آفتاب

رایان کروکر: ایران و آمریکا با احتیاط در عراق همکاری کنند

رایان کروکر: ایران و آمریکا با احتیاط در عراق همکاری کنند

سفیر پیشین آمریکا در عراق و افغانستان از گفت‌وگوی آمریکا با ایران درباره مساله عراق استقبال کرد و گفت: ما در این زمینه باید مراقب باشیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رایان کروکر، سفیر پیشین آمریکا در عراق و افغانستان در گفت‌وگو با شبکه سی. بی. اس نیوز گفت: ما با ایرانی‌ها در افغانستان درست پیش از سقوط و بعد از سقوط طالبان کار کردیم، بنابراین این اقدامی است که می‌توانیم در رابطه با عراق انجام دهیم اما هر دو باید مراقب باشیم.

او متذکر شد: عراق شاهد یک کشمکش عمیق فرقه‌یی است که دخالت آمریکا را بسیار پیچیده می‌کند.

وی با بیان این که اگر این‌گونه دیده شویم که ما با ایران همکاری خیلی نزدیکی داریم، این باعث دشمنی بیش‌تر بخش سنی جمعیت عراق می‌شود افزود: این خوب است که ما در حال گفت‌وگو با ایران هستیم. ما فقط باید مواظب باشیم و آن‌ها نیز مراقب خواهند بود.

این دیپلمات پیشین آمریکا افزود: یکی از مسائلی که دو طرف باید مراقب آن باشند، حمایت از شبه نظامیان افراطی است.

کروکر هم‌چنین گفت: کاری که ایرانی‌ها باید انجام دهند این است که از تمام تلاش و نفوذشان استفاده کنند تا تلاش‌های داعش برای برانگیخته شدن یک جنگ فرقه‌یی با واکنش نشان دادن شیعه‌ها، به نتیجه نرسد. آمریکا باید با عراقی‌ها در بالاترین سطح مقامات همکاری کند.

او گفت جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا باید اکنون سوار هواپیما شود و به بغداد برود تا آن‌ها بتوانند وحدت ملی بین کردها، سنی‌ها و شیعه‌ها را نشان دهند که اگر امیدی به رفع تهدید داعش باشد، نشان دادن این وحدت لازم است.

به گفته کروکر، عراق یک دموکراسی خیلی جوان است که سیستم سیاسی آن با کمک آمریکا ساخته شد و اکنون چالش‌های زیادی دارد. وی گفت آمریکا نمی‌تواند خود را از عراق فاصله دهد.

انتهای پیام

کد N345612

وبگردی