آفتاب

عبدالله: افغانستان به بن‌بست سیاسی دچار شده است

عبدالله: افغانستان به بن‌بست سیاسی دچار شده است

بی بی سی فارسی نوشت:

 

عبدالله عبدالله، نامزد معترض دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته است این کشور با "بن‌بست سیاسی" مواجه شده و مسئولیت این وضع نیز بر عهده حامد کرزی، رئیس جمهوری و کمیسیون‌های برگزارکننده انتخابات است.

آقای عبدالله که یک روز پس از اعلام تعلیق رابطه تیم انتخاباتی‌اش با کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری حضور یافته بود، گفت که از نظر تیم او فعالیت‌ کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان از این پس "غیرمشروع" است و آنها نتایج کارهای بعدی این کمیسیون‌ را قبول نخواهند کرد.
آقای عبدالله گفت که کمیسیون مستقل انتخابات روند شمارش و بررسی آراء را بدون حضور ناظران او ادامه داده است.

آقای عبدالله روز گذشته در اعتراض به آنچه که برآورده نشدن خواسته‌هایش از کمیسیون انتخابات افغانستان می‌خواند، تمام روابط تیم انتخاباتی خود با این کمیسیون را به حالت تعلیق درآورد و از ناظران تمیش نیز خواست که محلات شمارش آراء را ترک کنند.

آقای عبدالله در نشست خبری امروز خود گفت: "وقتی این‌ها (کمیسیون انتخابات) در غیاب ناظران ما به کار ادامه دادند، این عملکرد شان قابل قبول نیست و موقف ما این است که از این به بعد هر نوع اجراآت کمیسیون‌های انتخاباتی برای ما و مردم افغانستان غیر قانونی تلقی می‌شود و نتایج این اقدامات مورد قبول ما نخواهد بود."

به تعلیق در آمدن کار ضیاءالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات به دلیل آنچه که آقای عبدالله دست داشتن او در "تقلب مشهود" می‌داند، روشن شدن میزان مشارکت مردم و ارائه توضیح در مورد میزان آرای ریخته شده به صندوق‌ها در تعدادی از ولایت‌ها خواسته‌های آقای عبدالله از کمیسیون انتخابات افغانستان است.

او همچنین از کمیسیون انتخابات خواسته بود تا روند شمارش آرای دور دوم انتخابات را فورا متوقف کند.

"علیه کمیسیون های انتخاباتی و حکومت افغانستان اعتراض دارم چرا که آنها در دور اول نیز اجراآت قانونی نکردند و حالا هم سعی دارند به نفع شخصی خود و نفغ نامزد مشخصی کار کنند."

اظهارات روز گذشته آقای عبدالله واکنش گروه انتخاباتی اشرف غنی احمدزی، ریاست جمهوری و دفتر سیاسی سازمان ملل در کابل را در پی داشت.

گروه انتخاباتی اشرف غنی احمدزی موضع آقای عبدالله را "غیر موجه" خواند، دفتر سیاسی سازمان ملل متحد با صدور اعلامیه ای گفت که تصمیم آقای عبدالله برای آنها "غیرمنتظره" بوده و ریاست جمهوری افغانستان هم گفته که در این مورد با هر دو نامزد تماس خواهد گرفت.

آقای عبدالله در نشست خبری امروز خود گفت که در دور اول انتخابات نیز کمیسیون‌های برگزار کننده انتخابات، بی‌طرف نبودند و آرای گروه انتخاباتی او را هدف قرار دادند ولی در دور دوم انتخابات، "تقلب گسترده و مهندسی شده" رخ داده است.

او همچنین از جامعه جهانی خواست که بی طرفی خود در انتخابات افغانستان را ثابت کند.

گل‌آغا شیرزی، از نامزدان دور اول انتخابات ریاست جمهوری که در دور دوم از آقای عبدالله حمایت کرده است نیز در نشست خبری امروز گفت که به عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی و حکومت افغانستان اعتراض دارد. او گفت که "حکومت و نهادهای انتخاباتی در دور اول نیز اجراآت قانونی نکردند و حالا هم سعی دارند به نفع نامزد مشخصی کار کنند."

معترضان در نقاط مختلف کابل چادر زده و گفته اند که عاملان تقلب در انتخابات محاکمه شوند

از سوی دیگر رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفته که به شکایت‌های نامزدان رسیدگی می‌کنند.

یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفته که رسیدگی به شکایت‌های نامزدان از وظایف کمیسیون انتخابات است.

روز گذشته نیز مسئولان کمیسیون انتخابات گفتند که رسما از آقای عبدالله خواسته‌اند تا با این کمیسیون گفت‌وگو کند.

در همین حال از دیروز به این سو معترضان به نحوه کار کمیسیون‌های انتخاباتی با راه‌اندازی گردهمایی‌هایی در کابل از حکومت و نهادهای مسئول خواسته‌اند تا جلوی آنچه که آنها "تقلب سازمان‌یافته" می‌خوانند را بگیرند.

هواداران نهادی موسوم به 'روند سبز افغانستان' نیز در چند نقطه از شهر کابل چادر زده‌اند و با نصب شعار "رای ما عزت ما است"، خواستار برخورد با کسانی شده‌اند که به گفته آنها در انتخابات تقلب کرده‌اند.

4949

کد N346912

وبگردی