آفتاب

تردید در توانایی های نظامی واشنگتن/418 پهپاد آمریکا ظرف 14 سال ساقط شده اند 

تردید در توانایی های نظامی واشنگتن/418 پهپاد آمریکا ظرف 14 سال ساقط شده اند 

یک رسانه آمریکایی با ابراز تردید درباره قابلیتها و امنیت هواپیماهای بدون سرنشین آمریکااعلام کرد که بیش از 400 فروند از هواپیماهای بدون سرنشین این کشور از سال 2001 تا کنون ساقط شده اند. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، بررسی پرونده ها و گزارشهای پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نشان می دهد که از سال 2001 تا کنون گزارشی در 50 هزار صفحه درباره حوادثی که برای پهپادهای آمریکایی رخ داده وجود دارد. 

در این پرونده آمده که بعد از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 میلادی، در مجموع بیش از 400 فروند از هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا در عملیا های مختلف دچار حادثه و ساقط شده اند. 

علت سقوط این پهپادها مواردی همچون اشتباهات انسانی، شرایط نامساعد جوی، مشکلات مربط به سوخت، و اشتباهات فنی بوده است. 

بر اساس این گزارش 50 هزار صفحه ای محل سقوط این پهپادهای ارتش آمریکا اماکنی همچون مزارع کشاورزی، اتوبان ها، رودخانه ها و حتی در یک مورد در مسیر حرکت هواپیماهای دیگر بوده است. 

 بر اساس این گزارش از سال 2001 تا پایان سال 2013 میلادی در مجموع 418 پهپاد آمریکایی سقوط کرده اند که پنتاگون نحوه سقوط و میزان آسیبهای وارده بر آنها را طبقه بندی کرده است. 

بر همین اساس حوادث نوع ای (A) حوادثی هستند که در آن پهپاد به طوری کلی منهدم شده یا آسیب وارده به آن بیش از دو میلیون دلار بوده است. 

این گزارش در حالی منتشر می شود که در سالهای اخیر پهپاد به یکی از ابزارهای پرمصرف در ارتش آمریکا بدل شده و ایالات متحده برای هدف قرار دادن افرادی که آنها را مظنونین تروریستی و چهره های سرشناس القاعده و طالبان می نامد، از آنها استفاده می کند. 

البته در مورد قابلیت و کارایی فنی پهپادهای آمریکا پیشتر نیز گزارشهایی منتشر شده بود برای مثال در سالهای گذشته اقدام ایران در دراختیار گرفتن کنترل تعدادی از پهپادهای ارتش امریکا به خوبی نشان داد که این نوع از جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده بیش از آنکه سبب آرامش پنتاگون باشند موجب زحمت آن شده اند. 

کد N348754

وبگردی