آفتاب

نگاه رسانه آذری به جنایت های منطقه ای و جهانی آمریکا

نگاه رسانه آذری به جنایت های منطقه ای و جهانی آمریکا

باکو - ایرنا - روزنامه ˈاولایلارˈ چاپ باکو در مقاله ای با عنوان ˈانقلاب های صادراتی آمریکا و عواقب آن برای ملت هاˈ عملکرد آمریکا در منطقه و جهان را زیر سوال برد.

این روزنامه با اشاره به ادامه مبارزه قطب های قدرت برای تعیین مرزهای سیاسی جدید در نقشه جهان، تلاش آمریکا در این راستا را در مقایسه با قدرت های بزرگ دیگر چشمگیرتر ارزیابی کرد.

نویسنده این مقاله با ابراز تاسف از اولویت یافتن منافع کشورهای قدرتمند در تلاش آنها برای ایجاد نظم نوین جهانی، مسامحه کاری آمریکا در قبال ملت های دیگر را به عنوان ابرقدرتی که از دهه 1990 میلادی در راس نظام تک قطبی جهان قرار گرفته، مورد انتقاد قرار داد.

به عقیده مقاله نویس آذری، استراتژیست های آمریکایی به هر روش و قیمتی برای ایجاد امپراتوری جهانی خود تلاش می کنند و با همین هدف نیز اشتیاق ویژه ای به ایجاد کانون های مناقشات دینی و ملی در کشورهای مختلف از خود نشان می دهند. درهمین حال، نظریه پردازانی که خطوط اصلی سیاست خارجی آمریکا را تعیین می کنند، بدون توجه به منافع ملی و دولتی کشورهای دیگر، سعی در تحمیل اراده و خواسته خود بر دیگران دارند.

نویسنده آذری می افزاید: آمریکا در پی حوادث 11 سپتامبر 2001 میلادی، بدون توجه به موازین بین المللی و قطعنامه های مجامع جهانی از جمله سازمان ملل متحد، آشکارا به عنوان ژاندارم جهانی عمل کرده و نخست از طریق اشغال و سپس با به راه انداختن انقلابهای رنگین از جمله انقلاب ˈزنبقˈ در قرقیزستان، ˈبهار عربیˈ در خاورمیانه، ˈجنبش میدانˈ در اوکراین و ˈپارک گزیˈدر ترکیه در راستای براندازی حکومت های قانونی در این کشورها تلاش کرده است.

به عقیده نویسنده، در نظر گرفتن وضعیت افغانستان، لیبی، عراق، سوریه، اوکراین، تونس و مصر برای پی بردن به هزینه ای که این قبیل انقلابها بر ملت های خود تحمیل کرده اند، کفایت می کند.

این مقاله پیشروی گروه تروریستی موسوم به ˈداعشˈ در عراق، استقرار حکومت های قومی و طریقتی در اراضی عراق و سوریه و همچنین تجزیه لیبی و سودان را نشان دهنده آثار نامطلوب ناشی از شکست نقش ˈژاندارم جهانیˈ آمریکا تعبیر می کند.

این روزنامه در ادامه به بررسی ماهیت گروهک تروریستی ˈداعشˈ پرداخته و با اشاره به اینکه این گروهک تروریستی یکی از انشعابات سازمان تروریستی ˈالقاعدهˈ می باشد که در جنگ افغانستان از سوی آمریکا برای مقابله با ارتش شوروی سابق ایجاد شد، ادعاهای این گروه مبنی بر دشمنی با آمریکا را کذب و این مساله را از زاویه کمک های جدی آمریکا به این گروهک در جریان جنگ علیه حکومت بشار اسد در سوریه قابل ارزیابی دانسته است.

نویسنده همچنین با اشاره به پیوستن چندین هزار نفر از شهروندان ترکیه، کشورهای قفقاز و اروپا به گروهک تروریستی داعش در جریان جنگ سوریه، در مورد احتمال بروز یک رویارویی تمام عیار مذهبی در خاورمیانه در نتیجه عملکرد آمریکا و حمایتهای پنهان این کشور از گروههایی مانند داعش هشدار داده است.

مقاله نویس آذری، همچنین با تقبیح سیاست های دو گانه آمریکا در رابطه با کشورهای مسلمان، یادآور شد: در نتیجه این سیاست ها تمامیت ارضی کشورهای مسلمان با خطر مواجه شده است. در این رابطه به مساله فراموش شدن سرنوشت بلندیهای جولان و عدم کارایی حقوق بین الملل در مورد این بخش از اراضی سوریه به دلیل بروز جنگ داخلی در این کشور اشاره شده است.

این روزنامه در ادامه به نقد سیاست دوگانه آمریکا در رابطه با جمهوری آذربایجان پرداخت و با یادآوری اینکه آمریکا همواره جمهوری آذربایجان را کشور دوست و همپیمان استراتژیک خود در زمینه تامین صلح و امنیت بین المللی معرفی و نقش مهم این کشور را در این مورد برجسته کرده است، برخورد دوگانه این کشور در قبال اصل تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را مایه تاسف خوانده است.

به نوشته این روزنامه آذری، در حالی که آمریکا در ظاهر موضعی بیطرفانه در قبال مساله قره باغ اتخاذ کرده است، نمایندگی رژیم جدایی طلب ˈقره باغˈ در واشنگتن به فعالیت می پردازد و برای حمایت از این رژیم در شهرهای مختلف آمریکا اعانه جمع آوری می شود، این در حالیست که آمریکا موضع صریحی در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و گرجستان به نمایش می گذارد.

به نوشته ˈاولایلارˈ در حالیکه نمایندگان رسمی و غیر رسمی آمریکا در مورد ضرورت گسترش دموکراسی در سایر کشورها سخن می گویند، در برخورد با نقض حقوق بشر در آن کشور از جمله وحشیگری ها علیه محکومان در زندان ˈگوآنتاناموˈ، سرکوب وحشیانه جنبش ˈوال استریتˈ که پیش از ˈبهار عربیˈ آغاز شده بود و شمار اعدامها در آمریکا که با آمار اعدام در چین و برخی دیگر از کشورها قابل مقایسه است، سکوت اختیار می کنند.

در ادامه این مقاله با ابراز تاسف از استناد دولت آمریکا به گزارشات در مورد وضعیت دموکراسی در تبیین سیاست هایش در قبال کشورهای مختلف، آمده است: این گزارشات بر پایه اطلاعات نادرستی که از سوی سازمانهای غیر دولتی مدافع حقوق بشر و شبکه های به اصطلاح ˈدیپلماسی مردمیˈ که با دریافت کمک مالی چند میلیون دلاری غرب و آمریکا و بر اساس سفارش آنها فعالیت می کنند و در واقع شبکه جاسوسی یا ستون پنجم آمریکا و سایر کشورهای غربی هستند، تهیه می شود.

این روزنامه آذری در پایان تاکید می کند که چنین برخوردی از سوی آمریکا موجب دلسردی و رویگردانی جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای مسلمان از آمریکا شده است.

خاورم*1206*1275
کد N343661

وبگردی