آفتاب

دیپلماتها از مثبت بودن گزارش تازه آژانس در مورد ایران خبر دادند

دیپلماتها از مثبت بودن گزارش تازه آژانس در مورد ایران خبر دادند

تهران ، ایرنا - خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به دیپلمات های غربی نوشت :انتظار می رود که دیده بان هسته ای سازمان ملل روز جمعه در گزارش به روز شده ماهانه اش اعلام کند که ایران به تعهداتش برای مهار فعالیتهای هسته ای طبق توافق موقت سال گذشته با قدرت های جهان عمل کرده است .

در ازای کاهش محدود تحریم هایی که به اقتصاد متکی به نفت ایران لطمه زده است، این کشور و گروه 1+5 در 24 نوامبر سال گذشته در زمینه های مختلف توافق کردند.

این توافق شش ماهه که در بیستم ژانویه به مورد اجرا گذاشته شد با هدف خرید زمان برای انجام مذاکره در باره حل و فصل نهایی مناقشه هسته ای با ایران حاصل شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی که مدام بازرسانی در محل در ایران دارد، نقشی محوری در تضمین متابعت جمهوری اسلامی از مفاد توافقنامه اولیه به عهده دارد.

به گفته دیپلماتها ، انتظار می رود آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش ماهانه اش را در روز جمعه انتشار دهد که پنجمین گزارش از زمان اجرای توافقنامه به حساب می آید و در این گزارش تایید کند که ایران همچنان مفاد توافقنامه را رعایت کرده است .

آنان جزئیات گزارش را ارائه ندادند. طبق توافق ، ایران باید تا پایان یک دوره شش ماهه ذخایر گاز اورانیوم تصفیه شده برای تمرکز بر شکافت هسته ای تولید اورانیوم 20 درصدی را که تنها یک گام فنی نسبتا کوتاه با تولید مواد مخصوص سلاح های هسته ای فاصله دارد، تبدیل یا رقیق کند.

در گزارش به روز شده ماه گذشته گفته شده بود که ایران تاکنون حدود 82 درصد از ذخایر خود را کاهش داده و احتمال می رود که بعدا از این هم فراتر رفته باشد.

مقدارباقی مانده که در ماه مه کمتر از 40 کیلوگرم بود بسیار کمتر از مقداری است که به گفته کارشناسان برای تولید بمب در صورت پردازش بیشتر لازم است .

ایران تکذیب می کند که در صدد دستیابی به قابلیت تولید بمب از طریق غنی سازی بیشتر است و برنامه هسته ایش را یک طرح صرفا صلح آمیز می داند.

پس از سال ها تنش بین ایران و غرب و ترس از بروز یک جنگ تازه در خاورمیانه ، انتخاب سال گذشته حسن روحانی رییس جمهوری عمل گرای ایران راه را برای گرمی بیشتر روابط هموار ساخته است.

با این حال ، انتظار می رود دستیابی به یک حل و فصل بلندمدت بسیار مشکل تر از توافق موقت باشد چرا که ایران و شش قدرت جهان بر سر چشم انداز قابل مجاز غنی سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی فاصله زیادی با یکدیگر دارند.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N347127

وبگردی