آفتاب
کارشناس افغان در گفتگو با مهر:

امضای پیمان راهبردی نقض قانون اساسی افغانستان است/ گمانه زنی درباره عدم شفافیت انتخابات

امضای پیمان راهبردی نقض قانون اساسی افغانستان است/ گمانه زنی درباره عدم شفافیت انتخابات

یک کارشناس افغان با اشاره به وجود گزارشها درباره بروز تقلب در انتخابات تاکید کرد که امضای پیمان راهبردی نقض قانون اساسی افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدآقا موسوی نژاد در پاسخ به این پرسش که "ارزیابی شما از برگزاری دور دوم انتخابات افغانستان و در مجموع پروسه انتخابات ریاست جمهوری چیست؟" گفت: دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور از حاشیه های امنیتی برگزار شد که از آن می توان به عنوان یک موفقیت یاد کرد اما متاسفانه گزارشهایی در زمینه عدم شفافیت انتخابات و بروز تقلب در دور دوم وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه همین مسائل باعث شده تا مشروعیت انتخابات با مشکل مواجه شود. البته دولت افغانستان اعلام کرده این موضوع یک سوءتفاهم بوده است.

سیدآقا موسوی نژاد در پاسخ به این پرسش که "آیا پیروزی عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می تواند به بهبود وضعیت امنیتی افغانستان کمک کند یا خیر؟" گفت: مسئله افغانستان متکی به شخص مشخصی نیست، بلکه طرفهای مختلفی در بی ثباتی در کشورمان نقش دارند.

وی افزود: البته تا راهکار و ارتباط با مولفه های خارجی افغانستان را در نظر نگیریم مشکلات حل نمی شود. پیروز انتخابات حداقل از مشروعیت مردمی برخوردار بوده که با بسیج عمومی می تواند در تامین امنیت موفق باشد، بنابراین امنیت یک مولفه چند ضلعی است.

سیدآقا موسوی نژاد افزود: عبدالله از عمق استراتژیک و پشتوانه مردمی خوبی برخوردار است و مسئله مهم این است که هر فردی که از دل آرای مردم بیرون آید می تواند به بهبود وضعیت امنیتی افغانستان کمک کند.

این کارشناس مسائل افغانستان در پاسخ به این پرسش که "با توجه به آنکه گفته می شود در برخی از صندوق های رای گیری در ولایت های افغانستان تقلب صورت گرفته است، آیا این تقلب ممکن است به تقابل جریان های سیاسی افغانستان منجر شود یا خیر؟" گفت: متاسفانه یکی از چالش های عمیق در افغانستان بروز تقلب است که دسیسه نیز می تواند چالش زا باشد و اگر صبر فرد لبریز شود، احتمالا منجر به تقابل می شود اما هم اکنون وضعیت به این حد نرسیده است. 

وی افزود: اگر تقلب در انتخابات تاحد گسترده ای باشد که در نتایج انتخابات تاثیر گذار باشد، احتمال تقابل جناح های سیاسی افغانستان وجود دارد.

این کارشناس مسائل افغانستان در پاسخ به این پرسش که "آیا عبدالله در صورت پیروزی در انتخابات طرح امنیتی افغانستان و آمریکا را عملیاتی می کند و چه تغییراتی در آینده سیاست خارجی افغانستان به ویژه در روابط با همسایگانش به خصوص ایران به وجود می آید؟" گفت: عبدالله یکی از چهره هایی است که معتقد به همزیستی مسالمت آمیز با همسایگانش است و رابطه با ایران موید همین مطلب است.

وی افزود: عبدالله در حوزه روابط افغانستان با همسایگان بهتر عمل می کند. نیروهای خارجی مرتکب جنایت وحشتناک شده و حاکمیت را به چالش کشیده اند که اگر بتوانند این چالش را حل کنند تا حد زیادی مشکلات حل می شود.

این کارشناس مسائل افغانستان گفت بخشی از مشکلات امنیتی به پاکستان بازمی گردد که دولت افغانستان یا باید پاکستان را قانع به توقف عملیات یا وادار آن کند.

سیدآقا موسوی نژاد در رابطه با آینده پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا گفت امضای این توافقنامه نقض قانون اساسی کشورمان، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان است اما با وجود این امضای آن دور از ذهن نیست.

...........................

گفتگو از معصومه زارع

کد N343655

وبگردی