آفتاب
صالحی امیری:

اصلی‌ترین نیاز جامعه امروز ما فرهنگ است

اصلی‌ترین نیاز جامعه امروز ما فرهنگ است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی و مشاور رییس‌جمهور گفت: اصلی‌ترین نیاز جامعه ما فرهنگ است و احیای فرهنگ بدون احیای اخلاق به جایی راه نمی‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدرضا صالحی امیری در مراسم رونمایی از دو جلد کتاب با نام‌های «خاندان امام خمینی (ره) به روایت اسناد» و «خاندان امام خمینی (ره)» نوشته محمدجواد مرادی‌نیا که ظهر امروز (شنبه 31 خرداد) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در محل سازمان اسناد برگزار شد به کارکردهای فرهنگ اشاره و اظهار کرد: انسجام‌بخشی یکی از این کارکردهاست که به مفهوم حرکت هماهنگ همه‌ اجزای سیستم در جهت اهداف معین و مشخص تعریف می‌شود.

او افزود: در جامعه ایران پس از انقلاب آنچه در سطح فرهنگی رخ داد، انسجام بر مبنای ارگانیکی بوده است؛ این انسجام انسجام مبتی بر اخلاق و هدف و معرفت و کرامت و رضایت است و همه آن را مدیون حضرت امام (ره) هستیم.

صالحی امیری هویت‌بخشی را کارکرد دیگر فرهنگ عنوان و اظهار کرد:‌ ما وجود هویت دینی ایرانی و اسلامی‌مان را مدیون امام (ره) هستیم چرا که قبل از انقلاب هویت ایرانی مخدوش شده بود.

رییس کتابخانه‌ ملی با بیان این‌که سازگاری کارکرد دیگر فرهنگ است، گفت: وقتی از سازگاری حرف می‌زنیم به این معنی است که همه‌ نحله‌های فرهنگی و اندیشه‌ها در کنار هم با همزیستی مسالمت‌آمیز پیش می‌روند تا این‌که نظام فرهنگی در یک مدار حرکت کند و ما این موضوع را نیز مدیون حضرت امام (ره) هستیم و بر این باوریم که راه نجات کشور تلاش برای باز کردن فضای سیاسی و اجتماعی است تا این‌که در آن همگان امکان حضور داشته باشند. چنان‌چه شاهد بودیم همه انسان‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان و شیعه و سنی در زیر چتر امام (ره) با هم سازگاری داشتند.

صالحی امیری شخصیت‌بخشی را از دیگر کارکردهای فرهنگ عنوان و اظهار کرد: شخصیت دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه‌ ما مدیون امام راحل است اما هنوز با شناخت واقعی اندیشه‌های بلند حضرت امام فاصله‌ زیادی داریم.

او با بیان این‌که تاکید بر شکل‌گیری انسان فرهنگی، همچنین عدالت فرهنگی و نقش نخبگان و رهبران و حوزه‌های علمیه در گسترش فرهنگ باید مورد توجه قرار بگیرد بر این موضوع تاکید کرد که ما نیازمند بازشناسی اندیشه‌ فرهنگی امام (ره) هستیم چرا که اگر امروز به مصیبت عظیمی گرفتار شده‌ایم و مجموعه‌ای از چالش‌های بزرگ جامعه ما را فراگرفته اعتماد عمومی کمرنگ شده و تظاهر در جامعه روز به روز افزون‌تر می‌شود ناشی از فاصله گرفتن از اندیشه‌های حضرت امام (ره) است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی خاطرنشان کرد: امروز شاهد این هستیم که انسان‌ها با یکدیگر نامهربان و نسبت به یکدیگر کم‌احساس شده‌اند. همچنین روابط میان افراد بر اساس سوددهی و منفعت‌طلبی تعریف می‌شود. با وجود همه‌ این‌ها اصلی‌ترین نیاز جامعه ما در حال حاضر فرهنگ است و احیای فرهنگ بدون احیای اخلاق به جایی راه نمی‌برد. هنر امام زیست اخلاقی بود و جا دارد از امام بیاموزیم که چگونه چنین زیستی داشته باشیم.

او همچنین با مورد توجه قرار داد نام‌گذاری سال جاری با عنوان اقتصاد و فرهنگ و تاکید مقام معظم رهبری بر امر فرهنگ گفت: ما می‌توانیم در حوزه‌ فرهنگ و اندیشه‌ رهروان امام (ره) باشیم.

انتهای پیام

کد N349807

وبگردی