آفتاب

سازمان ملل: سوریه تلاشش‌ را برای امحای مواد شیمیایی 2 برابر کند

سازمان ملل: سوریه تلاشش‌ را برای امحای مواد شیمیایی 2 برابر کند

سازمان منع تکثیر تسلیحات شیمیایی هشدار داد که سوریه احتمالا ضرب الاجل 30 ژوئن را برای تکمیل روند امحای مواد شیمیایی خود از دست می‌دهد مگر اینکه دولت دمشق تلاش‌های خود را برای انتقال هشت درصد باقی مانده این مواد دو برابر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، سازمان منع تکثیر تسلیحات شیمیایی (OPCW) اعلام کرد که به احتمال زیاد در درگیری سوریه از گاز کلر استفاده شده است و این نتیجه گیری بر پایه گزارش‌های اولیه بدست آمده است.

این سازمان اعلام کرد که وقوع حادثه‌ای جدی در سوریه موجب شد که هیات حقیقت یاب سازمان ملل نتواند از یک منطقه مهم بازدید کند.

سازمان منع تکثیر سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، کارشناسان این سازمان به اطلاعاتی دست یافتند که سازمان منع تکثیر سلاح شیمیایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیات کارشناسان این سازمان در سوریه به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌دهد در جریان جنگ‌های داخلی سوریه از گاز کلر استفاده شده است.

از سوی دیگر، رئیس هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل اعلام کرد: افزایش بی‌سابقه خشونت‌ها و جنگی که در سوریه به راه افتاده است وارد مرحله حساس شده که امنیت تمام منطقه را تهدید می‌کند.

رئیس این هیات خاطرنشان کرد: حضور تروریست‌های داعش در عراق و سوریه امری خطرناک است چرا که این جنبش مسلحانه عامل گسترش خشونت‌های طائفه‌ای در منطقه است.

عضو دیگر این هیات اظهار کرد: وظیفه این کمیته از همان ابتدا پیگیری‌های قضایی علیه افرادی است که مرتکب جنایت شده‌اند نه محاکمه گروه‌هایی همچون داعش و تندروهایی که حملات گسترده و جنایت وحشیانه‌ای را در عراق و سوریه مرتکب شدند.

این عضو هیات تصریح کرد: ما برای تشکیل دادگاه محاکمه مرتکبان جنایات جنگی به اراده سیاسی نیازمندیم در غیر این صورت این امر فاجعه‌ای برای عدالت بین‌المللی خواهد بود.

هیات این سازمان در زمان سفر به استان حماة سوریه برای بررسی ادعاهایی درباره استفاده از گاز کلر هدف حمله قرار گرفت. در جریان این حمله برخی از اعضای این سازمان برای مدت کوتاهی به گروگان گرفته شدند اما هیچ کس زخمی نشد و این نهاد نیز هیچ گروهی را مسوول این حادثه اعلام نکرد.

احمد اوزومجو، رئیس سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت که سوریه احتمالا ضرب الاجل 30 ژوئن را برای انتقال هشت درصد باقی مانده از مواد شیمیایی از دست می دهد و علت آن نیز تاخیرهای بوجود آمده در انتقال محموله های پیشین است.

انتقال عوامل شیمیایی از سوریه از اولایل ماه ژانویه و پس از توافقی با میانجیگری روسیه آغاز شده است.

انتهای پیام

کد N344300

وبگردی