آفتاب
رییس موسسه بین المللی مطالعات اسلامی مالزی

روحانی رساننده پیام اعتدال به جهان/ روحانی برای ملت ایران برکت است

روحانی رساننده پیام اعتدال به جهان/ روحانی برای ملت ایران برکت است

کوالالامپور – ایرنا – رییس موسسه بین المللی مطالعات اسلامی مالزی، گفت: دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران مرد اعتدال است و پیام اعتدال را به جهان رساند.

ˈمحمد هاشم کمالیˈ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکیدکرد ˈرییس جمهور اعتدال گرای ایران این رویه را برای میانه رو نشان دادن کشور خود در پیش خواهد گرفت. برای موفقیت او دعا می کنم و معتقدم وجود چنین رییس جمهوری برای ملت ایران برکت است.

به گفته وی، یکسال از انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور ایران می گذرد و امیدوارم نتایج این رویداد خوب و انتخاب این فرد میانه رو و معتدل به زودی مشاهده شود.

رییس موسسه بین المللی مطالعات عالی اسلامی مالزی تصریح کرد: دنیای اسلام به شدت از ناحیه افراط گرایی و خشونت آسیب دیده است و اندیشمندان اسلامی باید مجددا با نگاهی به گذشته بررسی کنند در جهان در اتفاقی افتاده است که که این چنین شاهد خشونت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه خشونت گروههای افراطی تصویر نامناسبی از اسلام ارائه می کند، گفت که افراط گرایی در بین برخی گروه های اسلامی ریشه دوانده است و در شرایط فعلی گروه های مختلف اسلامی با یکدیگر دشمن شده اند.

ˈکمالیˈ بهترین راه مقابله با این وضعیت را در پیش گرفتن سیاست اعتدالی توسط کشورهای اسلامی عنوان کرد و گفت: اسلام حامل پیام اعتدال است و بر اتخاذ اصل میانه روی توسط امت اسلامی تاکید دارد.

رییس موسسه بین المللی مطالعات اسلامی مالزی تصریح کرد: قرآن بر شناخت یکدیگر تاکید کرده و خواستار گسترش توسعه همکاری بین جوامع مختلف شده است، اما امروز برادری و اتحاد بین جوامع اسلامی که از آموزه های اصلی قرآن است اغلب به دست فراموشی سپرده شده است.

وی با اشاره به جنگ و اختلافات در عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان گفت: این خشونت ها نشان می دهد مسلمانان به جان یکدیگر افتاده اند و نیاز است نگاهی مجدد به آموزه های قرآن داشته باشیم.

محمد هاشم کمالی با این عنوان که در دهه اخیر افراط گری بین گروه های مختلف مذهبی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است، افزود: پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 که برج های دوقلوی آمریکا مورد هدف قرار گرفت خشونت روز به روز در حال افزایش است.

وی همچنین به پیشینه تاریخی افراطی گری در قرن بیستم اشاره کرد و گفت: ظهور افراط گرایی از مصر و زمانی که برخی گروه ها در این کشور گروه های دیگر را غیرمعتقد خواندند آغاز شد.

رییس موسسه بین المللی مطالعات عالی اسلامی مالزی در ادامه گفت: هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید آمریکا به عنوان قدرت برتر به وجود آمد و خود را تا حدودی پلیس جهان دانست.

وی گفت: جامعه متمدن اسلامی غرب را در برابر این ادعا به چالش کشید و همین امر باعث شد این جامعه متمدن هدف قرار گیرد و دشمن پنداشته شود. مسلمانان هدف خشونت های غرب به ویژه آمریکا قرار گرفتند.

هاشم کمالی همچنین به نقش استعمار در افزایش افراطی گری اشاره و تصریح کرد: استعمار هنگام ترک کشورهای اسلامی رهبرانی را حاکم کرد که حامی استعمار بودند. در حالی که باید این حکومت ها براساس آموزه های اسلامی پایه ریزی می شدند، اما قوانین و پایه های عدالت، سیستم قضایی و آموزش برخی کشورها براساس سیستم غرب طراحی شد.

وی گفت که قوانین حاکم بر کشورها باعث شد زمینه قیام و خیزش فراهم شود، اما پس از آن تعادل در این خیزش ها از بین رفت و ترورها زمینه ای فراهم آورد که بحث جنگ علیه ترور مطرح شود.

این اندیشمند اسلامی تصریح کرد: عبارت جنگ علیه ترور، در اصل جنگ علیه اسلام بود که از افغانستان و عراق شروع شد و اکنون نیز به سوریه رسیده است.

وی گفت بیش یک دهه جنگ نشان داد این سیاست خصمانه غرب راه به جایی نخواهد برد و همین می تواند دلیلی باشد که غرب سیاست نرم تری اتخاذ کند و نظامی گری را کنار بگذارند که این موضوع می تواند آینده ای خوب برای صلح باشد.

هاشم کمالی دستیابی به صلح را از طریق توقف خشونت در بین خود مسلمانان دانست و گفت: ارتباط با دیگران را باید با استفاده از روش های مسالمت آمیز انجام دهیم و خشونت را محکوم کنیم. این پیام ما به همه مردم وغربی هاست. مسلمانان خشونت را محکوم می کنند و انتظار خشونت را نیز از دیگران ندارند. این راه اعتدال است.

وی با اشاره به طرح مبارزه با خشونت و افراط گری حسن روحانی رییس جمهوری ایران، گفت: ما باید از ایده های خوب فارغ از اینکه چه کسی آن را مطرح کرده است، حمایت کنیم.

ب گفته وی، متاسفانه هنگامی که یک رهبر اسلامی طرحی را مطرح می کند دیگران قصد پیروی از آن را ندارند زیرا تنها می خواهند از حرف های آن ها پیروی شود که این امر خلاف اسلام است. در آموزه های اسلامی آمده است که از یک ایده خوب پیروی کنید. ما به رهبرانی احتیاج داریم که ایده خوب را عملی کنند. اگر ایده و طرحی خوب در هر کجا مطرح شد باید از آن پیروی کنیم.

این اندیشمند اسلامی از این که کشورهای اسلامی توان همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر را ندارند ابراز تاسف کرد و گفت: آموزه های دینی به ما می آموزد حامی عدالت، انصاف و برابری باشیم. ما ایده های بسیاری داریم که از طرف رهبران مختلف آمده است اما به دلیل ملی گرایی به آنها توجه نمی کنیم.

هاشم کمالی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل ناکامی در تلاش برای پایان دادن به افراط گری، گفت: وابستگی اقتصادی به قدرت های دیگر از جمله موانعی است که می تواند در مسیر دستیابی به اعتدال نقش داشته باشد. بخشی از مشکلات نیز براساس وابستگی به غرب است.

وی معتقد است: دولت مسئول، اتحاد و خوب فکر کردن از جمله مسائلی است که می تواند دستیابی به اعتدال را فراهم کند.

رییس موسسه بین المللی مطالعات اسلامی مالزی در پایان در مورد طرح مبارزه با خشونت و افراط گری که دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد، گفت: من فکر می کنم روحانی در ابتدای یک مسیر طولانی قرار دارد تا نمونه ای از یک رییس جمهوری اعتدال گر باشد. این امر یک شبه اتفاق نمی افتد. او در یک مسیر قابل تحسین در حال فعالیت است.

وی گفت: دکتر روحانی ایده های خوبی دارد که نمونه هایی از آن را مشاهده کرده و از آن حمایت می کنیم. ایران به عنوان یک کشور متمدن با فرهنگ و کشوری سرشار از منابع می تواند سایر کشورهای اسلامی را با استفاده از روش های مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

آساق**د.م**1611
کد N342265

وبگردی