آفتاب

هشدار سازمان ملل نسبت به گسترش جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه

هشدار سازمان ملل نسبت به گسترش جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه

گروهی از بازرسان حقوق بشری سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) در گزارشی اعلام کردند، خاورمیانه در آستانه یک جنگ فرقه‌ای گسترده‌تر که شامل عراق و سوریه می‌شود، قرار دارد و شبه‌نظامیان افراط‌گرا اقدام به آدم‌ربایی، شکنجه و کشتن غیرنظامیان می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، اخیرا شبه‌نظامیان گروه «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به (داعش) در برخی مناطق شمال عراق ارتش این کشور را شکست داده و این مناطق را تصرف کردند.

ویتیت منتربهرن، یک کارشناس حقوق بین‌الملل که در تدوین این گزارش مشارکت داشت، گفت: ما مدت‌ها پیش خطر سرایت درگیری‌ها را پیش‌بینی می‌کردیم و اکنون به سرعت گرفتن درگیری‌ها در سطح منطقه‌ای تبدیل شده است. ما در آستانه یک جنگ منطقه‌ای هستیم که بسیار نگران تحقق آن هستیم.

این در حالی است که روز دوشنبه ناوی پیلای، کمیسیونر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر اظهار داشت: نیروهای هم‌پیمان با داعش در شمال بغداد از طریق اعدام صدها فرد غیرنظامی طی پنج روز گذشته مرتکب جرایم جنگی شده‌اند.

همچنین در گزارشی که روز سه‌شنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، آمده است: شبه‌نظامیان خارجی سنی با اعتبارات حمایتی به سوی سوریه سرازیر شده‌اند. در این کشور گروه‌های شورشی شامل داعش در مناطقی که تحت کنترل دارند از غیرنظامیان سوءاستفاده می‌کنند.

در گزارش بازرسان سازمان ملل تاکید شده است: وقوع جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه از هر زمان نزدیک‌تر است. وقایع عراق به عنوان کشور همسایه سوریه تبعات خشونت‌آمیزی برای سوریه خواهد داشت. این گزارش تصریح کرد،‌ تعداد رو به افزایش شبه‌نظامیان افراط‌گر نه تنها گروه‌های سنی مذهب را هدف قرار می‌دهند بلکه گروه‌های دیگر شامل شیعیان، علویان، مسیحیان، ارامنه، دروزی‌ها و کردها را نیز هدف می‌گیرند.

این گزارش خاطرنشان ساخت، گروه داعش در پایان ماه مه حدود 200 نظامی کُرد را در حمله‌ای به شهر حلب ربود. منتربهرن خاطرنشان ساخت که گروه داعش بیش از آنکه در سوریه با دولت دمشق بجنگد، مشغول درگیری با دیگر گروه‌های شورشی در سوریه است.

این گزارش افزود: داعش نشان داده که می‌خواهد آتش فرقه‌گرایی را هم در عراق و هم در سوریه شعله‌ورتر کند. هرگونه اقدام در تقویت جایگاه آن‌ها باعث افزایش نگرانی می‌شود.

گزارش سازمان ملل همچنین با پوشش دوره زمانی اواسط ماه مارس تاکنون توصیف کرد که چطور دولت سوریه در استان‌های دمشق و حلب پیروزی‌های راهبردی به دست آورده است.

برای تهیه این گزارش 20 بازرس سازمان ملل از 300 فرد سوری در این کشور و کشورهای همسایه آن مصاحبه کرده‌اند. آن‌ها گفتند که جرایم جنگی و جرایم رخداده علیه بشریت را در سوریه مستندسازی کرده‌اند و چهار فهرست محرمانه اسامی متهمان را برای محاکمه در آینده تهیه کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: جامعه بین‌الملل به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل هنوز نتوانسته خواهان مسئول دانستن افرادی شود که مرتکب جرم علیه مردان، زنان و کودکان سوریه شده‌اند. این جامعه از طریق انفعال خود فضایی را ایجاد کرده که بدترین انسان‌ها به ابراز وجود در آن بپردازند.

انتهای پیام

کد N343746

وبگردی