آفتاب
هشدار به روند افزایشی مصرف آب در قم؛

صرفه‌جویی تنها راه برون‌رفت از بحران آب است

صرفه‌جویی تنها راه برون‌رفت از بحران آب است

سهم استان قم از پروژه سرشاخه های دز ١٤٢ میلیون مترمكعب و برای افق سال ١٤٢٠ تعیین شده است و اگر بخواهیم با همین روند همچنان سخاوتمندانه از آب استفاده كنیم، این سهمیه متاسفانه تا هفت سال دیگر یعنی ٢٠ سال زودتر از موعدد مقرر به پایان می‌رسد.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم نسبت به روند افزایشی مصرف آب در قم هشدار داد و گفت: با این روند مصرف، سهم آب قم از پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز 20 سال زودتر از موعد مقرر به پایان می‌رسد.
به گزارش ایلنا،عبدالحمید توكلی بینا در آستانه هفته صرفه جویی در مصرف آب، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم، با بیان اینكه بارها در قرآن بر اهمیت و ارزش آب تاكید شده است، گفت: درواقع در آیه‌های قرآن به صورت جدی انسان به ضرورت توجه به ارزش نعمت بی بدیل آب و قدردانی از این نعمت الهی توصیه می‌شود.
وی خاطرنشان كرد: ما باید با تاسی به رفتار ائمه معصومین و نیز بزرگان دینی خود به صورت عملی و با استفاده صحیح از آب، قدردان و شكرگزار این نعمت بزرگ خداوند باشیم.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم در ادامه با اشاره به تغییر اقلیم و آب و هوا در سطح جهان، تصریح كرد: این تغییرها موجب بحران كم آبی و كاهش آب سالم و بهداشتی در دسترس در تمام سطح كره زمین شده است كه ایران و به وی‍ژه استان قم نیز از این قائده مستثنی نیست.
وی مشكل كمی و كیفی آب قم را یك موضوع تاریخی و بزرگ در این شهر دانست و گفت: حفر چاه‌ های علی آباد در دهه 60،‌ ساخت و بهره برداری از سد 15 خرداد در دهه 70، احداث شبكه جداگانه آب شیرین در دهه 80 و انتقال آب از سرچشمه‌های دز به قم در دهه 90 از اقدام‌های انجام شده در چهار دهه گذشته برای رفع این مشكل در قم بوده است.
توكلی‌بینا با بیان اینكه آب سرشاخه‌های دز با هزینه‌ای افزون‌بر 1400 میلیارد تومان و پس از سال‌ها تلاش و كوشش از فاصله 300 كیلومتری به قم رسید، گفت: اكنون افزون‌بر ٨٠ درصد از آب قم از سرچشمه های دز و مابقی از چاه های علی آباد تامین می‌شود.
وی تاكید كرد: كیفیت آب شبكه بهداشتی قم از EC ٥٠٠٠ میكروموس در سال ٨٩ به حدود ١٠٠٠میكروموس در سال جاری كاهش یافته و آب گواراتر شده است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به افزایش مصرف بی رویه آب در استان، گفت: این رویه همچنان ادامه دارد به طوری كه در سال گذشته با حدود شش درصد رشد مواجه بودیم و این رقم فوق العاده بالایی است.
وی سهم استان قم از پروژه سرشاخه ها را ١٤٢ میلیون مترمكعب اعلام كرد و یادآور شد: این میزان برای افق سال ١٤٢٠ یعنی برای ٢٧ سال آینده تعیین شده است.
توكلی‌بینا هشدار داد: اگر بخواهیم با همین روند همچنان سخاوتمندانه از آب استفاده كنیم، این سهمیه متاسفانه تا هفت سال دیگر یعنی ٢٠ سال زودتر از موعدد مقرر به پایان می‌رسد و این یعنی اینكه باید دوباره شاهد آغاز بحران كم آبی قم باشیم كه در آن زمان ما هیچ پتانسیل آبی دیگر در منطقه نداریم.
وی با بیان اینكه در زمان حاضر در روستاهای قم شاهد خشكیدن رودخانه‌ها و چاه‌ها و متعاقب آن كمبود آب شرب برای روستاییان و نیز حتی خشك شدن درختان هستیم، خاطرنشان كرد: امروز هیچ راهی برای برون رفت از بحران جز صرفه جویی و استفاده درست از آب نداریم.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینكه امروزه اسراف در آب بیش از پیش به عنوان یك منكر بزرگ و صرفه جویی در آب به مثابه یك معروف بزرگ مطرح است، اظهار داشت: همگان باید یكدیگر را به این موضوع متذكر شویم كه البته این اقدام یعنی استفاده درست از آب، شكر عملی نعمت‌های الهی است.
وی در پایان بر ضرورت صرفه جویی در همه مصارف آب‌بر اعم از كشاورزی، فضای سبز، صنعت، شرب و بهداشت تاکید کرد و گفت: باید روش‌ها و ابزارهای مصرف ازجمله شیرآلات و دستگاه‌های آب‌بر را اصلاح كنیم تا بتوانیم برای همیشه آب كافی را برای ادامه حیات و تضمین سلامت روح و روان و محیط زیست در اختیار داشته باشیم.

کد N348736

وبگردی