آفتاب

احمدی: استقبال عراقی‌ها از فتاوای علما، موجب حل بحران داعش در عراق می‌شود

احمدی: استقبال عراقی‌ها از فتاوای علما، موجب حل بحران داعش در عراق می‌شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که استقبال گسترده مردم عراق از فتاوای مراجع تقلید شیعه موجب خواهد شد عراق بتواند به زودی بحران گروهک تروریستی داعش را حل و فصل کند.

حجت‌الاسلام وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: دشمنان کشورهای اسلامی دائما به دنبال این هستند که برای کشورهایی که در مسیر استکبار حرکت نمی‌کنند، ایجاد بحران کنند. در عراق هم شاهد این بودیم بعد از اینکه ملت عراق در تعیین سرنوشت خود اثرگذار بود، دشمن سعی کرد با ایجاد رعب و وحشت و سلب امنیت از مردم با انجام سلسله انفجارهایی در این کشور اختلافات مذهبی در بین مردم ایجاد کند اما عراق توانست مسیر خود را ادامه دهد و با این تحرکات مقابله کند.

وی افزود: گروهک داعش که ترکیبی از نیروهای بعثی، تکفیری‌ها و وهابی‌های تندرو هستند، با توجه به شکست در سوریه ناچار بودند وانمود کنند قدرت و توان‌شان را از دست نداده‌اند. آنها فضا را در عراق مناسب دیدند و فکر کردند ممکن است مردم استان‌های سنی‌نشین در عراق هم‌نواهایی با آنها داشته باشند البته برخی از مسوولان عراقی هم ممکن است با آنها همراهی کرده باشند که آنها توانستند که در فرصت کوتاهی برخی مناطق عراق را تصرف کنند.

نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروهای امنیتی برخی کشورها از جمله آمریکایی‌ها از ایجاد بحران در عراق توسط داعش بی‌اطلاع نبوده‌اند، تصریح کرد: چه بسا این کشورها خودشان هم در این موضوع دخل و تصرف داشته باشند چراکه هیچ‌گاه نمی‌خواهند عراق به عنوان یک کشور مستقل از امنیت و ثبات برخوردار باشد، لذا در جهت سلب ثبات در عراق، یکسری حرکت‌های ایضایی انجام می‌دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعیت مردم عراق از مراجع تقلید این کشور در ادوار گذشته یادآور شد: امروز هم که فتوای جهاد با گروه داعش توسط مراجع شیعی داده شده و مبارزه با تروریسم مورد تایید علمای اهل سنت قرار گرفته، ما معتقدیم استقبال گسترده عراقی‌ها از این فتاوا موجب خواهد شد عراق به زودی از پس این بحران در آید و کار داعش را یکسره کند.

احمدی تروریسم را معلول تصمیمات و موضع‌گیری‌های غیرمعمول سازمان‌های بین‌المللی و برخی دولت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: اگر آنها از ابتدا برای مبارزه با تروریسم به صورت جدی و اساسی اقدام می‌کردند و نسبت به این موضوع گزینشی برخورد نمی‌کردند که در یک جا از تروریسم حمایت کنند و جای دیگر علیه تروریسم حرکت کنند، امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

وی در پایان اظهار کرد: از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی انتظاری نیست که نسبت به محکوم کردن گروهک داعش اقدام کنند چراکه آنها خودشان تابع قدرت‌های دیگر هستند و این قدرت‌ها به آنها دیکته می‌کنند که چه عملکردی داشته باشند.

انتهای پیام

کد N348489

وبگردی