آفتاب

نشست ویژه شورای امنیت ملی آمریکا با حضور اوباما/احتمال حمله به عراق قوت گرفت

نشست ویژه شورای امنیت ملی آمریکا با حضور اوباما/احتمال حمله به عراق قوت گرفت

شورای امنیت ملی آمریکا شب گذشته با حضور باراک اوباما نشستی را با هدف بررسی اوضاع عراق و ارزیابی راه‎کارهای موجود برای پایان دادن به ناآرامی های این کشور برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "باراک اوباما" و تیم امنیت ملی آمریکا شب گذشته نشستی را برای بررسی راه های ممکن برای پایان دادن به بحران عراق برگزار کردند.

قرار است در روزهای آینده نیز اوباما نشست های دیگری را با اعضای این تیم برگزار کند تا به یک راه‎کار مناسب برای عراق برسد . با این وجود رئیس جمهور آمریکا اقدامات آتی ایالات متحده در عراق را به تلاش "نوری المالکی" نخست وزیر عراق، برای حل اختلافات سیاسی موجود در این کشور و هچنین تلاش برای کاهش ناآرامی ها مشروط کرده است.

در این میان "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، نیز ضمن اعلام تصمیم واشنگتن برای مذاکره با تهران در مورد عراق امکان انجام عملیات نظامی بویژه حمله هوایی به مواضع داعش از سوی آمریکا را رد نکرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در این رابطه گفت : ا از هر اقدام مثبتی برای حل بحران عراق حمایت می کنیم و اگر مذاکره واشنگتن و تهران در این رابطه کمکی به حل موضوع بکند ما آن را رد نمی کنیم.

اوضاع در عراق بواسطه تحرکات داعش به شدت بحرانی است. شدت خشونت به کار رفته از سوی اعضای این گروه بویژه در قتل عام بیش از صدها نفر از نیروهای ارتش عراق که تصاویر آن طی روزهای گذشته در رسانه های منتشر شده، به حدی بوده که سازمان ملل این گروه را به ارتکاب جنایات جنگی محکوم کرده است.

اما همزمان با نشست تیم امنیت ملی آمریکا در واشنگتن، نمایندگان ویژه کاخ سفید با "نوری المالکی" نخست وزیر این کشور، دیدار کردند.

بر اساس این گزارش، "برت مک گورک" فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا، و "استفان بیکرافت" سفیر واشنگتن در بغدادد، شب گذشته با نخست وزیر عراق به گفتگو نشستند.

از جزئیات مطرح شده در این گفتگو خبری منتشر نشده اما شب گذشته اوباما از اعزام 275 نیروی ویژه به عراق خبر داد. هر چند مقامات امریکایی اعلام می کنند که اوباما هنوز تصمیمی درباره عراق اتخاذ نکرده اما تحرکات واشنگتن در روزهای اخیر و اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس و همچنین تحولات داخلی عراق نشان می دهد که حمله به این کشور عربی از سوی آمریکا امری محتمل است.

کد N342007

وبگردی