آفتاب
قرائتی:

در منابر از بازگویی خواب و رویا دوری شود

در منابر از بازگویی خواب و رویا دوری شود

همایش آموزشی آشنایی با روش‌های تفسیر قرآن ویژه روحانیون، مبلغین، مبلغات و ائمه جماعات مساجد و مراکز فرهنگی در شهرک نفت اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در این همایش با انتقاد از ادبیات به کار گرفته شده در حوزه‌های علمیه و جای خالی قرآن در آن اظهار کرد: معمولاً برای آموختن قواعد عربی از عبارت معروف «ضرب زید عمرا» استفاده می‌شود. چرا گفته نمی‌شود «رحم الله عبداً»؟ ادبیات ما خالی از قرآن است؛ گرچه الحمدالله اخیراً عوض شده است. در وضعیت کنونی قرآن بسیار کمرنگ است و اصلاح این وضعیت نیازمند عزم است. باید همت کنیم. اگر توانستیم عزمی بگیریم به جایی خواهیم رسید در غیر این صورت این سخنان صرفاً یک سخنرانی بی‌اثر است.

صاحب تفسیر نور با بیان نمونه‌هایی از روایات ائمه(ع) در استخراج معانی دقیق از آیات قرآن اظهار کرد: سخنان ائمه(ع) نشان می‌دهد که هر حرف و کلمه قرآن دارای یک نکته است. آیات فراونی وجود دارد که نیازمند تعمق و کشف هستند.

قرائتی با تصریح بر این که فقه، ادعیه و قرآن برای ما روشن نشده است، با ارائه مثال‌های فقهی و نمونه‌هایی از ادعیه، ظرفیت عمیق و گسترده این متون اسلامی را متذکر شد.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به این‌که 22 واجب میلیونی قرآن کریم در کشور فراموش شده است، گفت: امام رضا(ع) فرموده‌اند نماز واجب شده است که قرآن از مهجوری خارج شود. گفتن این سخنان به افرادی که خود عالم به آن‌ها هستند نیازی نیست؛ بلکه هدف آن است که آیا می‌توانید تصمیمی بگیرید.

قرائتی افزود: آیا می‌توانیم بگوییم مردم نیازی به قرآن و نهج‌البلاغه ندارند؟ ما باید برنامه داشته باشیم. در روایات آمده است که در قیامت به مقدار قرائت قرآن به افراد درجه داده می‌شود. مسئله این است که ممکن است حوزه‌های علمیه غافل باشند.

وی با بیان این‌که در جلسات اخلاق قرآن را کنار می‌گذاریم و کلاس را شروع می‌کنیم، بازگویی برخی احادیث دروغ و اشعار ضد قرآن در منابر را نقد کرد و گفت: خیلی از اخلاقیات ما ضد قرآن است. دستمان از قرآن کوتاه شده و در منابر خود به مطالب بی‌اساس می‌پردازیم.

این مفسر قرآن با تأکید بر این‌که در منابر از بازگویی خواب و رویا پرهیز کنیم، بیان کرد: بیشتر خواب‌ها دروغ هستند و رویاهای صادقه نیز 80 درصد وحی است. اما قرآن صد در صد وحی است. چرا از قرآن اقتباس نکنیم؟ باید از آیات قرآنی مکتب بسازیم. آیات قرآنی نقاط فراوانی برای استخراج و استفاده دارد که این کار هنر و مطالعه می‌خواهد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به بحث زکات گفت: در قرآن کریم 32 بار کلمه زکات و 32 بار کلمه برکت آمده است. نباید از زکات غافل شویم. زکات تنها واجبی است که در قرآن کریم پس از آنکه به پیامبر(ص) دستور می‌دهد از اموالشان صدقه بگیر، پس از آن می‌فرماید برای آن‌ها به جهت این عمل دعا کن.

رئیس ستاد اقامه نماز با تأکید بر این‌که باید در اهواز و همه کشور نهضت قرآن‌آموزی راه‌اندازی شود، گفت: باید برای همه بچه‌های استان دوره‌های فشرده برگزار کنیم که بتوانند قرآن را روخوانی کنند. به نسل نو ما خیانت شده است و ما نیز غافل شده‌ایم.

قرائتی گفت: برای این که به قرآن عمل شود فرد باید قرآنی باشد. حوزه علمیه ما باید قرآنی‌تر شود.

این مفسر قرآن در پایان به تشکیل ستاد تفسیر در استان خوزستان زیر نظر آیت‌الله موسوی جزایری اشاره کرد و گفت: همه ما باید قرآن را جدی بگیریم. باید طلاب فاضل و جوانی را که دارای سلیقه و بیان خوب هستند و می‌توانند تفسیر خوب بگویند جمع کنیم و تفسیر قرآن را رونق دهیم.

انتهای پیام

کد N343782

وبگردی