آفتاب

واکنش ها به بازداشت یک تبعه تاجیک متهم به جاسوسی برای غرب

واکنش ها به بازداشت یک تبعه تاجیک متهم به جاسوسی برای غرب

دوشنبه ـ ایرنا ـ بازداشت ˈالکساندر صادق افˈ در شهر «خاروغ» مرکز استان خودمختار «بدخشان» تاجیکستان به اتهام جاسوسی برای یکی از کشورهای غربی واکنش های در این کشور حوزه آسیای میانه در پی داشت.

صادق اف که خود را «محقق و استاد دانشگاه تورنتو در کانادا» معرفی کرد، سه روز پیش در شهر خاروغ توسط پلیس به اتهام جاسوسی علیه دولت و به نفع یکی از کشورهای غربی بازداشت شد.

پلیس تاجیکستان نام کشور غربی که این تبعه تاجیک برای آن جاسوسی می کرده، اعلام نکرد، اما بلافاصله پس از بازداشت این تبعه تاجیکستان، «رابین آرد اسمیت» سفیر بریتانیا در تاجیکستان از بازداشت شدن «الکساندر صادق اف» اظهار نگرانی کرد و خواستار روشن شدن این قضیه شد.

در همین حال برخی همکاران دانشگاهی «صادق اف»، اتهام جاسوسی به این محقق را بی اساس دانستند. «جان خزیرشا» یکی از استادان «الکساندر صادق اف» در دانشگاه تورنتو کانادا در گفت و گو با خبرگزاری آسیا پلوس گفت: وی از سوی دانشگاه تورنتو در تاجیکستان به فعالیت پژوهشی با موضوع «ن‍زاع در آسیای مرکزی» مشغول بوده است.

چند نفر از دانشجویان و پژوهشگران یک دانشگاه خارجی نیز از بازداشت الکساندر صادق اف در شهر خاروغ اظهار نگرانی کردند و در نامه ای به کمیته امنیت ملی تاجیکستان خواستار آزادی وی شدند.

«کریستن بلیر» کانادایی و مولف کتاب «تاریخ سیاسی و اجتماعی تاجیکستان» اتهام جاسوسی الکساندر صادق اف را «دیوانگی مطلق» خواند.

منطقه خودمختار بدخشان با 63 هزار و 710 کیلومتر مربع مساحت به مرکزیت شهر خاروغ یک استان خودمختار در جنوب شرق تاجیکستان است که از جنوب با افغانستان، از شرق با چین و از شمال با قرقیزستان همجوار است.

آساق**ه.ص**1545
کد N345317

وبگردی