آفتاب

ناتو : روسیه چند هزار نیروی بیشتر در مرزهای اوکراین دارد

ناتو : روسیه چند هزار نیروی بیشتر در مرزهای اوکراین دارد

تهران - ایرنا - دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پنج شنبه اعلام کرد که دست کم چند هزار نیروی روس بیشتر درحال حاضر در مرزهای اوکراین مستقر هستند ؛ اقدامی که وی آن را تاسف آور و عقب گرد خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیرکل ناتو در لندن گفت: ما اکنون شاهد افزایش حضور نظامی روسیه در اطراف مرزهای اوکراین هستیم. دست کم چند هزار نیروی روس دیگر در این مناطق مستقر هستند.

وی خاطرنشان کرد: من این اقدام روسیه را یک گام تاسف آور به عقب می دانم . به نظر می رسد که روسیه گزینه مداخله بیشتر در اوکراین را در دستور کار دارد. اگر مسکو قرار است بیش از این در اوکراین مداخله کند، جامعه جهانی باید اقدام قاطع و جدی انجام دهد.

این اظهارنظر دبیرکل ناتو درحالی مطرح شده است که کاخ سفید اعلام کرد معاون رئیس جمهوری آمریکا به رئیس جمهوری اوکراین گفت، در صورتی که روسیه در استفاده از نفوذش برای متوقف کردن خشونت ها در شرق اوکراین ناکام بماند، واشنگتن و هم پیمانانش در راستای اتخاذ تدابیر تنبیهی بیشتر علیه مسکو اقدام خواهند کرد.

این هشدار ˈجو بایدنˈ معاون رئیس جمهوری امریکا درحالی مطرح شده است که درگیری ها در شرق اوکراین همچنان ادامه دارد. این درگیری ها تاکنون منجر به کشته شدن 147 سرباز اوکراینی و مجروح شدن صدها تن دیگر شد.

بایدن به این موضوع اشاره کرد که روسیه در متوقف کردن انتقال تسلیحات و شبه نظامیان از مرزهایش به سوی خاک اوکراین ناکام بوده است.

کاخ سفید اعلام کرد: معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت که واشنگتن باید با شرکایش در این راستا همکاری کند که اگر روسیه اقدامات لازم در راستای کاهش تنش ها در اوکراین انجام ندهد، با هزینه هایش نیز مواجه شود.

از زمان تشدید بحران اوکراین و اتهام زنی های غرب به روسیه در مورد مداخله در امور اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه شماری از مقامات و شرکت های روسی به دنبال الحاق منطقه کریمه به روسیه اعمال کردند. آمریکا و اتحادیه اروپا همچنین تهدید کرده اند درصورتی که روسیه به تحرکات نظامی اش در اوکراین پایان ندهد و تدابیر لازم را برای کاهش تنش ها در شرق اوکراین انجام ندهد، تحریم های اقتصادی بیشتر از جمله تحریم بخش معدن و انرژی روسیه را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

رسانام**9234**1392
کد N346849

وبگردی