آفتاب

حجت الاسلام طباطبایی:احمدی نژادرامناسب ریاست جمهوری نمی دانستم/صداوسیمامیتوانست مانع ایجادحوادث88شود

حجت الاسلام طباطبایی:احمدی نژادرامناسب ریاست جمهوری نمی دانستم/صداوسیمامیتوانست مانع ایجادحوادث88شود

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی به روزنامه اعتماد گفت:

*آقاي مهدوي كني از اول هم اعتقادش بر اين بود كه جامعه روحانيت مبارز حزب نيست  كه ملزم باشيم همه پيرو يك خط باشيم، افراد جامعه مي‌توانند به‌طور مستقل نظر خود را اعلام كنند. البته ما در جامعه روحانيت مبارز سعي مي‌كنيم خلاف همديگر حرف نزنيم.جامعه روحانيت از اولش هم حزب نبوده يك مجمع فكري همسو بود و بنا دارد جامعه نقش پدري داشته باشد. هيچ‌وقت هيچ چيزي را به مردم تحميل نكرده است و هميشه فقط به مردم پيشنهاد مي‌دهد.

*من يکي از دلايل راي آوردن آقاي روحاني  را روحاني بودن‌شان مي‌دانم . حالا مي‌خواهيد بگوييد پس چرا در زمان احمدي‌نژاد يك آخوند راي نياورد و احمدي‌نژاد كه روحاني نبود راي آورد، آن زمان هاشمي را در مقابل آقاي احمدي‌نژاد قرار دادند و مردم احمدي‌نژاد را موفق‌تر تلقي كردند.


*راي آوردن روحاني دلايل بسياري داشت. حمايت‌ها و عنايات ويژه هاشمي و كناره‌گيري دكتر عارف كه سياست درستي بود كمك بزرگي به روحاني بود. بزرگان اصلاحات بسيار از خود درايت نشان دادند و از خودگذشتگي كردند.

*
احمدي‌نژاد سال اول نمايندگي من تازه شهردار شد، درسال 84 هم كه من در انتخابات رياست‌جمهوري طرفدار آقاي هاشمي بودم، حتي سر اين موضوع در مجلس هم با برخي نمايندگان به اختلاف خوردم و خيلي‌ها عليه من اقداماتي انجام دادند، در مجلس كه بودم وقتي مي‌خواستيم كانديداي رياست‌جمهوري را بررسي كنيم من به دوستان گفتم اين كشور به يك فرد با تجربه و كار كشته نياز دارد، مشكلات اقتصادي ما به راحتي حل نمي‌شود، يكي از نمايندگان گفت آقا ديگر دوره شيخ بازي گذشت، به او گفتم نزنيد اين حرف را و همين باعث اختلاف شد. من به هاشمي گفتم اگر كانديدا شود از او حمايت مي‌كنم چون ايشان را قبول دارم، من هاشمي‌رفسنجاني را آدم پخته‌يي مي‌دانم، حملات احمدي‌نژاد به هاشمي را قبول نداشتم، در آن انتخابات هم معتقد بودم بايد هاشمي بيايد نه احمدي‌نژاد حتي در دور اول. معتقدم يك مجري بايد جامعه را درك كند، يك درگيري ذهني من اين است كه جامعه همديگر را درك نمي‌كنند، اين يك بيماري اخلاقي است كه از ناحيه دولتمردان و از سر اشتباه كاري آنها پديد آمده است.

*رابطه مجلس با دولت به خاطر برخي رفتارها ي بعضي افراد در صحن شايد مطلوب نيست، اگر مجلس دولت را و دولت مجلس را درك نكند مشكلات ما را از پا در مي‌آورد، اگر مشكلات را حل نكنيم همه زيان خواهيم كرد.

*بعضي آدم‌ها كه ظرفيت ديدشان كوچك است يك‌دفعه نسبت به يك چيزي دلواپس مي‌شوند، وقتي ما دم از وحدت مي‌زنيم در مهم‌ترين دوره سياسي كشور نبايد درگير اختلافات شويم، بايد همان‌گونه كه سرلشكر فيروزآبادي گفتند در اين شرايط از دولت حمايت كرد، آقاي روحاني تا به امروز توانسته‌اند كارهاي خوبي انجام دهند ارتباطات ايران با جهان بهتر شده است، بعضي‌ها اهميت ارتباط ما با دنيا را درك نكردند، نمي‌شود منزوي بود، انزوا شرط عقل نيست، اين آقايان بايد در كارها به روحاني كمك مي‌كردند كه نكردند، به نظر من آنها اخيرا به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد حمايت مي‌كردند، چون بيم آن دارند كه يك‌دفعه ارتباط ايران با جهان خوب شود و كشور به سمت ترقي برود و آنها خجالت بكشند، براي همين دست و پا مي‌زنند و كلمه دلواپسي را به كار مي‌برند اما من از خود اين افراد كه امروز با اين ارتباطات مخالفت مي‌كنند نگران هستم كه مبادا فردا شرمنده شوند، اين روشي كه در پيش گرفته‌اند قشنگ نيست، آنها اين‌گونه عمل مي‌كنند تا اگر بعد‌ها اين مذاكرات موفق شد، بگويند ما به وظيفه‌مان عمل و انتقاد كرديم.

*بعضي از مجلسي‌ها و بعضي بيرون از مجلس كه ادعاي دلواپسي مي‌كنند براي اين است كه چون نمي‌دانند مذاكرات منجر به پيشرفت مي‌شود يا نه نمي‌دانند چگونه واكنش نشان دهند، بنابراين مخالفت مي‌كنند و كلمه دلواپسيم را انتخاب كرده‌اند تا بعدا اگر مذاكرات پيشرفت نكرد بگويند ديديد ما گفتيم دلواپسيم و اگر مذاكرات موفق شد بگويند ما وظيفه‌مان بود كه دلواپس باشيم، يك سياستمدار نبايد اين‌گونه مردد باشد، بايد قاطع باشد اين خصلتي بود كه امام خميني (ره) داشت، ايشان خيلي قاطع تصميم مي‌گرفت و عمل مي‌كرد. دلواپسان كساني هستند كه مي‌خواهند خواسته‌هايشان را به دولت تحميل كنند و متاسفانه اين افراد در حكومت نفوذ دارند. بايد منتظر مجلس بعدي بود و ديد همراهي‌اش با دولت به چه سمت و سويي خواهد رفت.

*صدا و سيما مي‌تواند بيشتر به دولت كمك كند همان‌طور كه مي‌توانست با عملكرد مناسب‌تر از بروز حوادث 88 جلوگيري كند، مهم نيست كه صدا و سيما موافق روحاني بوده يا مخالفش، او حالا رييس‌جمهور است و بايد ياري شود، من با رييس‌جمهوري شدن احمدي‌نژاد مخالف بودم اما در نطقي كه در مجلس داشتم هم گفتم حالا كه ديگر رييس‌جمهور شده نبايد با او مخالفت كرد، به وزرايش راي اعتماد بدهيد تا كارش را شروع كند، به همين دليل هم به همه وزرايش راي دادم، بعضي‌ها هنوز نمي‌دانند نقد با مخالفت فرق مي‌كند، من همين امسال هم با اينكه به احمدي‌نژاد نقد دارم به ديدار نوروزي با او رفتم.

17302

کد N341520

وبگردی