آفتاب

هشدار بان کی مون در مورد سرایت بحران عراق به آن سوی مرزها

هشدار بان کی مون در مورد سرایت بحران عراق به آن سوی مرزها

تهران - ایرنا - ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه درخصوص سرایت بحران عراق و حملات شبه نظامیان داعش به آن سوی مرزهای این کشور هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، وی به خبرنگاران گفت: از بابت وخامت سریع اوضاع امنیتی در عراق از جمله گزارش های مربوط به اعدام های شتابزده گروهی توسط داعش به شدت نگران هستم.

وی افزود: خطر واقعی در زمینه شدت یافتن خشونت های فرقه ای در ابعاد وسیع در داخل عراق و فراتر از مرزهای این کشور وجود دارد.

بان کی مون با محکوم کردن حملات تروریستی گروه داعش، کشتار غیرنظامیان و ربودن مقامات دیپلماتیک، اظهار داشت: این اقدام، نقض غیرقابل قبول حقوق بشر است.

وی افزود: همه مرتکبین موارد فاحش نقض حقوق بشر باید محاکمه شوند.

بان کی مون با یادآوری اینکه مذاکراتی را با ایران و ترکیه و همچنین کشورهای دیگر در مورد بحران عراق داشته است، گفت: می دانم که کشورهای بسیاری گزینه های خود برای چگونگی کمک به دولت عراق را مورد بررسی قرار می دهند.

براساس این گزارش، بحران عراق روابط از قبل پیچیده شیعیان، سنی ها و کردها در این کشور را تیره کرده است.

بان کی مون در همین خصوص گفت که رهبران همه طرف ها باید تضمین دهند که هوادارانشان از اقدامات تلافی جویانه دوری می کنند.

وی ادامه داد: عراق باید در نحوه اداره کشور تجدیدنظر کند تا جلوی تنش های فرقه ای در ابتدای کار گرفته شود.

بان کی مون بدون اشاره به حمایت غرب از گروه های تروریستی در عراق، توضیح داد که اگرچه انتخاب شدن برای نظام مردمسالاری از اهمیت بالایی برخوردار است، ˈانتخابات و همچنین حکمرانی خوب، احترام به حقوق بشر و تشکیل یک دولت فراگیر به فرد منتخب مشروعیت می بخشد.ˈ

وی افزود: زمانی که بخشی از این موارد رعایت نشود، در آن صورت طبیعی است که مردم نگران شوند و در نتیجه این نوع بی ثباتی سیاسی به خاستگاه افراط گرایی و تروریسم منتهی شود.

براساس این گزارش، شبه نظامیان داعش با نیروهای وابسته به دولت مرکزی عراق به ریاست ˈنوری مالکیˈ نخست وزیر این کشور در حال نبرد هستند.

شبه نظامیان داعش که مورد تایید حامیان صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق قرار گرفته اند، کنترل یک استان و بخش هایی از سه استان دیگر در شمال بغداد را از زمان آغاز حملات خود در هفته گذشته به دست گرفته اند.

گزارش ها حاکی است که این گروه تروریستی، تعداد زیادی از سربازان دربند عراقی را کشته، غیرنظامیان را هدف قرار داده و دهها تن از دیپلمات های ترکیه را ربوده اند.

رسانام**9109**1010
کد N343202

وبگردی