آفتاب

مانع تراشی گمرک ازبکستان مهمترین مشکل تجار ایرانی در تاجیکستان

مانع تراشی گمرک ازبکستان مهمترین مشکل تجار ایرانی در تاجیکستان

دوشنبه - ایرنا - در جلسه هم اندیشی اقتصادی زیرعنوان ˈراهکارهای توسعه روابط اقتصادی با تاجیکستان و بررسی فرصت ها و چالش هاˈ ، مانع تراشی گمرک ازبکستان برای انتقال کالاهای ایرانی به تاجیکستان، مهمترین مشکل تجار ایرانی مقیم این کشور اعلام شد.

به گزارش ایرنا ؛ تجار حاضر در این نشست که امروز سه شنبه به همت سفارت ایران در تاجیکستان برگزار شد، همگی متفق القول بودند که موانع ایجاد شده ازسوی گمرک ازبکستان برای انتقال کالا و مواد اولیه به تاجیکستان به بهانه های گوناگون باعث شده است تا هزینه های تولید و خدمات تجار ایرانی افزایش یابد و از سود مناسب برخوردار نباشند.

تجار می گویند که ماموران گمرک ازبکستان کالاهایی را که از مقصد ایران به تاجیکستان حمل می شود به بهانه های مختلف باز کرده و این موضوع باعث افت شدید کیفیت محصولات آنها می شود ضمن اینکه اقدام به توقیف مقداری از کالاها نیز می کنند.

ˈعبدالوهاب صبغیˈ تاجر و سرمایه گذار ایرانی مقیم تاجیکستان می گوید: ازبکستان درحالی اقدام به بازکردن کالا یا توقیف انها می کند که براساس قوانین بین المللی ترانزیت، این کشور حق بازکردن کالاهای ترانزیتی را ندارد.

وی افزود: به رغم پیگیری های مکرر هنوزی این مشکل به قوت خود باقی است و مسوولان تاجیک نیز قادر به حل آن نیستند.

تجار حاضر در این همایش گفتند: تنها دولت ایران قادر به حل این مشکل است از این رو ضروری است مقامات ایرانی برای این موضوع تدابیری جدی اتخاذ کنند.

سختگیری دولت تاجیک در تمدید روادید تجاری و بازرگانی ، عوارض بالای گمرکی و فساد اداری در تاجیکستان نیز از دیگر موانع مهم موجود بر سر راه سرمایه گذاری تجار ایرانی در تاجیکستان اعلام شد.

سید محمود صدری سرپرست سفارت ایران در تاجیکستان در این نشست با تایید مشکلات تجار، تکروی و نبود فرهنگ کارجمعی در میان تجار را از موانع مهم سر راه فعالیت های سرمایه گذاری تجار عنوان کرد و گفت: چنانچه فرهنگ کار جمعی در میان تجار رواج یابد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی روابط و تعاملات ایران با تاجیکستان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مشکل روادید به میزان زیادی حل شده است و دولت تاجیکستان وعده حل کامل مشکلات موجود را داده است.

وی گفت: چنانچه سرمایه گذاری میان ایران و تاجیکستان مثل کشور چین به صورت تعریف شده و برنامه ریزی شده باشد و براساس آن عمل کنیم بسیاری از مشکلات سد راه سرمایه گذاری تجار رفع خواهد شد.

صدری همچنین بر شکل گیری تشکل و اتحادیه تجار تاکید کرد و گفت: در صورت شکل گیری اتحادیه با داشتن تعریف حقوقی ؛ هم طرف تاجیک و هم طرف ایرانی قادر خواهند بود مشکلات تجار را پیگیری و برطرف کنند و سفارت نیز حمایت لازم را از این اتحادیه بعمل خواهد آورد.

وی گفت: اتحادیه هایی که قبلا وجود داشته اند براساس کار گروهی نبوده در حالی که در اتحادیه جدید همه موظف هستند در چارچوب قانون اتحادیه عمل کنند.

صدری اظهار داشت: هدف اصلی تشکل بازرگانان باید رسیدگی به رفع مشکلات و چالش هایی باشد که برای تجار ایجاد می شود.

سرپرست سفارت ایران اظهار داشت: لازم است با همفکری و تعامل شرایطی ایجاد کنیم تا جایگاه تجارت و صنعت ایران در این کشور ارتقاء یابد.

وی گفت: با تدابیری که دولت جدید ایران اتخاذ کرده است فضای بهتری در کسب و کار صادرات ایرانیان در خارج از کشور ایجاد خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه دولت ایران در تاجیکستان جایگاه بالایی دارد ، بر رعایت و حفظ شخصیت ایرانی تجار تاکید کرد و گفت: گاهی اوقات ما با عمل نکردن به قوانین خود باعث ایجاد مشکل می شویم.

صدری با تایید مشکلات ایجاد شده از سوی گمرک تاجیکستان برای انتقال کالاهای ایرانی افزود: این مشکل را به تهران ارجاع خواهیم داد و با مقامات کشورمان برای حل این مشکل رایزنی می کنیم.

در این جلسه ˈسعید عسکریˈ یکی از موسسین اتحادیه تجار ایرانی در مورد تشکیل اتحادیه ˈبازرگانان ، صنعتگران و سرمایه گذاران ایرانی در تاجیکستانˈ گفت: اساسنامه این اتحادیه ازسوی هیات موسس تهیه شده است و بزودی با نظر تجار ، فعالیت رسمی آن آغاز خواهد شد.

براساس آمارها ؛ حدود 150 شرکت ایرانی در زمینه های مختلف اقتصادی در تاجیکستان فعال هستند.

آساق**1663**1392
کد N342777

وبگردی