آفتاب
گزارش ایسنا از وین

آغاز پنجمین روز مذاکرات ایران و 1+5

آغاز پنجمین روز مذاکرات ایران و 1+5

پنجمین روز از مذاکرات ایران و 1+5 صبح روز جمعه (به وقت محلی) در سطح معاونان کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در هتل کوبورگ از سر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و 1+5 در پنجمین دور مذاکرات در نهایت به طور عملیاتی وارد نگارش متن "برنامه اقدام مشترک جامع" شدند اما شروعی کند و ضعیف.

نگارش متن برنامه اقدام جامع از روز سه‌شنبه هفته جاری، دومین روز مذاکرات آغاز شد و به گفته مذاکره‌کنندگان هر روز پیشرفت‌های محسوسی وجود داشته است.

یک دیپلمات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان صبح روز جمعه اظهار کرد: در نگارش نسبت به روز اول خیلی بیشتر جلو رفته‌ایم.

در عین حال یک عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پنجشنبه شب به ایسنا گفت: در مذاکرات قبل گفت‌وگوها و صحبت‌هایی مملو از اختلاف‌نظر را داشتیم و از این دور مذاکرات که وارد نگارش متن شدیم، متنی پر از اختلاف‌نظر و پرانتز را پیش رو داریم.

وی گفت: برای هر موضوع و مساله‌ای در چارچوب برنامه اقدام جامع پیشنهاد‌ها و نظراتی از سوی هر دو طرف وجود دارد اختلاف‌نظرها بر روی آنها زیاد است.

به گزارش ایسنا، گفت‌وگوهای هسته‌ای از روز سه‌شنبه در سطح معاونان اشتون و ظریف (سید عباس عراقچی،‌ مجید تخت روانچی و هلگا اشمید و استفان کلمنت) تاکنون برگزار شده است. بعد از هر بار مذاکره دو طرف مسایل مطرح شده را در اختیار هیات‌هایشان قرار داده و مجددا نظرات را با یکدیگر تبادل می‌کنند.

هم‌چنین کارشناسان فنی و حقوقی تیم مذاکره‌کننده را در طی مذاکرات و رایزنی‌ها همراهی می‌کنند.

بر اساس اطلاع خبرنگار ایسنا، روند تدوین و نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع توام با گفت‌وگو و مذاکره است به این معنا که بر سر هر موضوع و عبارت و کلمات بعد از گفت‌وگوهای داخلی و سپس مذاکره با طرف مقابل بخشی از متن نوشته می‌شود و به طور کلی دو طرف با آزمون و خطا پیش می‌روند و ممکن است حتی بعد از اتمام یک موضوع باز هم بازگشته و بر روی آن بحث کنند.

انتهای پیام

کد N347732

وبگردی