آفتاب
سقائیان نژاد:

در حوزه برنامه‌ریزی‌های بالادستی شهری مشکل داریم/ نگاه خدماتی به شهرداری صحیح نیست

در حوزه برنامه‌ریزی‌های بالادستی شهری مشکل داریم/ نگاه خدماتی به شهرداری صحیح نیست

اصفهان - خبرگزاری مهر: شهردار اصفهان گفت: اگر امروز شاهد مشکلات عدیده‌ای در حوزه شهری هستیم به دلیل ایراداتی است که به برنامه‌ریزی‌ها در سطح بالا دست و کشوری مربوط است.

به گزارش خبرنگار مهر از اصفهان، سید مرتضی سقائیان‌نژاد ظهر امروز در گردهمایی معاونان و مدیران برنامه‌ریزی شهرداری‌های کلانشهرهای کشور اظهار داشت: بدنبال اشکالاتی که برنامه‌های بالا دستی شهری وارد است هنوز برنامه جامعي در سطح شهرها نداریم.

وی افزود: به دليل عدم برنامه ريزي‌هاي منطقه‌اي در مراكز استان‌ها با تمركز گرايي روبرو هستيم لذا به جمعيت شهرها هر روز افزوده مي‌شود.‌

شهردار اصفهان تصریح کرد: هم اکنون طرح جامع شهری حتی براي شهرهاي تاريخي و فرهنگي در نظر گرفته نشده است.

وی گفت: اصفهان به دليل عدم برخورداري از برند، تخصيص منابع مالي و درآمدي از جمله فاينانس‌هاي خارجي را نمي‌تواند جذب كند در حالي كه اين موضوع در مورد تهران صدق نمي‌كند.

وي تصريح كرد: از سال ۶۲ مقرر شد براي ايجاد منابع مالي و درآمدي پايدار دولت لايحه‌اي را به مجلس ارائه کند اما با گذشت سي سال اين موضوع هنوز اتفاق نيفتاده است.

سقائيان نژاد گفت: عدم تحقق خوداتكايي مالي در شهرها، شفاف نبودن جايگاه عمران شهري در ارزش افزوده كل كشور از دیگر چالش‌های پیش روی شهرداری است.

وی بیان کرد: ظرفيت برنامه ريزي در كشور بالا است و بايد بستر آن فراهم شود تا شهري آباد، آرام، مسجد محور با حفظ و حراست از ميراث گذشته داشته باشيم.

سقائیان نژاد تصريح كرد: در حال حاضر بيش از هفتاد درصد مردم شهرنشين هستند که این رقم در كلانشهرها به بيش از ۸۵ درصد مي‌‎رسد.

شهردار اصفهان به اجرای موفقیت آمیز چهار برنامه مرتبط با اصفهان از جمله  اصفهان ۲۲، اصفهان ۸۵، ۹۰ و ۹۵ اشاره کرد و گفت: بر اساس این چهار برنامه تمامي اقدامات شهري طرح‌ریزی شده است.

وي ادامه داد: برنامه ريزي توسعه شهري در شهرداري‌ها در حالی دنبال مي‌شود که هنوز طرح آمايش سرزمين اجرايي نشده است.

سقائیان نژاد بیان داشت: لازم است وضعيت كلانشهرها در كشور مشخص و در يك تعريف جامع گنجانده شود تا بر اساس برنامه ريزي استراتژيك و پارامترهاي آمايش سرزمين مشكلات شهرها كاهش پيدا كند.

وي به جايگاه شهرداري‌ها در حاكميت اشاره كرد و گفت: شهرداري‌ها خاكريزي دولت هستند اما متأسفانه جايگاه شهرداري‌ها در سلسله مراتب كشوري و نظام تصميم‌گيري مشخص نيست، علاوه بر اين به دليل عدم مديريت يك پارچه شهري هفده ارگان به صورت رسمي در شهرها فرمان مي‌دهند.

شهردار گفت: با وجودی که شهرداري‌ها در تمامي حوزه‌ها وارد شده اند اما برخي به شهرداري‌ها نگاه خدماتی دارند بنابراين لازم است با استفاده از تجربيات كلانشهرها الگويي براي تغيير اين نگاه ايجاد شود.

سقائيان نژاد  گفت: عدم تحقق طرح‌هاي توسعه شهري، وجود بافت‌هاي فرسوده و نبود مديريت واحد، آماده نبودن شهرها در برابر سوانح طبيعي از چالش‌های دیگر پیش روی شهرداری است.

وی نبود منابع پايدار مالي در توسعه سيستم حمل و نقل را در حالی دیگر چالش شهرداری عنوان کرد و ادامه داد: اين در حالي است كه مقرر شده بود دولت در اين بخش سرمايه گذاري ۴ هزار ميليارد توماني داشته باشد.

شهردار اصفهان بیان داشت: عدم اجراي صحيح قوانين رانندگي و عدم نظارت شهرداري‌ها بر پارك هاي حاشيه‌اي منجر به ايجاد آشفتگي در خيابان‌ها شده و با پارك‌هاي دوبله وسوبله مواجه شده‌ايم.

وی اضافه کرد: سهم فروش اوراق مشارکت با سود 21 درصد  را در حالی به شهرداری واگذار کردند که بانک ها با سود 25 تا 26 درصد باعث شدند که دیگر کسی به سمت اوراق مشارکت شهرداری ها نیاید.

کد N345574

وبگردی