آفتاب
رئیس کمیسیون مستقل انتخابات:

عبدالله در صورت داشتن مدرک علیه "امرخیل" ارائه دهد

عبدالله در صورت داشتن مدرک علیه "امرخیل" ارائه دهد

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات اتهامات مطرح شده علیه رئیس دبیرخانه این کمیسیون را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلوع نیوز، احمد یوسف نورستانی در نشست خبری در کابل گفت انتقال دو خودروی حامل لوازم انتخابات با کمیسیون هماهنگ شده بود و ناظران جهانی می توانند درباره این موضوع بررسی های خود را آغاز کنند.

نورستانی همچنین خواستار ارائه اسناد عبدالله به کمیسیون در زمینه اتهام وارد شده علیه "ضیاء الحق امرخیل" و همچنین تشکیل هیئتی بی طرف و آغاز تحقیقات درباره اقدامات رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات شد.

این اظهارات درحالیست که عبدالله عبدالله نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در گفتگو با خبرنگاران در کابل خواستار تعلیق فعالیت رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات شده است.

وی همچنین برآورد کمیسیون از مشارکت بیش از هفت میلیون نفر را غیر منطقی خوانده و گفته است فکر نمی کند که مشارکت حتی در سطح دور اول انتخابات بوده باشد.

عبدالله با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات فوری در این زمینه گفته است امرخیل متهم به تقلب بوده و دیگر نمی‌ شود به او اعتماد کرد.

عبدالله همچنین سطح تقلب در انتخابات دور دوم را بالا توصیف کرده و گفته است گزارشهایی را در زمینه بروز تقلب و پرکردن صندوق‌ ها از مناطق مختلف افغانستان را در اختیار دارد.

عبدالله گفته است در بخشهایی از افغانستان به ناظرانم اجازه حضور در مراکز رای‌ گیری داده نشده و شماری از آنها هم اکنون در زندان هستند.

پلیس کابل اعلام کرده است رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات متهم شده که در پی انتقال دو خودروی حامل لوازم انتخابات به مکان نامعلوم بدون هماهنگی با مقامات امنیتی و محاسبه آرا برای نامزدی خاص شده است.

این درحالیست که ضیاءالحق امرخیل ضمن رد این اتهامات دلیل اقدامش  را کمبود تعرفه رای دهی به مناطق مورد نظر معرفی کرده است که همین موضوع باعث شده تا حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان خواستار تحقیق در این باره شود.

بر اساس نتایج انتخابات پنجم آوریل عبدالله عبدالله 45 درصد از هفت میلیون آرا و اشرف غنی احمدزی 31.6 درصد آرا را کسب کرد. رای گیری دور دوم انتخابات روز گذشته تا ساعت 16 ادامه داشت.

بیش از 12 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که 35 درصد از آنها را زنان تشکیل دادند. نتایج اولیه دور دوم انتخابات روز دوم جولای و نتیجه نهایی 22 جولای اعلام می شود.

کد N342069

وبگردی