آفتاب

روسیه: گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر در مورد اوکراین سیاسی است

روسیه: گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر در مورد اوکراین سیاسی است

مسکو - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای با انتقاد از گزارش اخیر ˈکمیساریای عالی حقوق بشرˈ سازمان ملل در مورد اوکراین، آن را یکجانبه و سیاسی خواند.

به گزارش ایرنا، ˈآلکساندر لوکاشویچˈ در بیانیه خود خاطرنشان کرد: تلاش برای مسوول دانستن شبه نظامیان مناطق ˈلوهانسکˈ و ˈدونتسکˈ در وضعیت پیش آمده در این مناطق در گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل غیرقابل قبول است.

وی افزود: در همین حال در گزارش، ارزیابی درستی از اعمال دولت اوکراین که به اقدامات نظامی علیه ساکنان غیرنظامی مناطق شرق و جنوب این کشور پرداخته و در عملیات نظامی خود از هواپیما و توپخانه و تسلیحات زرهی استفاده می کنند، صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اضافه کرد: ناظران سازمان ملل در اوکراین در گزارش این سازمان، هیچ اشاره ای به کشتار غیرنظامیان در اوکراین بر اثر عملیات سرکوبگرانه نیروهای این کشور در منطقه ˈدونباسˈ (جنوب و شرق اوکراین) نکرده اند.

سازمان ملل در این گزارشی، اعمال ضدانسانی ˈگارد ملیˈ اوکراین و مزدوران گردانهای ˈآزوفˈ و ˈدنپرˈ و دیگر تشکیلات نظامی اوکراین، ناقض معیارهای بین المللی را محکوم نکرده است.

لوکاشویچ در بیانیه خود افزود: توصیه ریاکارانه سازمان ملل به مقام های اوکراینی مبنی بر اجرای عملیات ضدتروریستی مطابق با استانداردهای بین المللی انزجار آور است و آن را می توان به عنوان تشویق ادامه عملیات نظامی علیه غیرنظامیان و تشدید مناقشه تعبیر کرد.

وی افزود: چنین موضع گیری از طرف افرادی که خود را دیده بانان حقوق بشر معرفی می کنند و به ویژه در شرایطی که دبیر کل سازمان ملل و کمیسار عالی حقوق بشر این سازمان خواستار توقف خشونت ها در اوکراین شدند، عجیب به نظر می رسد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود همچنین به موارد مثبت در گزارش سازمان ملل در اوکراین از آن جمله اذعان به عدم پیشرفت در مساله عفو معترضان در مناطق جنوب و شرق این کشور، اعمال سانسور رسانه های خبری و جلوگیری از پخش شبکه های تلویزیونی روسی در اوکراین، دستگیریهای خودسرانه خبرنگاران و ربودن افراد توسط ماموران سازمان های اطلاعاتی و افزایش اظهارات ستیزه جویانه در اوکراین به ویژه از طریق شبکه های اجتماعی، اشاره کرده است.

وی در بیانیه خود با اشاره به ادامه اعمال غیرقانونی و مغایر معیارهای بین المللی در اوکراین، از دفتر ناظران سازمان ملل و کمیساریای عالی حقوق بشراین سازمان در این کشور، خواستار انجام تحقیقات مستقل، شفاف و بی طرفانه در مورد این مسایل و مواردی همچون کشتار روز دوم ماه می در ˈاودساˈ و قتل عام مردم در ˈماریوپلˈ شده و خاطرنشان

کرد: دفتر ناظران سازمان ملل در اوکراین از تمام امکانات برای انجام این ماموریت برخوردار است.

اروپام/2242**518**1651
کد N346349

وبگردی