آفتاب
یک کارشناس در گفتگو با مهر:

خطر داعش محدود به منطقه نخواهد بود/ تحرکات این گروه از موضع انفعال است

خطر داعش محدود به منطقه نخواهد بود/ تحرکات این گروه از موضع انفعال است

حسین رویوران با اشاره به ابعاد خطرات حملات اخیر داعش علیه ارتش و مردم عراق در سطح منطقه و فرامنطقه ای، این تحرکات را اقدامی انفعالی توصیف کرد.

حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار مهر و با اشاره به حامیان اصلی تحرکات اخیر گروه تروریستی داعش در عراق، این تحرکات را انفعالی و با هدف حفظ موجدیت داعش در منطقه خواند.

وی دلیل اصلی آغاز تحرکات اخیر داعش در عراق را حوادث چند ماه اخیر در استان الانبار دانست و تصریح کرد: داعش احساس کرد که دولت در حال تلاش و حرکت به سمت یکسره سازی و حذف موجودیت این گروه تروریستی در عراق و تغییر شرایط به نفع خود است لذا داعش در این فرصت تلاشهای خود را برای عملیات یکسره سازی به نفع خود آغاز کرد.

وی در ادامه تأکید کرد که حرکتی که داعش اخیرا در عراق آغاز کرده است، در جهت حفظ موجودیت خود در منطقه صورت گرفته است و حرکتی انفعالی است و نه ابتکاری.

رویوران در خصوص ماهیت حامیان اصلی داعش در داخل و خارج از عراق اظهار داشت: در داخل عراق چندین گروه تروریستی از جمله جیش راشدین و بازماندگان رژیم بعث که در چهارچوب دو شاخه عزت الدوری تحت عنوان نقشبندیه و شاخه دیگر یونس احمد با داعش همکاری می کنند و  4000 نفر از نیروهایی که در حال حاضر در کنار داعش علیه ارتش عراق می جنگند از همین گروه هستند.

وی در ادامه یادآور شد: اما در مورد حمایتهای خارجی داعش باید توجه داشت که در گذشته این گروه از عربستان حمایت می شد و مدتی است که فرمانی از سوی "ملک عبدالله"، پادشاه عربستان صادر شده که بر مینای آن هرکس به داعش بپیوندد بین سه تا بیست سال به زندان محکوم می شود. حال این سؤالات مطرح است که آیا این ارتباط قبلی همچنان ادامه دارد؟ آیا عربستان همچنان به حمایت خود از آنها ادامه می دهد؟

رویوران تأکید کرد: همچنین در خصوص ترکیه که پیشتر با این گروه تروریستی در ارتباط بود و از آنجا که عملیات اخیر داعش علیه عراق تقریبا در مرز ترکیه صورت گرفته است آیا آنکارا هنوز از این گروه حمایت می کند؟ اینها همه سؤالاتی است که نمی توان به صورت قطعی به آنها پاسخ گفت، با اینحال باید بگویم با وجود اینکه عربستان وجود هرگونه ارتباطی را با این گروه تروریستی رد می کند، اما سعودیها همچنان از داعش حمایت می کنند و حتی اگر دولت عربستان ارتباط خود را با این گروه قطع کرده باشد، به طور قطع نهادهای غیر رسمی سعودی از آن حمایت و امکانات مالی برای آن فراهم می کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تاثیرات تحرکات اخیر داعش در عراق در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای گفت: به هرجهت داعش یک گروه تروریستی است و حضور داعش در منطقه یعنی حضور تروریسم، با در نظر گرفتن تمام تهدیداتی که یک گروه تروریستی با خود به همراه دارد.

وی با تأکید بر اینکه امنیت منطقه ای، ملی و بین المللی متداخل است تصریح کرد: مدت زمان زیادی است که امنیت در سطح ملی قابل تعریف نیست و متداخل با سطح منطقه ای و بین المللی است به همین دلیل آنچه که در عراق اتفاق افتاده است علاوه بر تهدید امنیت عراق، امنیت منطقه را نیز تهدید می کند.

رویوران تأکید کرد با بررسی اجمالی حوادث 11 سپتامبر در سال 2001 و تأثیر گروهی مثل القاعده در افغانستان، متوجه خواهیم شد خطرات حضور داعش محدود به یک منطقه نیست و امکان انتقال آن به مناطق دیگر و دورتر نیز وجود دارد و حوادث 11 سپتامبر گواهی بر این مدعاست.

وی در خصوص سطح دخالت آمریکا در بحران به وجود آمده در عراق گفت: آمریکائیها پیشتر از عراق خارج شدند و در تلاشند از افغانستان نیز خارج شوند و این مسئله همچون باتلاقی است که آمریکا را گرفتار خود کرد و واشنگتن دیگر جرأت ورود مجدد به بحران عراق را ندارد اما در عین حال در ابعاد دیگری همچون ارائه حمایتهای تسلیحاتی و نظامی از ارتش عراق در بحران مداخله خواهد کرد.

این کارشناس با تأکید بر تهدید امنیت ایران در این چارچوب، اظهار داشت که تحرکات داعش در جلولاء و سعدیه در نزدیکی مرزهای ایران و عراق، نمی تواند با بی تفاوتی ایران مواجه شود، لذا ایران برای تأمین امنیت خود ناگزیر است در بحران عراق مداخله کند، و به گونه ای باید جایگاه خود را در این بحران تعریف کند.

کد N344244

وبگردی