آفتاب

ویکی لیکس:پوروشنکو برای سال ها جاسوس آمریکا بوده است

ویکی لیکس:پوروشنکو برای سال ها جاسوس آمریکا بوده است

سایت افشاگر ویکی لیکس اعلام کرد رئیس جمهوری اوکراین از سال ها پیش رابطه بسیار نزدیکی با واشنگتن داشته و اخبار تحولات این کشور را در اختیار سفارت آمریکا قرار می داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت اخبار اقتصادی آلمان، "پترو پوروشنکو" رئیس جمهوری کنونی اوکراین از سال 2006 مناسبات نزدیکی با سفارت آمریکا در کی یف داشته است. بر اساس سند منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس پروشنکو به ویژه در تحولات اخیر اوکراین اخبار وقایع را در اختیار سفارت آمریکا قرار داده است به گونه ای که کارکنان سفارت از اخبار وی با اطمینان استفاده می کردند.  

بر این اساس پوروشنکو از جمله افرادی بود که مورد حمایت دولت آمریکا قرار داشت زیرا از نفوذ بالایی در صنایع مختلف اوکراین دارد. وزارت خارجه آمریکا همچنین از نفوذ بالای پوروشنکو در سیستم بانکی اوکراین استفاده کرده به گونه ای که وی سال ها به عنوان ناظر آمریکایی ها را از فعالیت های بانک مرکزی اوکراین مطلع کرده است.

از دیگر امتیازهایی که پوروشنکو برای آمریکایی ها داشته آشنایی وی به زبان انگلیسی است. بر اساس سند موثق سفارت آمریکا در کی یف مربوط به 29 آوریل 2006 پوروشنکو در یکی از دیدارهای خود گفته است از نفوذ خود در دادستانی کل اوکراین استفاده کرده تا فشار ها به "اولکساندر تورچینوف" از سیاستمداران نزدیک به "یولیا تیموشنکو" را افزایش دهد، اما موفق نشده است.

وی همچنین در دیدارهای مختلف با دیپلمات های آمریکایی تیموشنکو را فردی غیرقابل اعتماد، بی صداقت و بدون پایبندی به اخلاق معرفی کرده است. پوروشنکو همچنین طی سال های اخیر روابط خود را با سفارت آمریکا در کی یف نزدیکتر کرده است.

در سند دیگر سفارت آمریکا که مربوط به نهم اکتبر 2009 است پوروشنکو یک تاجر ثروتمند با ارتباطات وسیع سیاسی معرفی شده که می تواند موجب تقویت مناسبات کی یف با اروپا شده و عمل گرایانه با روسیه وارد ارتباط شود.

کد N345723

وبگردی