آفتاب

ترکیه خواستار کاهش نرخ گاز صادراتی روسیه شد

ترکیه خواستار کاهش نرخ گاز صادراتی روسیه شد

آنکارا - ایرنا - وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز پنجشنبه از مسکو خواست نرخ گاز صادراتی روسیه را به ترکیه کاهش یابد.

روسیه بزرگترین تامین کننده گاز ترکیه است.

«تانر یلدیز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مسکو گفت: مذاکرات رسمی ترکیه و روسیه در خصوص تعدیل نرخ گاز صادراتی این کشور در ماه های آینده آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی که برای شرکت در بیست و یکمین کنگره جهانی نفت در مسکو به سر می برد، گفت: در دیدار با «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در این باره که قطع گاز روسیه به اوکراین شامل ترکیه نیز خواهد شد، سووال می کند.

ترکیه بخشی از واردات گاز خود از روسیه را از طریق اوکراین تامین می کند.

او گفت: در صورتی که در انتقال گاز روسیه به ترکیه وقفه ای ایجاد شود، آنکارا نمی تواند این کاهش را از منابع دیگری تامین کند.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه افزود: آنکارا از طریق خط لوله گاز غربی که از خاک اوکراین و بلغارستان عبور می کند، روزانه 42 میلیون متر مکعب گاز وارد می کند و در صورت قطع این گاز امکان تامین کسری آن از خط لوله گاز ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد.

ترکیه از طریق خط لوله های ایران و جمهوری آذربایجان روزانه 29 میلیون متر مکعب گاز تامین می کند.

وی در مورد هزینه واردات گاز ترکیه از روسیه گفت: آنکارا به استناد قرارداد فی مابین حق تعدیل در نرخ گاز صادراتی روسیه به ترکیه را دارد و دولت مصمم به کاهش هزینه های واردات گاز است و در این زمینه مذاکرات رسمی بین دو کشور در ماه ژانویه آینده شروع خواهد شد.

وزیر انرژی ترکیه گفت: برای افزایش ظرفیت انتقال گاز از خط لوله جریان آبی که به طور مستقیم گاز روسیه را از طریق دریای سیاه به ترکیه منتقل می کند، با مسکو در حال گفت و گو هستیم و در نظر است ظرفیت این خط لوله تا سه میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

ظرفیت فعلی این خط لوله 16 میلیارد مترمکعب در سال است و روسیه پیش از این اعلام کرده بود که برای افزایش ظرفیت این خط حداقل به یک سال و نیم زمان نیاز است.

«یلدیز» افزود: ترکیه همچنین در حال مذاکره با قطر برای تامین گاز طبیعی مایع شده در ماه های ژانویه، فوریه و مارس سال آینده است و به زودی این قرارداد امضا می شود.

خاورم/2011**230**1545
کد N346765

وبگردی