آفتاب

انتقاد اردوغان از نوری المالکی و قلیچدار اوغلو

انتقاد اردوغان از نوری المالکی و قلیچدار اوغلو

نخست‌وزیر ترکیه همتای عراقی خود را به خاطر عدم تضمین امنیت کارمندان کنسولگری ترکیه در موصل مورد انتقاد قرار داد و رهبر حزب اصلی مخالف ترکیه را نیز به خاطر استفاده از این بحران به عنوان یک بهانه سیاسی نکوهش کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جریان یک سخنرانی پارلمانی گفت: کارمندان کنسولگری ترکیه در موصل چاره‌ای جز تسلیم‌شدن نداشتند. آنها چهارشنبه هفته گذشته مورد حمله داعش قرار گرفتند چرا که نیروهای امنیتی موصل پا به فرار گذاشتند و از کنسولگری ترکیه حفاظت نکردند.

وی گفت: مسئولیت تامین امنیت تمامی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در سایر کشورها بر عهده ماموران و نیروهای امنیتی کشوری است که دفتر و ساختمان دیپلماتیک در آن وجود دارد. کشور میزبان مسئول تامین امنیت است و باید از شرافت و حقوق اخلاقی کارمندان و تجهیزات یک کشور خارجی دفاع و حفاظت کند. دولت عراق در انجام این کار ناکام مانده است و به همین خاطر کارمندان کنسولگری ترکیه در موصل خودشان را تسلیم داعش کردند. کنسولگری آمریکا در بنغازی، لیبی نیز در سال 2012 با چنین رخدادی مواجه شد.

نخست‌وزیر ترکیه به تلاش‌ها برای آزادی 80 تبعه ترکیه در موصل اشاره کرد و گفت: آنکارا تمامی راه‌های ممکن را برای آزادی کارمندان کنسولگری و رانندگان کامیون انجام داد و آن‌ها را به ترکیه بازگرداند و این همان کاری است که دولت باید به انجام آن ادامه دهد.

بولنت آرنیچ، معاون اردوغان نیز از نشست کابینه با شکایت در ناکامی دولت مرکزی عراق در محافظت از کنسولگری گفت: فاروق کایماکچی، سفیر ترکیه در بغداد مراتب تاسف و نگرانی خود را به دولت نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق ابراز داشت و اعلام کرد که این وظیفه دولت عراق است که از هیات‌های خارجی در این کشور حفاظت کند چرا که این یک توافق بین‌المللی است.

اردوغان در ادامه از احزاب اپوزسیون به ویژه حزب مردم جمهوری‌خواه به رهبری کمال قلیچداراوغلو به خاطر استفاده از این وضع به عنوان بهانه سیاسی انتقاد کرد و گفت: در حالی که دولت تلاش می‌کند تا اتباع ترکیه را از دست شبه‌نظامیان افراطی در عراق آزاد کند، گروه‌های مخالف ترکیه از موضع انتقادی علیه دولت آنکارا وارد شدند.

انتهای پیام

کد N344158

وبگردی