آفتاب

تاکید دوباره آژانس بر همکاری‎های گسترده ایران با IAEA 

تاکید دوباره آژانس بر همکاری‎های گسترده ایران با IAEA 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود که شب گذشته منتشر شد بار دیگر بر همکاری گسترده جمهوری اسلامی ایران با این نهاد بین المللی تاکید کرد و اقدام تهران در پاسخگویی به پرسش های مربوطه و عمل به توافقنامه ژنو را مورد تایید قرار داد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، شب گذشته و بعد از پایان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در وین، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گزارش جدید خود درباره برنامه هسته ای جموری اسلامی را منتشر کرد که بر اساس این گزارش تهران به تمامی سوالات آژانس در مورد برنامه هسته ای خود پاسخ داده است. 

آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد که ايران در راستای اجرای توافقنامه ژنو جهت از بين بردن تمام ذخاير گاز اورانيوم غنی شده خود اقدام کرده است.

بر اساس توافقنامه شش ماهه ژنو که در ۲۴ نوامبر سال گذشته بين ايران و گروه ۱+۵ امضا شد، ايران متعهد شده تا بخشی از ذخاير اورانيوم  غنی شده با غلظت ۲۰ درصد را يا رقيق تر کرده و يا به اکسيد تبديل کند.

اين موافقتنامه در ۲۰ ژنوايه  (۳۰ دي ماه) به اجرا گذاشته شد و مهلت آن در ۲۰ ژوئيه (۲۹ تيرماه سال جاری) پايان می يابد.

در اين گزارش که دیروز جمعه در اختيار کشورهای عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار گرفته، تصريح شده که ايران ۹۷درصد ذخایر حساس گاز اورانيوم غنی‌شده در سطح ۲۰ درصد را اکسيد کرده است.

کد N348616

وبگردی