آفتاب

موج جدید تلاش های دیپلماتیک روسیه برای حل مساله اوکراین

موج جدید تلاش های دیپلماتیک روسیه برای حل مساله اوکراین

مسکو- ایرنا- همزمان با تشدید زد وخوردهای مسلحانه در مناطق جنوب و شرق اوکراین و گسترش محدوده جغرافیایی آن میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان که کشته شدن دهها نفر از دو طرف را به همراه داشته، روسیه نیز تلاش های دیپلماتیک برای توقف این درگیریها و حل و فصل مسالمت آمیز بحران را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، در هفته جاری بخش عمده این تلاش ها برای حل مساله اوکراین به رییس جمهوری روسیه و وزیر امور خارجه این کشور اختصاص داشت که در تماس های حضوری و تلفنی با همتایان خود و مقامهای کشورهای مختلف برای توقف خشونت ها در مناطق جنوب و شرق اوکراین از راههای دیپلماتیک تلاش کردند.

در این راستا ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز پنجشنبه با ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین در گفتگویی تلفنی در مورد بحران این کشور و راههای حل و فصل آن تبادل نظر کرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، رییس جمهوری روسیه بر ضرورت توقف فوری عملیات نیروهای اوکراینی در مناطق لوهانسک و دونتسک تاکید کرد.

پوتین برای تحقق طرح صلح پوروشنکو ابراز امیدواری کرده و گفت: اولویت در این طرح باید به حل مسایل کلیدی مورد اعتراض ساکنان مناطق جنوب و شرق اوکراین داده شود.

رییس جمهوری اوکراین ضمن تشریح طرح خود برای حل مسایل اوکراین، همتای روس خود را از روند تلاش ها برای اجرای این طرح مطلع کرد.

رییس جمهوری روسیه روز گذشته همچنین با سران فرانسه و آلمان نیز در مورد بحران اوکراین گفتگو کرد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در اطلاعیه کوتاهی در مورد این گفتگوهای تلفنی خاطرنشان کرد: ولادیمیر پوتین در گفتگو با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه به بحث و تبادل نظر با آنها در مورد بحران اوکراین ادامه داد.

پوتین در این گفتگو، نسبت به ادامه عملیات نیروهای اوکراینی در مناطق جنوب و شرق این کشور ابراز نگرانی کرد.

طرف های گفتگو کننده برای تحقق وعده سران اوکراین برای پایان عملیات نظامی و آغاز مذاکرات ملی ابراز امیدواری کردند.

پوتین روز 13 ماه ژوئن جاری هم در گفتگوی تلفنی با خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپا با وی در مورد بحران اوکراین و راههای پایان دادن به آن گفتگو کرد.

رییس جمهوری روسیه عملیات نیروهای اوکراینی در مناطق جنوب و شرق این کشور را مغایر با معیارهای قوانین بین المللی دانسته و با اشاره به کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان در این عملیات بر ضرورت توقف فوری آن تاکید کرد.

دو طرف همچنین در مورد عواقب خودداری کی یف از پرداخت بدهی گازی خود به روسیه و تاثیر احتمالی آن بر ترانزیت گاز روسیه به کشورهای اروپایی از طریق اوکراین گفتگو کردند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در دیدارها و گفتگوهای تلفنی خود برای حل مساله اوکراین و توقف جنگ و عملیات نظامی در این کشور تلاش کرد.

وی هفته گذشته در گفتگوی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود خواستار استفاده آمریکا از نفوذ خود بر دولت اوکراین برای پایان یافتن عملیات نیروهای نظامی این کشور در مناطق جنوب و شرق شد.

وزیر خارجه روسیه با دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز گفتگویی تلفنی داشته و خواستار ادامه حضور و فعالیت ناظران این سازمان در اوکراین شد.

لاوروف همچنین در گفتگویی تلفنی با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان توجه همتای آلمانی خود را به خودداری کی یف از انجام وعده خود و ادامه عملیات نظامی در استانهای لوهانسک و دونتسک جلب کرد.

وی خواستار مساعدت دولت آلمان برای آغاز مذاکرات صلح در اوکراین شد.

در همین حال وزیر خارجه روسیه در دیداری که از جمهوری آذربایجان داشت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با المار محمدیارف وزیر خارجه این کشور بر ضرورت توقف عملیات سرکوبگرانه در اوکراین و کشتار غیرنظامیان در این کشور تاکید کرد.

در همین حال روسیه که ریاست دوره ای شورای امنیت را برای یک ماه برعهده دارد پیش نویس قطعنامه ای را در مورد بحران اوکراین تنظیم کرده است و به اعضای این شورا برای بررسی و تصویب ارائه می کند.

سران روسیه امیدوارند از این تلاش ها برای توقف عملیات نظامی در مناطق روس نشین جنوب و شرق اوکراین که تاکنون صدها کشته و مجروح برجای گذاشته و بیش از10 هزار نفر را به عنوان پناهنده روانه روسیه کرده است، نتیجه بگیرند.

اروپام/2242**518** 1337
کد N347785

وبگردی