیانیه نیز گفت که هیچ سرباز اوکراینی آسیب ندیده و تلفات شورشیان در حال مشخص شدن است.

همچنین شورشیان نیز عنوان کردند که نیروهای اوکراین آتش بس اعلام شده از جانب خود را نقض کرده اند.

پاول گوبارف، یکی از رهبران بلندپایه شورشیان به یک شبکه تلویزیونی روسیه گفت: من با ایگور استرلکف فرمانده بلندپایه خودمان صحبت کردم. او گفت که درگیری‌ها صبح امروز بار دیگر از سر گرفته شده است و آتش بسی وجود نداشته است.

وی تاکید کرد که یا سربازان اوکراینی از پروشنکو تبعیت نکرده و یا او دروغ گفته است.

روز جمعه کرملین آتش بس اعلام شده از جانب اوکراین را یک اولتیماتوم به جای پیشنهاد صلح دانست و آنرا محکوم کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در اظهاراتی که در جریان سفر به عربستان ایراد کرد، گفت: این آزاردهنده و مایه نگرانی است که همزمان با اعلام آتش‌بس از سوی دولت اوکراین، عملیاتهای به اصطلاح ضد تروریستی در این کشور شدت گرفته است.

در مقابل اوکراین نیز روز شنبه نسبت به افزایش تحرکات نیروهای روس در مرزهای این کشور اظهار نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای گفت: تداوم تراکم نیروهای روسی و افزایش فعالیت آنها در نزدیکی مرز با اوکراین در حالی نگرانی های ویژه‌ای را ایجاد می‌کند که برخی وقایع تایید کرده‌اند سلاح‌ها و تجهیزات نظامی برای تروریست‌ها در اوکراین فرستاده شده است.

از سوی دیگر در شهر دونتسک حدود، 100 سرباز جمهوری تشکیل شده از سوی جدایی طلبان در این شهر، به نشانه مخالفت با طرح صلح پروشنکو نسبت به وفاداری به این جمهوری سوگند یاد کردند.

این شبه‌نظامیان در مراسمی در میدان لنین در این شهر وعده دادند که تا آخرین قطره خون از "جمهوری خلق دونتسک" دفاع خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N350315

وبگردی