آفتاب

حسن‌نژاد:تخطی از قانون، هدفمندی را به هدرمندی یارانه‌ها تبدیل کرده است

حسن‌نژاد:تخطی از قانون، هدفمندی را به هدرمندی یارانه‌ها تبدیل کرده است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تخطی از قانون، هدفمندی یارانه‌ها را به هدرمندی یارانه‌ها تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نطق میان دستور امروز خود با اشاره به گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که گریبان‌گیر اقتصاد ایران شده تورم افسارگسیخته بود که به همت سیاستگذاران پولی کشور تورم نقطه به نقطه از بالای 40 درصد به زیر 40 درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: این موفقیت جلوی کوچک‌تر شدن سبد مصرفی خانوارهای ایرانی را گرفت و بابت این امر از دولت محترم تشکر می‌کنم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نوسانات بزرگ و غیرمنطقی ارز را در سالهای گذشته مورد انتقاد قرار داد و گفت: خوشبختانه این امر نیز با مدیریت درست کنترل شد و جای تقدیر از عملکرد دولت یازدهم را دارد.

حسن‌نژاد مهمترین مشکل سالیان گذشته اقتصادی ایران را رکود بالای اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: به تبع این رکود شاهد نرخ بالای بیکاری در میان جوانان به ویژه تحصیل‌کردگان هستیم و متاسفانه در طول سال گذشته نه تنها بهبودی در این زمینه حاصل نشد بلکه اوضاع بدتر هم شد.

وی ادامه داد: آقای روحانی تا امید مردم به یاس تبدیل نشده است در زمینه اشتغالزایی تدبیری بیندیشید زیرا در صورت خارج نشدن کشور از رکود اقتصادی حتی اگر در تمامی حوزه‌های دیگر موفق بشوید عملکرد دولت از دید مردم بسیار ضعیف ارزیابی خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها، افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها خواست تمامی ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است ولی متاسفانه علیرغم وجود قانون دقیق و متعالی در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها، اجرای نادرست قانون و تخطی از قانون، هدفمند کردن یارانه‌ها را به هدرمندی یارانه‌ها تبدیل کرده است.

حسن‌نژاد گفت: متاسفانه می‌بینیم که دولت تدبیر و امید هم راه اشتباه گذشته را در پیش گرفته و آینده کشور را فدای مصلحت‌اندیشی سیاسی می‌کند. من می‌خواهم تا مطابق قانون پرداخت یارانه‌ها هدفمند شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به هر ماشین سوخت یارانه‌ای تعلق می‌گیرد. اگر هر لیتر دو هزار و 700 تومان باشد یعنی بابت هر لیتر دو هزار تومان سوبسید پرداخت می‌شود یعنی برای هر ماشین ماهی 120 هزار تومان. اگر یک خانواده ثروتمند پنج ماشین داشته باشد ماهی 600 هزار تومان از این بیت‌المال سوبسید دریافت می‌کند در حالیکه خانواده فقیری که حتی یک ماشین هم ندارد چیزی عایدش نمی‌شود و این نوع عملکرد هدفمندی یارانه نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با سهام عدالت، گفت: سهام عدالت قرار بود میان مردم توزیع شده و باعث عدالت شود. من در این زمینه یک مثال می‌زنم. ارزش سهام عدالت استان سیستان و بلوچستان شش هزار میلیارد تومان است اما یک شرکتی که مشمول این سهام بشود در این استان وجود ندارد یعنی عملا سیستانی‌های محروم آمده‌اند در استان تهران، اصفهان و استان مرکزی سهامدار شده‌اند.

حسن‌نژاد ادامه داد: با پول سیستانی‌ها در استان‌های پیشرفته و برخوردار اشتغالزایی و درآمدزایی انجام می‌شود. حال سوال من این است که کجای این روند عادلانه است؟

وی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در کشور، تاکید کرد: ما می‌گوییم شاخص بورس دماسنج اقتصادی کشور است. شاخص بورس در پنج ماه گذشته هر روز منفی بوده و نبض بازار سرمایه که شاخص اقتصادی است هر روز منفی‌تر می‌شود و این نشانگر انتظارات مردم از رخدادهای آتی اقتصاد کشور است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به دولت گفت: فعالان زبده اقتصادی به آینده شما خوش‌بین نیستند. این نوع مدیریت بازار سرمایه مدیریت نیست.

حسن‌نژاد در بخش دیگری از نطق میان دستور خود به بررسی موضوعات حوزه انتخابیه خود پرداخت و خاطرنشان کرد: تبریز در گذشته شهر اولین‌ها بوده است ولی در حال حاضر در بیکاری اولین است. آذربایجان در پسرفت صنعتی، اقتصادی و زیرساخت‌ها اولین است.

وی ادامه داد: آذربایجان در کنار رود ارس تشنه و عطشان در حال جان دادن است. آذربایجان شرقی با پنج درصد از جمعیت کل کشور 2/7 درصد بودجه کل کشور عایدش شده است. استانی که سرش تاس و شوره زده و چشمش یعنی دریاچه ارومیه خشک و کور شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: در گذشته نجات دریاچه ارومیه برنامه دولت بود ولی فقط به تعیین رییس کمیته و تشکیل آن بسنده کردند. در حال حاضر هفت درصد آب در این دریاچه باقی مانده است. مردم آذربایجان در سالگرد پیروزی آقای دکتر روحانی جلوی استانداری دولت اعتصاب کرده‌اند که چرا به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند. آنها خواستار چاره اندیشی برای این معضلات هستند.

انتهای پیام

کد N342117

وبگردی