آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد:

پیامدهای عدم امضای پیمان راهبردی/ تقلب گسترده در دور دوم انتخابات افغانستان

پیامدهای عدم امضای پیمان راهبردی/ تقلب گسترده در دور دوم انتخابات افغانستان

کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به پیامدهای عدم امضای پیمان راهبردی از بروز تقلب گسترده در دور دوم انتخابات این کشور خبر داد.

"سید حبیب حسینی" کارشناس مسائل افغانستان و مسئول خبرگزاری صدای افغان در تهران در رابطه با سیاست خارجی نامزدهای انتخاباتی دور دوم انتخابات گفت عبدالله عبدالله گرایش بیشتری نسبت به ایران دارد اما اشرف غنی احمدزی همگرایی بیشتری با آمریکا داشته و منافع ایالات متحده را در افغانستان دنبال می کند.

وی در رابطه با دیدگاه دو نامزد انتخاباتی در خصوص توافق امنیتی با آمریکا گفت: افغانستان چاره ای جز امضای پیمان راهبردی ندارد زیرا آمریکا سیاست های خود را بگونه ای در کشورمان تدوین کرده که فردی نمی تواند این پیمان را امضا نکند.

سید حبیب حسینی با اشاره به اینکه آمریکا و جامعه جهانی هزینه سوخت را در افغانستان پرداخت می کنند، گفت به محض آنکه افغانستان پیمان امنیتی را امضا نکند، جامعه جهانی کمک های خود را به کشورمان قطع کرده و از طالبان حمایت می کند.

وی افزود: اما واقعیت امر این است که آمریکا با امضای پیمان راهبردی با افغانستان در پی دنبال کردن اهداف استراتژیک خود در منطقه و نظارت بر اقدامات ایران و روسیه است.

این کارشناس مسائل افغانستان در پاسخ به این پرسش که "آیا نیروهای افغان توانایی مقابله با طالبان و برقراری ثبات و امنیت در این کشور را در صورت خروج کامل نظامیان از افغانستان دارند؟" گفت: ارتش افغانستان بودجه لازم را در این زمینه ندارد و تجهیزات نظامی ضعیف است.

مردم افغانستان به عبدالله عبدالله رای دادند اما در صورت پیروزی وی احتمال آشوب و درگیری در افغانستان زیاد است

وی افزود: ارتش افغانستان هواپیمای جنگی مستقل نداشته و تنها چند بالگرد را از روسیه گرفته است. از سوی دیگر در صورت خروج آمریکا از افغانستان ناتو تجهیزات خود را از کشورمان خارج می کند.

این کارشناس مسائل افغانستان در پاسخ به این پرسش که "در صورت شکست یکی از نامزدهای انتخاباتی عکس العمل نامزد بازنده چیست؟" گفت: تقلب گسترده در دور دوم انتخابات گزارش شده است.

پلیس کابل اعلام کرده است رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات متهم شده که در پی انتقال دو خودروی حامل لوازم انتخابات به مکان نامعلوم بدون هماهنگی با مقامات امنیتی و محاسبه آرا برای نامزدی خاص شده است.

عبدالله عبدالله نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز در گفتگو با خبرنگاران در کابل خواستار تعلیق فعالیت رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات شده است.

عبدالله با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات فوری در این زمینه گفته است امرخیل متهم به تقلب بوده و دیگر نمی‌ شود به او اعتماد کرد.

عبدالله همچنین سطح تقلب در انتخابات دور دوم را بالا توصیف کرده و گفته است گزارشهایی را در زمینه بروز تقلب و پرکردن صندوق‌ ها از مناطق مختلف افغانستان را در اختیار دارد.

عبدالله گفته است در بخشهایی از افغانستان به ناظرانم اجازه حضور در مراکز رای‌ گیری داده نشده و شماری از آنها هم اکنون در زندان هستند.

این درحالیست که احمد یوسف نورستانی در نشست خبری در کابل تاکید کرده انتقال دو خودروی حامل لوازم انتخابات با کمیسیون هماهنگ شده بود و ناظران جهانی می توانند درباره این موضوع بررسی های خود را آغاز کنند.

نورستانی همچنین خواستار ارائه اسناد عبدالله به کمیسیون در زمینه اتهام وارد شده علیه ضیاء الحق امرخیل و همچنین تشکیل هیئتی بی طرف و آغاز تحقیقات درباره اقدامات رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات شد.

ضیاءالحق امرخیل نیز ضمن رد این اتهامات دلیل اقدامش را کمبود تعرفه رای دهی به مناطق مورد نظر معرفی کرده است که همین موضوع باعث شده تا حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان خواستار تحقیق در این باره شود.

رسانه های افغان همچنین از برکناری "زوری" فرماندار منطقه اوبه ولایت هرات در غرب افغانستان به اتهام دست داشتن در تقلب انتخاباتی، معرفی این فرد به مراجع قضایی و  بازداشت چهار عضو ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی به اتهام تقلب خبر دادند که در روز انتخابات از کارت‎ های جعلی استفاده کرده بودند.

سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی نیز از افزایش تعداد شکایت‎ های انتخاباتی به 568 مورد خبر داد و گفت رسیدگی به شکایات از امروز سه شنبه آغاز می شود.

"نادر محسنی" سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخابات افغانستان نیز گفته است تهدید، توزیع پول، تشویق به رای دهی به نفع نامزدی مشخص و مداخله نیروهای امنیتی در امر انتخابات و همچنین تخلف برخی کارکنان کمیسیون برگزاری انتخابات از مهمترین موضوعات شکایت های مطرح شده بوده و میزان شکایات در دور دوم انتخابات افغانستان کاهش یافته است.

سید حبیب حسینی گفت: مردم افغانستان به عبدالله عبدالله رای دادند اما در صورت پیروزی وی و شکست اشرف غنی احمدزی احتمال آشوب و درگیری در افغانستان زیاد است و در صورت پیروزی این نامزد انتخاباتی تاجیک ها از صحنه سیاست افغانستان محو می شوند.

بر اساس نتایج انتخابات پنجم آوریل عبدالله عبدالله 45 درصد از هفت میلیون آرا و اشرف غنی احمدزی 31.6 درصد آرا را کسب کرد. رای گیری دور دوم انتخابات شنبه گذشته تا ساعت 16 ادامه داشت.

بیش از 12 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که 35 درصد از آنها را زنان تشکیل دادند. نتایج اولیه دور دوم انتخابات روز دوم جولای و نتیجه نهایی 22 جولای اعلام می شود.

افغان ها با هدف توقف حملان انتحاری، انفجار بمب های کنار جاده ای و پایان دادن به بی عدالتی و فساد موجود در داخل کشور در انتخابات شرکت کردند.

همچنین حضور مردم در دور دوم انتخابات افغانستان بسیار گسترده تر از دور اول انتخابات توصیف شده که همین موضوع استقبال نیروهای داخلی و خارجی را به همراه داشته است.

..................................

گفتگو از معصومه زارع

کد N342662

وبگردی