آفتاب

لاوروف: همکاری با پاکستان در اولویت سیاست‌های روسیه قرار دارد

لاوروف: همکاری با پاکستان در اولویت سیاست‌های روسیه قرار دارد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو به دنبال گسترش همکاری با پاکستان است چرا که نه تنها این همکاری به نفع دو کشور است بلکه کمکی برای ایجاد ثبات و عزت و شکوه در منطقه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدار با سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی در مسکو که روز جمعه صورت گرفت، تمایل مسکو را در گسترش همکاری‌ها با اسلام‌آباد اعلام کرد.

سرتاج عزیز نیز در پاسخ گفت: این مایه افتخار اسلام‌آباد است که به ارتقای روابط با مسکو بپردازد، نخست‌وزیر پاکستان دیدگاه جدیدی درباره کشور دارد که براساس ایجاد همکاری اقتصادی با کشورهای مختلف است. وی همچنین خواستار تحول در روابط چند بعدی با روسیه در زمینه‌های مختلف تجارت، انرژی، زیرساخت‌ها، دفاع و فرهنگی است.

لاوروف و سرتاج عزیز همچنین در این دیدار درباره اوضاع افغانستان همکاری برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم، کنترل مواد مخدر و اوضاع در خاورمیانه شامل سوریه و عراق به گفت و گو پرداختند.

این دو مقام در همچنین توافق کردند که نشست آتی سازمان همکاری شانگهدای در دوشنبه تاجیکستان که قرار است سپتامبر 2014 برگزار شود به فرصتی مغتنم برای بحث درباره اوضاع افغانستان پس از 2014 را فراهم آورد.

لاوروف همچنین گفت که روسیه کاملا از عضویت پاکستان در این سازمان به عنوان یک عضو دائم حمایت می‌کند.

این دو همچنین توافق کردند که طیف‌های مهم و حائز اهمیتی برای همکاری در زمینه انرژی وجود دارد چرا که پاکستان برنامه‌ای جامع دارد، مقابله با بحران انرژی به کار بسته و اکثر کمپانی‌های روس خواستار همکاری و مطلع‌شدن از این برنامه هستند.

مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان همچنین به لاوروف گفت: پاکستان به دنبال برگزاری نشستی در سطح کمیسیون‌های داخلی دولت درباره تجارت، علم و فناوری، اقتصاد و همکاری‌های تکنولوژیکی است نشست آتی قرار است نوامبر 2014 در مسکو برگزار شود.

وی همچنین از لاوروف به خاطر موافقت روسیه در فروش هلیکوپترهای MI-35 به پاکستان تشکر و ابراز امیدواری کرد که درخواست‌های بعدی پاکستان برای خرید تجهیزات دفاعی به زودی بعنوان بخشی از همکاری دفاعی دامنه دار میان دو کشور ارائه می‌شود.

لاوروف همچنین دیدار خیر نوازشریف، نخست‌وزیر پاکستان با نارندرا مودی، همتای منتخب هندی خود را ستود و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ثمربخش و روابط بهبود یافته میان دو کشور به نفع ثبات و امنیت در منطقه است.

انتهای پیام

کد N348818

وبگردی