آفتاب

چاپ مقالات پژوهشی-خواندنی در چهارمین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی

چاپ مقالات پژوهشی-خواندنی در چهارمین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی

در چهارمین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی که از سوی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) منتشر شد، مقالاتی در موضوعات و مباحث کلامی، حدیثی، اخلاقی، سیاسی و تاریخی مربوط به حضرت رضا (ع) به چاپ رسیده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مقاله اول این شماره که توسط دکتر اکبری استاد دانشگاه امام صادق (ع) نگاشته شده، موضوع تصحیح خداشناسی مردم توسط امام رضا (ع) تحلیل و بررسی شده است.

به نوشته این مقاله؛ توجه به روایت‌های رضوی نشان می‌دهد آن حضرت در دوران امامت خود اعتقادهای نادرست مردم درباره خداوند را تصحیح می‌کردند. عامه مردم از صفت‌های الهی، تلقی انسان‌وار در ذهن داشتند. امام رضا(ع) با نفی انسان‌انگاری از خداوند، صفاتی همچون آمدن، مکر، استهزاء، خدعه، علم و ... را به‌گونه‌ای تفسیر کردند که مستلزم نقص در خداوند نباشد. در کنار این مسئله، در روایت‌های رضوی نوعی روش عمل‌گرایانه در اثبات خداوند قابل مشاهده است.

همچنین امام رضا(ع) مسئله خفا و احتجاب الهی را پاسخ داده و آن‌را ناشی از گناهان انسان دانستند. امروزه در فلسفه دین، مباحثی همچون ادله وجود خداوند، زبان دین و خفای الهی از زنده‌ترین مباحث به‌شمار می‌آیند و نظرهای متعددی در خصوص آنها ارائه شده است. این امور نشان می‌دهد توجه به روایت‌های نبوی و ولّی از جمله روایت‌های رضوی می‌تواند زمینه‌ای برای طرح دقیق‌تر باورهای خداشناسی به زبان امروزین فراهم آورد.

موضع امامان در قبال حرکت‌های سیاسی علویان پرسش مهمی است که درذهن بسیاری از ارادتمندان فرهنگ رضوی وجود دارد. مقاله «موضع امام رضا(ع) در قبال حرکت‌های سیاسی علویان در زمان عباسیان» به این سوال پاسخ می‌دهد و با بررسی زمینه‌های روی کار آمدن عباسیان و شرایط پس از به خلافت رسیدن آنان، مواضع امام رضا(ع) را در قبال حرکت‌ها و قیام‌های علویان تبیین می‌کند. این مقاله نیز توسط دکتر درخشه استاد دانشگاه امام صادق(ع) نگاشته شده است.

«امام حسین (ع) و حماسه عاشورا در فرهنگ رضوی»، «مفهوم و مصادیق خیانت از دیدگاه امام رضا (ع)» و«امام رضا(ع) در مواجهه با اندیشه وعمل واقفیه» دیگر مقالاتی است که در این شماره منتشر شده است.

نکته شایان توجه در شماره جدید فصلنامه فرهنگ رضوی آن است که در مقاله‌ای جشنواره وبلاگ نویسی رضوی مورد بررسی گرفته است. این مقاله تحت عنوان « مطالعه ارتباط شناختی جشنواره وبلاگ نویسی رضوی» به چاپ رسیده است.

لازم به ذکراست فصلنامه فرهنگ رضوی به صاحب امتیازی بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) که از سال گذشته انتشار خود را آغاز کرد، تاکنون چهار شماره آن منتشر شده است. سید جواد جعفری مدیرمسئول و دکترجلال درخشه سردبیری آن را برعهده دارند.

بر اساس این گزارش در نشست شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد از چهارمین شماره فصلنامه فرهنگ رضوی رونمایی شد. وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی پیش‌تر به مناسبت انتشار این فصلنامه پیامی صادر کرده بود که این پیام در شماره دوم این فصلنامه منتشر شده است.

متن کامل این فصلنامه در سایت بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) به نشانیwww.shamstoos قابل دریافت است.

انتهای پیام

کد N343999

وبگردی