آفتاب
سرپرست مجتمع قضایی شهید محلاتی:

تدوین لوایح قضایی از نقاط قوت قوه قضاییه است

تدوین لوایح قضایی از نقاط قوت قوه قضاییه است

سرپرست مجتمع قضایی شهید محلاتی تدوین لوایح قضایی را یکی از مهمترین اقدامات دستگاه قضایی در سال‌های اخیر عنوان کرد.

سیدولی‌الله حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: حرکت به سمت اصلاح برخی قوانین و تهیه لوایح قضایی از جمله قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری از نقاط قوت قوه قضاییه در سال‌های اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه از دیرباز قوه قضاییه در بحث استقلال دچار چالش‌هایی بوده است، گفت: به عنوان مثال متاسفانه دستگاه قضایی از نظر بودجه مستقل نیست و برای تهیه امکانات به دولت وابسته است.

حسینی با بیان اینکه از نقاط ضعف دستگاه قضایی، عدم معیشت و بهداشت روانی قضات است، ادامه داد: متاسفانه سال‌های طولانی است که قضات با حداقل امکانات در محل کار خود فعالیت می‌کنند و با مشکلات معیشتی فراوانی روبرو هستند.

وی افزود: تعاونی‌های مسکنی که قوه قضاییه در سال‌های اخیر برای قضات در نظر گرفته، نتوانسته گامی در جهت رفع مشکل مسکن قضات یا بهبود اوضاع آنها باشد. این مشکل در مورد کارمندان قوه قضاییه پررنگ‌تر است و کارمندان این دستگاه با مشکلات عدیده مالی مواجه‌اند که این موضوع می‌تواند در روند رسیدگی عادلانه اثر بگذارد.

سرپرست مجتمع قضایی شهید محلاتی با بیان اینکه از دیگر نقاط ضعف قوه قضاییه پررنگ‌تر و کمرنگ‌تر کردن بعضی از پرونده‌هاست، گفت: به نظر می‌رسد این موضوع شائبه جانبداری را ایجاد کند که متاسفانه در بعضی از پرونده‌ها این مسائل دیده شده است و انتظار می‌رود دستگاه قضایی شفاف‌تر و به دور از ملاحظات اجتماعی و سیاسی به پرونده‌ها رسیدگی کند.

وی گفت: در حال حاضر در نگاه کلان دستگاه قضایی و مدیریت این دستگاه به سمتی است که اصول قانون اساسی و قضاوت اسلامی برقرار شود اما تلاش یک جانبه قوه قضاییه شاید نتواند اهدافی را که در قانون اساسی آمده، محقق سازد.

حسینی با بیان اینکه بعضی از مشکلات دستگاه قضایی مربوط به خود قوه است، افزود: برخی دیگر از مشکلات قوه قضاییه مربوط به کل جامعه است و مسلما یک قوه به تنهایی نمی‌تواند تمامی مشکلات را رفع کند. به عنوان مثال مشکلات اقتصادی، تعداد پرونده‌ها و آمار جرم و جنایت را افزایش می‌دهد و ریشه افزایش این جرایم و ناملایمات اقتصادی به دست قوه قضاییه نیست؛ بلکه ریشه اجتماعی دارد و متاسفانه پیامدهای آن در قوه قضاییه ظاهر می شود.

این قاضی دادگستری با اشاره به کمبود نیروی انسانی و کمبود قضات و ریزش قضات در دستگاه قضایی، خاطرنشان کرد: این موضوعات نیاز به آسیب‌شناسی دارد. دستگاه قضایی باید از دولت تقاضای جذب نیروی انسانی را کند. متاسفانه قریب به 60 درصد پست‌های سازمانی و اداری دادگستری خالی هستند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین و بهترین سرمایه یک سازمان، نیروی انسانی است، ادامه داد: متاسفانه در قوه قضاییه می‌بینیم این مشکل وجود دارد و در اکثر شعبات دادسراها و دادگاه‌ها ما با کمبود نیروی انسانی مواجهیم.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر قضات انگیزه‌ای برای کار در قوه قضاییه ندارند، گفت: ما قبلا قضاتی را در قوه قضاییه داشتیم که نزدیک به 50 سال در این دستگاه فعالیت می‌کردند. در بعضی از کشورهای اروپایی به حدی یک قاضی در شعبه فعالیت می‌کند که نام آن شعبه به اسم قضات می‌شود، در حالی که در دستگاه قضایی بسیاری از قضات ما در حال خروج از این دستگاه هستند.

وی با بیان اینکه دخالت قوه قضاییه در تمدید پروانه وکالت وکلا دیده شده است، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که قوه قضاییه هرچند تلاش می‌کند به سمتی برود که مرجع رسیدگی به شکایات و حمایت از آزادی‌های افراد باشد ولی متاسفانه می‌بینیم که تاکنون این امر به طور کامل محقق نشده است.

سرپرست مجتمع قضایی شهید محلاتی درباره تعامل وکلا با مراجع قضایی نیز گفت: وکلا قسمتی از تحقق عدالت در همه کشورها هستند، بال دیگر فرشته عدالت اند و تکمیل کننده فرآیند و به وجود آوردن یک دادرسی عادلانه هستند. شأن آنها هم شان قضات است و این احترام در همه نظام‌های حقوقی وجود دارد. قضات در برخورد با وکلا مشکلی ندارند و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد محدود است و ارتباطی به عملکرد قوه قضاییه ندارد.

حسینی افزود: رییس دستگاه قضایی در بخشنامه‌های خود راجع به احترام با وکلا تاکید داشته اند، ولی قوانین و لایحه‌هایی که اخیرا تنظیم می‌شود، مانند صدور پروانه وکالت وکلا توسط قوه قضاییه با استقلال کانون وکلا منافات دارد. بهتر است قوه قضاییه در این موارد ورود پیدا نکند و استقلال وکلا را پاسداری و حمایت کند.

وی گفت: تا زمانی که استقلال قوه قضاییه و وکلا برای حفظ و حمایت از حقوق و آزادی‌های فردی مردم محقق نشود، دستگاه قضایی نمی‌تواند در رسالت خود موفق باشد و مسلما قوه قضاییه بدون استقلال، دستگاه قضایی موثری نیست و نمی‌تواند ادعای برقراری عدالت داشته باشد.

انتهای پیام

کد N348808

وبگردی