آفتاب
حاشیه نگاری خبرنگار اعزامی مهر از سه روز مذاکره در وین ؛

از هیجانات فوتبالی تا طوفان آغاز نگارش متن توافق

 از هیجانات فوتبالی تا طوفان آغاز نگارش متن توافق

پنجمین دور از مذاکرات ایران و 1+5 در وین در سه روز اول حاشیه هایی به همراه دارد که از تماشای فوتبال هسته ای است تا اظهارات نماینده چینی درباره خبرنگاران زن ایرانی و برخی شنیده ها از شروع نگارش متن توافق نهایی .

به گزارش خبرنگار اعزامي مهر به وين، سومين روز از مذاكرات ايران و ١+ ٥ در وين در حالي پايان يافت كه سه روز گذشته همراه با برخي حواشي سپري شد. 
 
- تيم مذاكره كننده كشورمان حدود ساعت ٨ صبح روز دوشنبه تهران را به مقصد وين ترك كرد.
 
- تیم هسته ای کشورمان و البته تعدادی از مشاورین حقوقی و هسته ای وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی می کردند.
 
- طبق روال همه سفرها، وزیر امور خارجه در ابتدای پرواز به بخش خبرنگاران آمد و به گپ و گفت با اصحاب رسانه پرداخت که این بار بیشتر از موضوعات هسته ای، فوتبال و پیش بینی وزیر از نتیجه بازی موضوع بحث بود که البته ظریف هم نسبت برنده شدن تیم ملی کشورمان در مقابل نیجریه ابراز امیدواری کرد.
 
- ذر طول پرواز یک بار هم خبرنگاران و عکاسان به اتاق وزیر رفتند. جایی که وزیر امور خارجه همراه با معاونین و مشاورین مشغول گفت و گو بود و ظریف متن مقاله ای را مطالعه می کرد در باب فتوای مقام معظم رهبری و اینکه پشتوانه فتوا به آنچه آیت الله طوسی 100 سال قبل گفته است باز می گردد.
 
- ظربف در طول پرواز چند باری هم به قسمتی که مشاورین نشسته بودند آمد و گفتگوهایی با برخی از آنها داشت . البته خبرنگاران سعی داشتند از راه دور عکس هایی از این گفتگوها تهیه کنند که پرده کشی مهمانداران پرواز امید خبرنگاران را برای این عکاسی ناامید کرد.
 
- در طول پرواز، حمید بعیدی نژاد رئیس تیم کارشناسی نیز وقت زیادی را با خبرنگاران گذراند و به سئوالات خبرنگارانی که دور او جمع شده بودند پاسخ داد.
 
هیجانات فوتبالی دیپلمات های هسته ای
 
- تیم هسته ای نزدیک ظهر وارد وین شد و ظریف بار دیگر در زمانی که خبرنگاران از وی درباره فوتبال سئوال کردند گفت که می خواهد بازی فوتبال تیم ملی را با همه اعضای تیم هسته ای و خبرنگاران تماشا کند.
 
- به هر حال محمد جواد ظریف ظهر روز دوشنبه ناهار کاری مشترک را در نمایندگی ایران در وین با کاترین اشتون صرف کرد. تغییر شام کاری روال هر دور مذاکرات به ناهار کاری از همان روز اول حاوی خبرهای متفاوت در این دور از مذاکرات بود .
 
- اما بعد از پایان مذاکرات اولیه، تیم هسته ای عازم نمایندگی ایران شد. این بار اما برنامه انجام مذاکرات نبود ، تماشای فوتبال به همراه خبرنگاران برنامه ای بود که از چندین ساعت قبل همه انتظارش را می کشیدند. زمانی که سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در لابی هتل کوبورگ با خبرنگاران روبه رو شدند در مقابل سئوال های پی در پی خبرنگاران درباره جزییات مذاکره، با خنده گفتند : سئوالات را رها کنید . سریع تر حبه سمت نمایندگی حرکت کنید می خواهیم فوتبال ببینیم .
 
- فوتبال دیدن ظریف و هیأت همراه نیز حاشیه های جالبی داشت . نمایندگی ایران در وین برای تماشای فوتبال تخمه را فراموش نکرده بود ، سنت دیرینه ایرانی ها برای فوتبال دیدن . عکس العمل های اعضای تیم هسته ای و وزیر امور خارجه در مقابل تلویزیون نیز جالب بود و نشان می داد حتی دیپلمات هایی که دغدغه های بزرگ هسته ای دارند فوتبال را با آه کشیدن ها در پی از دست رفتن هر موقعیت گل تماشا می کنند. دیپلمات ها هم با وجود خبرنگاران سمج که با دوربین هایشان مقابل آنها نشسته بودند و به جای فوتبال تنها آنها را تماشا می کردند و با هر حرکتی صدای شاتر دوربین هایشان بلند می شد ، نمی توانند در مقابل موقعیت های گل پاهای خود را برای پرتاب گل به داخل دروازه بلند نکنند و دست ها یشان را به هم نکوبند!
 
- به هر حال فوتبال با همه حاشیه های جذاب تماشای آن با تشویق وزیر امور خارجه و سایر اعضای تیم پایان یایافت و مذاکرات از روز سه شنبه با جلسه عمومی ظریف و اشتون شکل رسمی به خود گرفت .
 
 آرامش قبل از طوفان روز دوم مذاکرات
 
- روز دوم حضور تیم هسته ای در وین بسیار آرام سپری شد ، آرامشی قبل از شروع یک روز طوفانی .مذاکرات دو جانبه و چند جانبه ادامه داشت .
 
- لابی هتل کوبورگ نیز شاهد رفت و آمد دائمی نمایندگان هیأت ها بود. از نماینده چین که در هر بار رفت و آمد با عکس گرفتن از گل های لابی برای خبرنگاران جلب توجه می کرد تا وندی شرمن آمریکایی و لوکاس آلمانی که حتی به خبرنگاران نگاه هم نمی کنند تا مجبور به پاسخ دادن به هیچ سئوالی نباشند و حتی نماینده جدید فرانسه که برای خبرنگاران جذاب تر بود اما او هم مانند باقی اعضای غربی 1+5 با قیافه ای جدی بدون پاسخ دادن حتی به سلام ها عبور می کرد.
-روز دوم مذاکرات با نشست خبری سید عباس عراقچی پایان یافت . عراقچی این امید را به خبرنگاران داد که از روز سوم نگارش متن آغاز شود  و اینگونه دومین روز از پنجمین دور مذاکرات وین با آرامش، حداقل برای خبرنگاران سپری شد .
 
شایعاتی از نحوه شروع نگارش متن توافق
 
- اما روز سوم با وجود سکوت خبری سنگین تا حدود ساعت 6 بعد از ظهر و کلافگی خبرنگاران در لابی هتل کوبرگ شب پر هیجانی را به همراه داشت . حضور وزیر امور خارجه در بین خبرنگاران در حالی قرار بود با پزشکان اتریشی و ایرانی که مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی ایران را درمان کرده بودند در هتل ماریوت و تنها اعلام این خبر که نگارش متن توافق هرچند به کندی آغاز شده است ، فضای مذاکرات را کاملا عوض کرد.
 
- اعلام این خبر باعث شد که بر خلاف شب های گذشته خبرنگاران تا پاسی از شب لابی هتل را ترک نکنند. اعضای تیم 1+5 برای قدم زنی به بیرون از هتل می رفتند. کارشناسان ایرانی هم برای قدم زنی و یا رفتن به هتل ماریوت که در کنار هتل کوبرگ است و محل اقامت برخی از مشاوران تیم هسته ای ، از لابی عبور می کردند و البته به ناچار زمان زیادی را به سئوالات خبرنگاران پاسخ می دادند و گاهی هم به شوخی می گفتند مگر شما زندگی ندارید که نمی روید! ما تضمین می دهیم هیچ خبری نیست، بروید بخوابید و البته خبرنگاران سمج هم دست بردار نبودند.
 
- نماینده چین هم در این میان باز به میان خبرنگاران آمد . خبرنگار وال استریت ژورنال توییتی را منتشر کرد که نماینده چین در حضور خبرنگاران درباره تعداد خبرنگاران خانم ایرانی و مثبت بودن حضور آنها با یکی از اعضای تیم هم صحبت کرده است . و گفته این نکته مثبت را حتما در چین مطرح خواهم کرد .
 
- برخی شایعات بعد از اعلام خبر آغاز نگارش متن از سوی وزیر امور خارجه در لابی هتل کوبرگ حاکی از آن بود که نگارش در جلسه ای با حضور معاونین  اشتون و ظریف آغار شده و در حالی که طرفین مشغول مذاکره بوده اند به این نتیجه رسیدند در بخش هایی توافق وجود دارد و امکان نگارش هست. به این ترتیب چند پاراگراف که در مورد آنها توافق وجود داشته نگاشته شده و به این ترتیب نوشتن متن را آغاز کرده اند . هر چند که همین شایعات نیز  حاکی از آن بود خوش بینی زیاد نباید داشت . آنچه درباره آن توافق وجود دارد همان طور که وزیر خارجه نیز ذکر کرد نکاتی است که درباره آن توافق بیشتری وجود دارد و موارد اختلافی اصلی هنوز به مرحله نگارش نرسیده اند . دو طرف بیشتر ترجیح داده اند از مسائل کوچک تر کار را آغاز کنند و سپس به موضوعات سخت تر بپردازند .
 
به  هر حال روز سوم نیز در حالی پایان یافت که فضا رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و همه درانتظار اخبار تازه تری برای روز چهارم هستند.
کد N346454

وبگردی