آفتاب

دستگاههای اجرایی موظف به ارائه خدمات بهداشتی به کارکنان ایثارگر شدند

دستگاههای اجرایی موظف به ارائه خدمات بهداشتی به کارکنان ایثارگر شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب استفساریه ای مقرر کردند که دستگاههای اجرایی بتوانند خدمات بهداشتی و درمانی متعارف را بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری و صندوق های بازنشستگی به کارکنان شاغل و بازنشسته ایثارگر خود ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی استفساریه قانون بودجه سال 93 در خصوص ارائه خدمات به ایثارگران در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

بر اساس تبصره 16 بند "ج" قانون بودجه دستگاههای اجرایی باید کلیه اعتبارات بهداشتی و درمانی خود در خصوص ایثارگران را به حساب بنیاد شهید واریز کنند. اما در استفساریه نمایندگان اعلام می کردند که واریز این اعتبارات مانع از ارائه خدمات متعارف بهداشتی و درمانی از سوی دستگاههای اجرایی به ایثارگران نمی شود.

این استفساریه بر اساس اعلام اداره کل تنظیم قوانین با قانون اساسی، سند چشم انداز و قانون برنامه مغایرت داشت به همین دلیل حمید رضا طباطبایی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی با اعلام اخطار قانون اساسی، گفت: این استفساریه بر خلاف اصل 52 و 53 قانون اساسی است.

وی ادامه داد: بر اساس این بندها کلیه پرداخت ها باید از حساب قانونی صورت گیرد و محل هزینه ها هم مشخص است اما در استفساریه نمایندگان اعلام می دارند که دستگاهها از هر منبعی باید خدمات متعارف را به ایثارگران ارائه کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با وارد دانستن این اخطار اظهار داشت:در بودجه سال 93 دولت مکلف شد که صد در صد هزینه های درمانی ایثارگران را به بنیاد شهید بدهد، معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور هم مکلف شد که این هزینه را از سرجمع بودجه دستگاهها کسر کرده و به حساب بنیاد شهید بریزد.

وی تاکید کرد: ما می توانیم بودجه را از بندی کسر کرده و مجوز پرداخت آن را به دستگاه دیگری بدهیم اما نمی توانیم در عرف قانون گذاری بگوییم که دولت می تواند از هر جایی این بودجه را تامین کند.

در ادامه لاریجانی این اخطار را به رای نمایندگان گذاشت که نمایندگان با 104 رای موافق، 67 رای مخالف، 11 رای ممتنع از مجموع 215 نماینده ای که در مجلس حضور داشتند این اخطار را به تصویب نرساندند بنابراین بحث ها پیرامون این استفساریه در صحن علنی مجلس ادامه دارد.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان این طرح نماینده دولت در مجلس شورای اسلامی گفت: بین بنیاد شهید و معاونت برنامه ریزی دستگاهها هماهنگی انجام شده تا این بند از قانون بودجه اجرایی شود.

وی ادامه داد: بر اساس این توافق، ظرف یک هفته مشکلات اعتباری و اجرایی دستگاهها برای اجرای این تبصره حل خواهد شد بنابراین بدون نیاز به تصویب این استفساریه این مشکل قابل حل است.

وی با اشاره به ابهامات این استفساریه گفت: شما اعتبارات دستگاهها برای هزینه درمانی ایثارگران را حذف کرده اید بنابراین دستگاهها نمی توانند مکلف باشند که این کار را انجام دهند.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این استفساریه دارای ایراداتی است که شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد.

وی ادامه داد: دستگاههای اجرایی امکاناتی دارندکه می توانند بر اساس آن خدماتی را به ایثارگران بدهند و ما می خواهیم این خدمات متعارف بهداشتی که دستگاههای اجرایی به همه کارکنان خود می دهند به ایثارگران هم بدهند.

در پایان کلیات این طرح با 165 رای موافق، 16 رای مخالف، 5 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

متن این استفساریه به شرح زیر است:

آِیا حکم بند "ج" تبصره 16 قانون بودجه سال 93 کل کشور مانع از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی متعارف دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و صندوق های بازنشستگی به کارکنان شاغل و بازنشستگان ایثارگر تحت پوشش خود می شود.

پاسخ نمایندگان به این استفساریه عبارت بود از: خیر، مانع نمی شود.

جزئیات این لایحه نیز با 160 رای موافق، 19 رای مخالف ، 5 رای ممتنع از مجموع 216 نماینده مجلس به تصویب رسید.

کد N341951

وبگردی