آفتاب

تغییر تدریجی روابط ایران و غرب/از بازگشایی سفارت انگلیس درتهران تا پافشاری کانادایی ها بر مواضع قبلی

تغییر تدریجی روابط ایران و غرب/از بازگشایی سفارت انگلیس درتهران تا پافشاری کانادایی ها بر مواضع قبلی

ویلیام هیگ وزیر امورخارجه انگلیس در هفته ای که گذشت به پارلمان این کشور رفت تا درباره بازگشایی سفارت لندن در تهران پاسخگوی نمایندگان باشد.

سيد صادق روحاني: روابط ايران و انگليس از سال 1390 و در پي هجوم عده ای به سفارت اين کشور در تهران قطع شد. پیش از این اقدام خودسرانه مجلس ايران طرحي را به تصويب رساند که دولت را موظف مي کرد که سطح روابط ايران و انگليس را کاهش دهد. به دنبال این وضعیت سفارت ايران در لندن تعطيل و به اين ترتيب روابط دو کشور وارد شرایط جدیدی شد.

تلاش برای ترمیم روابط با انگلیس از دولت یازدهم شروع شد و پس از روي کار آمدن دولت يازدهم تلاش هايي براي از سر گيري روابط بين دو کشور صورت گرفت. وزراي خارجه دو کشور نيز در چند نوبت درباره ارتقاي روابط گفت و گو کرده اند. حالا ويليام هيگ وزير خارجه انگلستان در پارلمان اين کشور گفته است که به زودی اعلامیه "قریب الوقوعی" را درباره بهبود روابط دو جانبه با تهران صادر خواهد کرد. هيگ همچنين در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی ابراز امیدواری کرده که سفارت بریتانیا در تهران طی چند هفته آینده بازگشایی شود.وي با تاکید بر مساعد بودن شرایط برای باز شدن سفارت بریتانیا در ایران گفت که روند این بازگشایی "تدریجی و گام‌به‌گام" خواهد بود.

به گفته وزير خارجه انگليس در ابتدا گروهی کوچک در سفارت بریتانیا در تهران مستقر و خدمات محدودی ارائه خواهد شد، اما این خدمات در مراحل اولیه شامل صدور روادید نخواهد بود.

از سوي ديگر مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ایران عصر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در وین گفت: ایران قبلا سفارت اش را باز کرده بود و تحت نام جمهوری اسلامی ایران است و کاردار ترددی ما رفت‌ و آمد دارد و خدمات کنسولی مورد نیاز شهروندان‌مان در انگلیس را ارایه می‌دهیم. او گفت که دولت انگلیس برای بازگشایی به زمان بیش‌تر نیاز داشت و باید مقدماتی را آماده می‌کردند البته چندماهی است که سفارت انگلیس از این حالت که سوئد حافظ منافع آن باشد خارج شده است.

مرضيه افخم سخنگوي وزارت خارجه کشورمان نيز چندي پيش در کنفرانس خبري هفتگي خود درباره مسئله پرداخت غرامت به انگليسي ها گفته بود:طی گفت‌وگو‌های انجام شده میان ایران و انگلیس دو طرف توافق کردند که طرف انگلیسی برای ارزیابی خسارت وارده سفری به ایران داشته باشد و پس از آن میزان خسارت اعلام شود. این سفر انجام شود و ارزیابی‌ها بیان شود. در این صورت به موضوع پرداخت غرامت پرداخته می‌شود.

اظهارات مقامات انگليسي درباره برقراري مجدد روابط با ايران همزمان شده است با خواست دولت آمريکا براي همکاري دو کشور در زمينه مبارزه با تروريست ها در عراق. به اين ترتيب شاهد تغيير رويکرد برخي کشورهاي غربي در قبال تعامل با ايران هستيم. اما اين به معني تغيير رويکرد همه دولت هاي غربي نيست. به عنوان مثال دولت کانادا که چندي است روابط ديپلماتيک خود با ايران را قطع کرده است هنوز بر اين رويکرد خود پافشاري مي کند.

آدام هاگ سخنگوی وزیر امور خارجه‌ کانادا روز گذشته اظهار کرد: در صورت بهبود روابط همپیمانانش با ایران موضع دولت کانادا در قبال ایران همانند قبل باقی خواهد ماند. هاگ اعلام کرد روابط کانادا با تهران تا زمانی که ایران ثابت نکند قابل اعتماد است همانند قبل باقی خواهد ماند. ما یک سیاست خارجی ساخته شده در کانادا داریم و در حالی که به تصمیمات دوستان و همپیمانانمان احترام می‌گذاریم موضعمان در قبال ایران مشخص است و به اصول پایبند خواهیم بود.

2729

 

 

کد N346857

وبگردی