آفتاب
سعدالله زارعی:

تروریسم هراسی جایگزین ایران هراسی شده است/ داعش با هیچکدام از مذاهب اسلامی انطباق ندارد

تروریسم هراسی جایگزین ایران هراسی شده است/ داعش با هیچکدام از مذاهب اسلامی انطباق ندارد

کارشناسان مسائل خاورمیانه با حضور در شصت و هفتمین نشست هم اندیشی موسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی علمی ندا با موضوع "داعش و رژیم صهیونیستی؛ تعامل یا تقابل"، تاکید کردند: ایدئولوژی و اقدامات داعش با هیچکدام از مذاهب اسلامی منطبق نیست، اندیشمندان و صاحب نظران، اندیشه های سلفی را به ابن تیمیه نسبت می دهند، اما این گروه هیچ سنخیتی با افکار ابن تیمیه نیز ندارد و حتی نمی توان آن را با اندیشه های القاعده نیز یکی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، شصت و هفتمین نشست هم اندیشی موسسه ندا با حضور دکتر "سعدالله زارعی" با موضوع "داعش و رژیم صهیونیستی؛ تعامل یا تقابل" با حضور اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و جمع کثیری از علاقمندان به حوزه تحولات خاورمیانه برگزار شد.

سعدالله زارعی با اشاره به اهمیت موضوع فعالیت های اخیر داعش در عراق و تأثیرات آن بر معادلات خاورمیانه، گفت: ایدئولوژی و اقدامات داعش با هیچکدام از مذاهب اسلامی منطبق نیست. اندیشمندان و صاحب نظران، اندیشه های سلفی را به ابن تیمیه نسبت می دهند، اما این گروه هیچ سنخیتی با افکار ابن تیمیه نیز ندارد و حتی نمی توان آن را با اندیشه های القاعده نیز یکی دانست. در هیچکدام از منابع فقهی مذاهب اهل سنت، اقدامات داعش قابل قبول نیست به عنوان نمونه هیچکدام از مذاهب قتل یک مسلمان را جایز نمی دانند در حالیکه اقدامات این جنایتکاران غیرقابل قبول است.

زارعی مباحث خود را حول سه سوال اصلی ارائه کرد و  برای پاسخ به این پرسش که داعش برای نفوذ در عراق از چه ظرفیت هایی بهره برد، گفت: «ریشه بعثی این جریان، سازمانهای اطلاعاتی جاسوسی و ضدجاسوسی مدرن و جریانهای ناراضی سنی در عراق که خواهان حکومت مجدد سنی ها در این کشور هستند، ظرفیت های اصلی نفوذ داعش در عراق به شمار می آیند.» وی در توضیح این موارد اظهار داشت: سه استانی که داعش به آن نفوذ پیدا کرده است، استانهای سنی نشین عراق به شمار می آیند. در این طبقه بندی باید کردها را که دارای هویت قومیتی در عراق هستند از جمعیت سنی ها و شیعیان متمایز کرد. در نتیجه گروه داعش با نمادهایی مانند عمامه و عباهای سیاه که خلافت بنی عباس را متجلی می کند و با اسامی دروغینی مانند ابوبکر البغدادی، تلاش می کنند دستگاه خلافت بغداد را به ذهن متبادر کنند. از این رو با این ترفندها و با روش و ایدئولوژی بعثی ها و نیروهای باقیمانده از آنها توانستند به این استانها وارد شوند. وی افزود: بنابراین کف خواسته های آنان تغییر و تعدیل حکومت عراق است که برای این هدف از ظرفیت های داخلی، منطقه ای و بین المللی بهره گرفتند.

رئیس موسسه اندیشه سازان نور در مورد پیامدهای منطقه ای داعش به عنوان دومین سوال عنوان کرد: برای پاسخ به این سوال باید اول این مسئله تبیین شود که آیا داعش در عراق پیروز می شود یا خیر؟ در واقع جریان داعش به دلایل زیر در عراق نمی تواند به پیروزی برسد. اولین دلیل آن است که این جریان یک جریان تقریبا 20 درصدی در مقابل جریان 60 درصدی مخالفان از جمله شیعیان است. دومین دلیل به حضور قوی جمهوری اسلامی ایران در عراق بازمیگردد. عراق عمق استراتژیک ایران به شمار می آید در نتیجه سقوط آن با توجه به همسایه قدرتمندی مانند ایران و همچنین تعداد کثیر گروههای مذهبی و چریک های ورزیده مخالف در عراق محال است. یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت داعش در عراق را باید مخالفت عمده کشورهای عربی با این جریان دانست. در واقع این تجربه در سوریه که داعش جغرافیای وسیع تری را در اختیار داشت، محکوم به شکست شد در حالیکه این جریان در عراق نه جغرافیای قابل ملاحظه نه بستر مناسبی برای فعالیت دارد. از سوی دیگر تلفاتی که داعش مسبب آن است بیش از همه جا در همان استانهای سنی نشین با تمایلات بعثی و تکفیری روی داده و می دهد بنابراین هیچ دلیلی برای پیروزی داعش در عراق وجود ندارد.

زارعی در مورد پیامدهای منطقه ای در صورت فرض پیروزی داعش گفت: اختلاف و شکاف میان کشورهای عربی و اتحادیه عرب مهمترین پیامد اقدامات داعش است. مطمئنا ما ناظر صف آرایی تبلیغاتی، رسانه ای و حتی در سطحی عمیقتر مخالفان و مدافعان داعش در منطقه خواهیم بود. البته در سطح بین المللی نیز داعش پیامدهای خاص خود را به همراه داشته است که مهمترین آن مربوط به تناقض در سیاستها و دستپاچگی آمریکا از اوضاع کنونی است. داعش آمریکا را با مشکل جدی مواجه کرده است. اگر آمریکا قصد ورود به عراق برای پایان بخشیدن به مخمصه عراق را داشته باشد، باید در مقابل عربستان، ترکیه، اردن و...کشورهایی که مخفیانه از داعش حمایت می کنند، قرار بگیرد و اگر نخواهد وارد بحران عراق شود با حکومت نوری مالکی وارد تنش های جدی در حیطه اقتصادی و نیز سایر توافقات امنیتی خواهد شد و در مقابل روند واگرایانه ای که آمریکا با عربستان و سایر کشورها پیدا می کند بالعکس همگرایی ایران و آمریکا در منطقه افزایش می یابد. مسئله ای که کشورهایی مانند عربستان از آن واهمه دارند. هم اکنون نیز آمریکاییها علامت های بسیاری را برای حل و فصل این مخمصه به جمهوری اسلامی داده اند.

زارعی در مورد هزینه ها و فرصت های داعش بر قضیه فلسطین و اسرائیل گفت: مشخص است که تحولات کنونی فایده آنی و موقتی را برای رژیم صهیونیستی دربرداشته است. تلفاتی که در جهان اسلام روی داده و جنگ میان مسلمانان مهمترین این فرصت ها است اما قطعا هزینه هایی که رژیم صهیونیستی از این مسئله متقبل می شود، بسیار فراتر از فرصت های آن است. اول اینکه داعش مسئله ایران هراسی را که رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از اهداف اصلی سالهاست دنبال می کند، به تروریسم هراسی تبدیل کرد. این مسئله نفرت از تروریسم را در منطقه به شدت افزایش داده است و در مقابل موجب غلبه و موفقیت های بیشتر جریان مقاومت در منطقه با محوریت ایران و حزب الله می شود. همین چند روز اخیر تئوریسین های صهیونیست در کنفرانس هرتزلیا به صراحت اعلام کردند که ما در منطقه دشمنی به جز ایران و حزب الله نداریم و آنها در حال حاضر قدرتمندترین دشمنان ما هستند. با این شرایط قطعا اسرائیل بازنده نهایی این میدان خواهد بود، به ویژه آنکه ایران هم اکنون چهره ای فعال و پیروز در منطقه است و موفقیت هایی که در مذاکرات در مورد غنی سازی نصیب ایران خواهد شد، این مسئله را برای صهیونیست ها آشکارتر از قبل خواهد کرد.

کد N345531

وبگردی