آفتاب
تشریح برنامه‌های نمایشگاه قرآن

حشتمی: نمایشگاه قرآن در «باغ موزه دفاع‌مقدس»برگزار می‌شود

حشتمی: نمایشگاه قرآن در «باغ موزه دفاع‌مقدس»برگزار می‌شود

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال از 25 شعبان کار خود را در باغ موزه دفاع مقدس آغاز می‌کند و تا 15 ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال از 25 شعبان کار خود را در باغ موزه دفاع مقدس آغاز می‌کند و تا 15 ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حشتمی در نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: 20 اسفندماه اولین جلسه نمایشگاه برگزار شده است که یک شورای برنامه‌ریزی تشکیل داده‌اند و این شورا تا اردیبهشت ماه ادامه پیدا کرده و با حضور اکثریت کمیته‌ها ضرغامی به عنوان قائم مقام نمایشگاه منصوب شد.

وی تصریح کرد: در این شوراها احکام کمیته‌ها صادر شد و برای نمایشگاه شروع به برنامه‌ریزی کردیم و هر کمیته کارکرد تخصصی خود را ارایه داد و پس از تصویب برنامه‌های هر کمیته برنامه‌های آنها به بخش مالی ارجاع و اعتبارات لازم ابلاغ شد و منتظر پیاده شدن کار کارشناسان هستیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: به دلیل برپایی نماز جمعه در مصلا امسال نمی‌توانستیم برای برگزاری نمایشگاه قرآن از شبستان مصلا استفاده کنیم و هیچ فضایی برای این کار نداشتیم، بنابراین با شهرداری رایزنی کردیم و باغ موزه دفاع مقدس به عنوان محل برگزاری نمایشگاه انتخاب شد.

حشتمی تصریح کرد: اولین ویژگی این مکان این است که نام آن "دفاع مقدس" است و این نام برای ما مقدس است و نزدیک‌ترین اتفاقی که در زمینه قرآن رخ می‌دهد در همین مکان است.

وی ادامه داد: برای برگزاری این نمایشگاه امور حمل و نقل، ترافیک، نیروی انتظامی، شهرداری و سایر ارگان‌ها همکاری‌هایی داشته‌اند و تمهیداتی را برای رفت و‌ آمد مردم در نظر گرفته‌اند.

حشتمی گفت: نمایشگاه امسال از 25 شعبان آغاز به کار می‌کند و به مدت 20 روز ادامه دارد و بخش بین‌الملل آن نیز از 5 ماه مبارک رمضان شروع به کار می‌کند. از جمله‌ برنامه‌های روز اختتامیه که 15 ماه رمضان است، تجلیل از خادمان قرآنی است و ممکن است به دلیل اینکه بخواهیم بودجه جوایز را تامین کنیم چند روزی این برنامه به تعویق بیافتد. ولی ما درصدد آنیم که نمایشگاه را در همان زمانی که قرار است به پایان برسد به اتمام برسانیم.

وی دلیل برپایی نمایشگاه قرآن را در طول 20 روز و نه 30 روز به دلیل خستگی که برای کارمندان به وجود می‌آید، ذکر کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، محکومیت وقایع عراق را پیام نمایشگاه قرآن ذکر و تصریح کرد: ما از وضعیت به وجود آمده در عراق تاسف می‌خوریم. قرآن‌، عترت و اهل بیت، از کسانی که خون مردم را به ناحق می‌ریزند و مردم را قتل عام می‌کنند برائت می‌جویند. این‌ها نسبتی با مسلمانان ندارند و جهت تفرقه افکنی آمده‌اند. ما آماده هستیم برای برطرف کردن این ناپاکی اقدام کنیم و این امر را محکوم می‌کنیم هرچند که شکست آنها قطعی و حتمی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه این مراسم ضرغامی مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: ما بخش هنری نمایشگاه را به حوزه هنری وزارت فرهنگ واگذار کرده‌ایم و برای اینکه بتوانیم هنر را در این نمایشگاه ترویج دهیم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز با ما همکاری می‌کند.

وی ادامه داد: برای تشویق جوانان که به سمت این هنر بیایند برنامه انیمشین‌سازی را راه انداخته‌ایم که به صورت مسابقه برگزار می‌شود و جوانان و نوجوانان از طریق کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که امسال چند غرفه کارهای چاپ و نشر را انجام می‌دهند؟ گفت: حدود 300 ناشر از ما تقاضای چاپ و نشر داشتند. ولی ما به دلیل کمبود جا ظرفیت بیشتر از 50غرفه را نداشتیم و می‌خواهیم کاری کنیم که محصولات فروشی نمایشگاه در حد لازم باشد و نمایشگاه تبدیل به فروشگاه نشود.

مدیرکل وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی استان تهران در پاسخ به این سوال که برای تامین بودجه نمایشگاه و هزینه‌های آن چه کارهایی انجام داده‌اید؟ گفت: ما درصدد آن هستیم که بتوانیم مسائل اقتصادی را به حداقل برسانیم.

وی از بیان میزان بودجه در نظر گرفته شده برای نمایشگاه خودداری کرد و گفت: بودجه سال گذشته 8 میلیارد و 500 میلیون تومان بود، ولی امسال خیلی کمتر از آن است. اگر در مراسم امسال برای افطاری و امثال این‌ها کمبودی بود از همین جا عذرخواهی می‌کنیم چون می‌خواهیم تا جایی که امکان دارد در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداریم و از هزینه‌های جانبی می‌کاهیم.

ضرغامی در پاسخ به این سوال که برای تهویه هوای نمایشگاه چه راهکاری در پیش دارید؟ گفت: نمایشگاه امسال درفضای کاملا باز برگزار می‌شود و چون فضا باز است ما نمی‌توانیم از تهویه هوا استفاده کنیم. امیدواریم با بادهای که می‌وزد هوای مطلوب داشته باشیم و مردم بتوانند از نمایشگاه بهره لازم را ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که چندین سال است از برگزاری نمایشگاه می‌گذرد آیا حاضر هستید که پس از اتمام نمایشگاه، در نشستی، دستاوردهای نمایشگاه را ارائه دهید؟ گفت: صد در صد ما پس از اتمام نمایشگاه یک نشستی را برگزار می‌کنیم و در آن به ارائه گزارش می‌پردازیم. این نمایشگاه در کل جهان یک نمایشگاه استثنایی است و خیلی از کشورها می‌خواهند از اینگونه نمایشگاه‌ها داشته باشند. البته در بعضی کشورهای عربی نمایشگاه خطاطی قرآن را داریم ولی به شکوه نمایشگاهی که در ایران است نمی‌رسد و این هم به دلیل عنایتی است که به نوعی قرآن به این سرزمین داشته است.

انتهای پیام

کد N342721

وبگردی