آفتاب

سازمان ملل درباره تمدید حکم حضور هیئت ناظر حقوق بشر در اوکراین مذاکره نکرده است

سازمان ملل درباره تمدید حکم حضور هیئت ناظر حقوق بشر در اوکراین مذاکره نکرده است

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت، این سازمان درباره احتمال تمدید حکم حضور هیئت نظارت حقوق بشر در اوکراین با کی‌یف مذاکره نکرده‌ است و این حکم در پایان اوت سال جاری میلادی منقضی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی صدای روسیه،‌ اوایل ژوئن سال جاری میلادی آندری دشچیتسیا، وزیر امور خارجه موقت اوکراین نامه‌ای به بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل نوشت و در آن خواستار تمدید حکم حضور هیئت نظارت حقوق بشر در اوکراین برای سه ماه دیگر شد.

سرویس مطبوعاتی سازمان ملل از تایید رسمی دریافت این درخواست از سوی کی‌یف امتناع کرد.

فرهان حق، معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: تمدید این حکم تاکنون به مذاکره گذاشته نشده است.

سومین گزارش ماهیانه دفتر کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر در خصوص وضعیت اوکراین روز چهارشنبه منتشر شد.

این گزارش از هفت مه تا هفت ژوئن سال جاری میلادی را تحت پوشش قرار داده و شامل نتیجه گیری‌های ناظران درباره تراژدی شهر اودسا در دوم مه سال جاری میلادی است.

کارشناسان سازمان ملل تایید کردند که جنبش جناح راست ناسیونالیست افراطی در این آشوب‌ها شرکت داشته و تعدادی از حامیان اتحاد اوکراین، جدایی طلبان را که قصد خارج شدن از فدراسیون آتش گرفته اتحادیه‌های تجاری را داشتند،‌ کتک می‌زدند.

در این گزارش همچنین آمده است، وزارت کشور و سرویس امنیتی اوکراین از همکاری با سازمان ملل برای تحقیق درباره قتل عامل اودسا امتناع کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه گفت: نویسنده‌های این گزارش این بار نسبت به گذشته رویکرد بی طرفانه تری نشان داده‌اند.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: طبق این گزارش واکنش روسیه بسیار منفی بوده و دفتر کمیسیونر عالی سازمان ملل با اظهارات ریاکارانه برای انجام عملیات ضد تروریستی مطابق با استانداردهای بین المللی در حقیقت بی حرمتی کرده است. این مساله می‌تواند نشان دهنده افراط گری باشد و باعث نابودی بیشتر اقدامات صلح آمیز برای کاهش درگیری‌ها در اوکراین می‌شود.

این گزارش در چند روز آتی در نشست شورای امنیت به مذاکره گذاشته می‌شود.

انتهای پیام

کد N346753

وبگردی