آفتاب

تاجیکستان و پاکستان بر ضرورت مبارزه با تروریسم تاکید کردند

تاجیکستان و پاکستان بر ضرورت مبارزه با تروریسم تاکید کردند

دوشنبه ـ ایرنا ـ ˈامامعلی رحمانˈ رئیس جمهوری تاجیکستان و ˈنواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان روز چهارشنبه بر ضرورت مبارزه با خطرات تروریسم ، افراط گرایی، توزیع مواد مخدر و قاچاق اسلحه تاکید کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از واحد مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان، در سفر رسمی نواز شریف نخست وزیر پاکستان به تاجیکستان که از روز سه شنبه شروع شد، دو طرف اظهار داشتند که برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم فعالیتهای خود را توسعه خواهند داد.

در این دیدار موضوعات سرمایه گذاری برای تامین انرژی پاکستان از طریق تاجیکستان بخصوص طرح کاسا ـ 1000 نیز مورد بررسی قرار گرفت.

طرح تجاری انتقال برق موسوم به ˈکاسا - 1000ˈ در آسیای مرکزی ، بین چهار کشور تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و پاکستان اجرا می شود و موافقتنامه اجرای آن 30 بهمن 92 به امضای مقامهای این چهار کشور رسید.

بر اساس این موافقتنامه که با نظارت بانک جهانی به امضای نمایندگان این کشورها رسید، تاجیکستان و قرقیزستان متعهد شده اند که با اجرای این طرح سالانه 700 مگاوات نیروی برق به افغانستان و پاکستان انتقال دهند.

همچنین پنج سند همکاری بین دو کشور در زمینه های اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی در قصر ملت شهر دوشنبه در حضور امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان و نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز امضا شد.

تاسیس گروه کاری مشترک برای مبارزه علیه تروریسم بین المللی، توسعه صنعت نساجی بین وزارتخانه های صنایع دو کشور، یاداشت تفاهم برای توسعه زبانهای معاصر و تحصیلات حرفه ای بین دانشگاههای دو کشور و همکاری کتابخانه های ملی اسنادی بود که بین دو طرف به امضا رسید.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان برای انجام یک سفر رسمی، روز گذشته در راس یک هیات بلندپایه از کشورش در تاجیکستان حضور یافت.

روابط دیپلماتیک تاجیکستان و پاکستان از تاریخ 6 ژوئن سال 1992 برقرار شده است. سفارت پاکستان سال 1993 در تاجیکستان و سفارت تاجیکستان در 23 فوریه سال 2005 در پاکستان فعال شد.

در سال 2011 تجارت میان دو کشور حدود 15 میلیون دلار و در سال 2012 تجارت به حدود 80 میلیون دلار رسید.

آساق**ه.ص**1577
کد N344236

وبگردی