آفتاب
آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش قوه‌قضاییه:

برخورد قاطع و مستمر با اشرار و قاچاقیان مواد مخدر جزء برنامه‌های اصلی قوه‌قضاییه است

برخورد قاطع و مستمر با اشرار و قاچاقیان مواد مخدر جزء برنامه‌های اصلی قوه‌قضاییه است

وقتی در یک روز پرونده‌های زیادی را روی میز قاضی قرار می دهیم معلوم است که فرسودگی کار نمی‌گذارد به شکل طبیعی برخورد شود.

رییس قوه‌قضاییه برخورد قاطع و مستمر با اشرار و قاچاقیان مواد مخدر را جزو برنامه‌های این دستگاه عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در همایش قوه‌قضاییه که به مناسبت بزرگداشت هفته این دستگاه در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، پس از اظهارات رئیس قوه مجریه و مقننه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: میهمانان امروز جا را برای میزبان تنگ کردند، رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر دادگستری بیش از وقتی که داشتند صحبت کردند. البته این را برای مزاح عرض کردم.

وی با تاکید بر اینکه مساله برنامه‌محوری در قوه قضاییه بسیار مهم است گفت: نظارت در دستگاه قضایی طی این سال‌ها از مجاری مختلف پیگیری شده و توسعه پیدا کرده است.

آملی لاریجانی بحث برخورد با مفاسد اقتصادی را بسیار حساس دانست و گفت: همانطور که رئیس جمهور اشاره کرد ما وظیفه داریم امنیت اقتصادی را تامین کرده و با مفاسد اقتصادی مبارزه کنیم حرکت بر این دو مدار کار دشواری است. قوه قضاییه همواره برخورد قاطع و مستمر با اشرار و قاچاقیان مواد مخدر را جزو برنامه‌های خود قرار داده است.

وی در خصوص مساله پیشگیری وقوع جرم نیز یادآور شد: از ابتدای دوره پنج ساله ما معاونت پیشگیری از وقوع جرم را تاسیس کردیم. بنده نیز تعرض به منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی را امری بسیار مهم می دانم.

وی با اشاره به بحث ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی در قوه قضاییه تاکید کرد: اگر مشکل کمبود نیروی انسانی در قوه قضاییه را واکاوی کنیم می ‌بینیم که اطاله دادرسی‌ها مستقیما به این مساله مربوط می‌شود و همچنین حکایت از نحوه برخورد برخی قضات نیز ناشی از همین مساله است.

وی ادامه داد: وقتی در یک روز پرونده‌های زیادی را روی میز قاضی قرار می دهیم معلوم است که فرسودگی کار نمی‌گذارد به شکل طبیعی برخورد شود. مساله اتقان آرا نیز تابع همین مساله است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر قاضی فرصت کافی برای کار داشته باشد آموزش های‌ بدو و ضمن خدمت نیز اثر مثبتی در مساله دادرسی‌ها خواهد داشت ما برای این بازسازی و ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی تلاش فراوانی کردیم.

آملی لاریجانی یادآور شد: در برنامه پنجم برای جذب قاضی تلاش‌های فراوانی شد اما مشکلاتی نیز وجود داشت و دولت زیر بار آن نمی‌رفت تا اینکه با عنایت رهبری، مجلس مجوز جذب 4 هزار قاضی را به ما داد. با این تجویز مجلس راه برای اقدامات ما باز شد و معاونت آموزش قوه قضاییه تلاش کرد تا این مساله در روال طبیعی خود قرار گیرد.

وی افزود: تا به امروز حدود دو هزار و پانصد قاضی وارد دستگاه قضا شده اند و حدود هزار نفر نیز مشغول کارآموزی هستند تا پایان سال 93 قریب به هشتصد قاضی وارد قوه قضاییه خواهند شد. یکی از مشکلات ما در این زمینه تاخیر در تصویب برنامه پنجم بود.

رئیس دستگاه قضا همچنین عنوان کرد: تلاش همه کمک کرد تا کمبود نیرو را در پایان برنامه پنجم جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید قضات ما دائما دانش حقوقی خود را به روز کنند گفت: قوانین گذشته باید به شکل مرتب مورد بحث قرار گیرد البته در برخی استان‌ها این کار صورت می گیرد اما باید به شکل مرتب جلساتی به همین منظور تشکیل شو

کد N349285

وبگردی