آفتاب
خاتمی:مبنای دخالت دولت آمریکا درجهان منافعش است/

دعوت محمد خاتمی از کشورهای مردم سالار به مقابله با داعش

دعوت محمد خاتمی از کشورهای مردم سالار به مقابله با داعش

تهران-ایرنا-سید محمد خاتمی رییس جمهوری اسبق در سخنانی که دوشنبه منتشر شد با اشاره به خشن ترین کارهای گروه تروریستی داعش درعراق به نام اسلام ،گفت: همه کشورهای علاقمند به انسان، مردم سالاری و اسلام با گروه خطرناک داعش که بلای جان دنیای اسلام شده است، برخورد جدی کنند.

بگزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دفتر رییس جمهوری پیشین،سید محمد خاتمی رییس بنیاد باران در دیدار اعضای کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب با وی افزود:دولت کنونی آمریکا با جریان های انقلابی و ارتجاعی مخالف است اما وقتی منافعش ایجاب کند وارد می شود و جایی که لازم نیست درعمل وارد نمی شود وگرنه آنچه در عراق و سوریه توسط داعش رخ می دهد مساله ایست که تصور می رفت آمریکا علیه آن اقدام کند.

وی اظهارداشت:مهمترین مساله گروه داعش ضدیت با مردم سالاری و حقوق انسان و پیشرفت جامعه و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود است و هدفشان تحمیل دیدگاه های تنگ و تاریک قرن های قبل و دامن زدن به فرقه گرایی و طایفه گرایی در جامعه است.

رییس جمهوری پیشین کشورمان گفت: متاسفانه در کشور خودمان نیز رگه هایی از این تفکر را می بینیم که هیچ ربطی به انقلاب ندارد و گاهی اینگونه القا می شود که اصالت انقلاب در آن رگه های فکری است و آنها که جان و زندگی خود را برای انقلاب گذاشتند، ضدانقلاب، تلقی و حذف می شوند و آن جریان می خواهد برای تصاحب امکاناتی که در کشور وجود دارد،درهمه جا نفوذ کند.

خاتمی در ادامه با اشاره به تفاوت در نوع انقلاب ها و انقلابیون،اظهارداشت: این جریانات به شدت ارتجاعی و مشکوک که امروز عرصه را تنگ کرده اند و گروه هایی مثل طالبان، القاعده و آنهایی که 11 سپتامبر را به وجود آوردند هم گروه های انقلابی بودند یعنی اهل مبارزه و ویران کردن بودند اما انقلابی ارتجاعی و به دور از روح انسان هستند.

وی با بیان اینکه ریشه های این تفکر هم در دنیای اسلام و هم در غرب است، خاطرنشان کرد: در جریان جنگ سرد بین اردوگاه مارکسیستی و سرمایه داری جریان ارتجاعی برای ضربه به رقیب از سوی غرب تقویت شد و بعد دامن خود آنها را گرفت.

رییس بنیاد باران،داعش را یک جریان بسیار خطرناک و ضدشیعی دانست و با بیان اینکه عراق انقلابی کرده که این انقلاب، یک انقلاب انسانی است نه طایفه ای،گفت: شیعه در عراق اکثریت بوده است البته دیگران هم سهم داشتند و نمی خواهم سهم اقلیت ها را نادیده بگیرم.

خاتمی افزود: در ایران نیز باید حق اقلیت به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی ادا شود اما آنچه رخ داده این بوده که بینش شیعی و رهبری شیعی برای «انسان»قیام کرده و هدفش ایجاد جمهوری اسلامی بوده است یعنی ما اسلام و احکام اسلامی را می خواهیم اما این احکام و ارزش ها در دنیای ما در صورت و قالب جمهوری یعنی حاکمیت مردم بر سرنوشت آنهاست که لوازم آن باید رعایت شود.

وی ادامه داد:قدرت وابسته به مردم و قدرت مسوول در مقابل مردم است و مردم حق دارند نقد کنند و حرف بزنند و قدرت باید در جامعه چرخشی باشد.

رییس جمهوری پیشین کشورمان با بیان اینکه حرکت انقلاب اسلامی برای این ارتجاع و جریانات ارتجاعی، نگران کننده است، گفت: البته این انقلاب چون منافع غرب را هم به هم زده است،قدرت های مسلط هم می کوشند به آن لطمه بزنند اما آنچه در جهان به نام اسلام و قرآن رخ داده،اینست که می خواهد آزادی درجامعه حاکم باشد و کسانی که ضد این فکر می کنند، ضد انقلاب هستند.

خاتمی اظهارداشت:این جریانات ارتجاعی یک جریان ضدانسانی در پوشش دین هستند و بدترین شکل حرکت ارتجاعی به نام دین است.

رییس دولت اصلاحات در ادامه به دلایل قرار گرفتن عراق به عنوان هدف گروه های ارتجاعی اشاره کرد و گفت: همزمان چهار انتخابات در منطقه سوریه، مصر، افغانستان و عراق برگزار شد در حالی که در دو کشور مصر و سوریه از پیش معلوم بود چه کسی رای می آورد.

خاتمی افزود:درعراق انتخاباتی برگزار شد که هیچ کس نگفت انتخابات غیر دموکراتیک است البته ممکن است تخلف باشد و همه جا هم ممکن است باشد؛ در افغانستان نیز خوشبختانه انتخابات قابل قبولی برگزار شد.

وی با بیان اینکه در مصر هم انتخابات شد و یک کودتا صورت گرفت،خاطرنشان کرد: نمی خواهم بگویم آنها که قبلا بودند اشتباه نکردند، حتما اشتباه کردند اما یک انقلابی شد و حکومتی شکل گرفت اما در واقع در برابر آن کودتا شد و بعد هم انتخابات برگزار شد. من نمی گویم تقلب شد اما زمینه به صورتی است که نتیجه آن از قبل معلوم است و این مردم سالاری نیست.

خاتمی ادامه داد: اما در عراق مردم سالاری برقرار است و ما به غرب، عالم و جهان می گویم در عراق مردم سالاری است.

رییس بنیاد باران گفت: رهبر مذهبی عراق حضرت آیت الله سیستانی، عاقلانه ترین و انسانی ترین روش ها را دارد و بدون دخالت در حکومت در تلاش برای حفظ این دستاورد است؛ممکن است ایرادات زیادی به حکومت عراق داشته باشیم اما مردم سالاری حاکم است و این حرکت ارتجاعی می خواهد این را از بین ببرد.

خاتمی در ادامه مخالفان شیعه را مورد خطاب قرار داد و با طرح این پرسش که «ما متهم هستیم که می خواهیم امپراتوری شیعه راه اندازیم؟» اظهار داشت: ما شیعه ای هستیم که جمهوری و جمهوری اسلامی را مطرح کردیم یعنی هرکسی در این کشور است، شهروند جمهوری اسلامی و دارای حقوق است.

وی تاکید کرد:جمهوری اسلامی به مسلمانان، شیعیان و یک گرایش خاص از شیعه اختصاص ندارد که بگوییم هرکس خلاف آن باشد، خارج از شهروندی جمهوری اسلامی است و هر کس قانون اساسی را قبول دارد و در این چارچوب عمل می کند،ولو انتقاد داشته باشد، شهروند جمهوری اسلامی است.

خاتمی ادامه داد: شیعه و انقلابی که ما می گوییم این است و باید چنین باشد و می کوشیم که این روال که روح انقلاب است حاکم باشد و اگر انتقادی نیز است در درون خانه و برای بازگرداندن جامعه و حکومت به موازین اصلی انقلاب است.

رییس جمهوری پیشین کشورمان با اشاره به اینکه در عراق مردم سالاری برقرار است، گفت: استقرار مردم سالاری زحمت دارد و خودمان هم در استقرار مردم سالاری دچار مشکلات هستیم و زمان باید بگذرد البته جریاناتی نیز هستند که می خواهند این انقلاب را بدزدند اما روند و روال این است که مردم سالاری را پذیرفته ایم و از موضع دین هم مردم سالاری را پذیرفته ایم.

خاتمی همچنین با اشاره به اینکه «دنیای قبل از مدرن تکلیف مدار بوده و دنیای امروز حق مدار است»افزود:درعرصه حیات اجتماعی در دنیای پیش از مدرن انسان ها حقی نداشتند و فقط تکلیف داشتند که از حکومت های محلی و امپراتوری ها تبعیت کنند اما امروز گفته می شود انسان حق دارد و حکومت،برآمده از اراده و حقی است که انسان اعمال می کند.

وی با اشاره به قانون اساسی که حاکم مطلق بر انسان و جهان را خدا می داند و خداست که انسان را بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم کرده است، تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد این حق را از ملت بگیرد و اگر دنیا می گوید حق حاکمیت بر سرنوشت مردم یک حق طبیعی است، ما می گوییم نه تنها طبیعی است بلکه حق الهی است و خدا ما را بر سرنوشت خود حاکم گردانیده است یعنی حکومت برای ماست و اراده ماست که حکومت را تعیین می کند.

رییس بنیاد باران گفت: حکومت برآمده از مردم و در مقابل مردم مسوول است و ارباب مردم نیست و این یعنی حق حاکمیت مردم بر سرنوشت و این در حال تحقق است اما یک جریان ارتجاعی خشن که جز نابود کردن و کشتن، کاری بلد نیست به نام اسلام و در بیخ گوش ما حرکت کرده و یک دولت برآمده از اراده مردم با همه عیب ها و نقص هایش را تهدید و با آن مبارزه می کند.

خاتمی افزود: باید هشیار بود و همه کشورهایی که به انسان، اسلام و پیشرفت کشورهای منطقه اعتقاد دارند باید در برابر آنها بایستند؛ این جریان خطرناکی است که اگر رهایش کنیم لطمه شدیدی به جهان می زند.

وی ادامه داد: در عراق ظاهرا نیروهایی که باید حافظ امنیت کشور باشند، برخورد مناسب و حساسیت لازم را نسبت به این غده سرطانی نداشتند و حتی ممکن است همدستی هایی هم داشته اند وگرنه اینها کسانی نیستند که بتوانند یک کشور را به این سرعت با مشکل مواجه کنند؛ مطمئنیم که جلوی آنها گرفته خواهد شد و باید تاوان جنایت های خود را بدهند.

رییس جمهوری پیشین کشورمان،حرکت داعش را حرکتی انقلابی اما انقلاب ارتجاعی خواند و گفت: این نوع انقلاب می گوید باید برگردیم به چندین قرن قبل و انقلابی است که می گوید برایش اصلا انسان مطرح نیست و خودش و توهماتش محور کار است و هر کس همراه نباشد با خشن ترین حالت با او برخورد می کند.

خاتمی اظهارداشت: انقلاب اسلامی درست برخلاف این نظریه ایجاد شد و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود را خواست و هرگونه حرکت آزادی بخش و رهایی بخش را درهرجای دنیا مورد حمایت قرار می دهد و ما مبارز را کسی می دانیم که علیه دیکتاتوری، وابستگی و خودکامگلی عمل می کند.

وی با تاکید بر اینکه «انقلاب اسلامی، انقلابی است که حاصل آن جمهوری اسلامی است و باید از آن در درون و بیرون پاسداری کنیم» تصریح کرد: در درون باید در مقابل اندیشه ها و افکاری ایستاد که به هیچ وجه به انسان، کرامت انسان، حقوق انسان و حاکمیت انسان بر سرنوشت اعتقادی ندارد و خشن ترین روش ها را دارند و سعی می کند مخالف خود را با هر قیمتی از عرصه خارج کند.

خاتمی ادامه داد: باید از اصل انقلاب و حاصل انقلاب که جمهوری اسلامی و حق حاکمیت و آزادی های مردم است، دفاع و در عرصه خارجی نیز باید با یک جریان ارتجاعی قشری عقب مانده خشن افراطی و ضدانسان که متاسفانه به نام اسلام فعالیت می کند، برخورد کرد.

خاتمی افزود: آمریکا با این جریانات ارتجاعی همسو نیست اما آیا فشاری که روی جمهوری اسلامی گذاشته می شود با داعش یکی است؟ من نمی گویم ما عیبی نداریم، اما در اینجا به نام دین تجربه مردم سالاری و جمهوری می شود.

وی ادامه داد: در درون با خودمان ممکن است حرف و حدیث داشته باشیم اما دعوا مال خودمان است و در دفاع از اصل قضیه و اصل نظام و تمامیت ارضی و نظام های مردم سالار منطقه اختلافی نیست؛ این انقلاب را باید پاس داشت.

رییس بنیاد باران در ادامه به ضرورت پاسداشت انقلاب در درون اشاره کرد و گفت: اندیشه های انحرافی که با روح انقلاب سازگار نیست، در بعضی جاها میدان داری می کنند و برای آن ها محدودیتی نیست در حالی که برای وابستگان انقلاب، انواع و اقسام محدودیت ها ایجاد می شوند.

خاتمی افزود:باید به دولت برای پیشرفت، توسعه و تضمین آینده کشور، برای رفع خرابی ها و دفاع از منافع کشور در داخل و خارج کمک کنیم و در عرصه بین المللی هم با همه کسانی که منافع ملی، حرمت و استقلال ما را مورد هدف قرار دادند مخالفت داشته باشیم، خواه به صورت قدرت هایی که منافع خود را در مقابل منافع ما تعریف می کنند و حاضرند به ما ضربه بزنند، خواه به صورت حرکت های ارتجاعی ظاهرا انقلابی ولی واپس گرا که خطر جدی هستند.

وی همچنین با بیان اینکه همه ما می خواهیم دولت موفق باشد، اظهار داشت:این دولت مشکلات بزرگی دارد و کارهای خوبی نیز انجام داده که البته ممکن است عیب و نقصی هم باشد اما بخش قابل توجهی از این عیب و نقص ها از گذشته به ارث رسیده و دولت ناچار است به جای ایجاد یک زمینه تازه،انرژی خود را برای ترمیم آن مشکلات بگذارد.

رییس جمهوری پیشین کشورمان گفت: امیدوارم در آینده دولت قوی، ملت منسجم و دل های به هم نزدیک شده تری داشته باشیم به ویژه در این موقعیت که با وضعیت سختی در منطقه مواجهیم.

خاتمی با تاکید بر اینکه همه ما دلمان می خواهد نظام از آسیب ها مصون بماند، افزود: ما اعتراض و انتقاد داریم اما اصل نظام را قبول داریم و نمی خواهیم آن اعتراض ها و انتقادها به اصل نظام لطمه بزند.

وی اظهارداشت:متاسفانه تنگ نظری هایی وجود دارد که نظام را در یک دیدگاه محدود خلاصه می کنند و هر کسی خلاف آن حرف بزند،می گویند نظام تضعیف شد،درحالی که این محدود کردن دید درباره نظام بزرگترین ضربه به آن است.

رییس بنیاد باران با یادآوری اینکه حتی ملاحظاتش در بیان انتقادات به دلیل وجود تنگ نظری های زیاد،نادیده انگاشته می شود،گفت: ظاهرا وجود، بودن و حرف زدن ما برای برخی مشکل ایجاد می کند و نمی توانند این مساله را تحمل کنند اما سعی می کنیم با رعایت تمام جوانب در عرصه حضور داشته باشیم.

خاتمی در ادامه با تاکید بر اینکه نه قصد داشتم و نه دارم و نه زمینه اش فراهم است که به قدرت بازگردم افزود:ما نسلی هستیم که نباید دیگر به قدرت بازگردیم اما دوست داریم ارزش ها و معیارها حفظ شود و شخصیت هایی که نسبت به نظام ، آرمان ها و سرنوشت ایران دغدغه بیشتری دارند روی کار بیایند و برای این موضوع تلاش می کنیم.

وی با بیان اینکه این انقلاب به همه ملت ایران تعلق دارد و هزینه ای که پرداخت شده هزینه ایست که ملت ایران پرداخته است، یادآور شد: هیچ کس و هیچ گروهی حق ندارد این طور القا کند که این انقلاب در انحصار اوست و اختصاص به او دارد به ویژه جریان هایی که هیچ سنخیتی با روحیه انقلابی ندارند.

خاتمی ادامه داد: انقلابی که ما به آن اعتقاد داریم متعلق به همه است و هیچ کس نمی تواند بگوید این انقلاب برای من است و دیگران سهمی ندارند.

رییس بنیاد باران گفت:انقلاب حادثه بزرگی برای جامعه ما بود منتها اهمیت آن در این بود که در مرز تخریب متوقف نماند؛آن مرحله اول انقلاب است که تخریب می کند یعنی آنچه هست و وضع موجود و ظالمانه و وابستگی و تحقیر ملت و بی توجهی به منافع ملت و فساد و بداخلاقی در جامعه را نابود می کند.

خاتمی افزود:یک حرکت اصلی انقلاب،تخریب وضع موجود است اما این یک مرحله است و ما انقلابی های زیادی داریم که درهمین مرحله متوقف مانده اند یا بدتر، افرادی ادعای انقلابی گری داشته اند، اما هدفشان بازگشت به ماقبل وضعی است که علیه آن انقلاب کردند و این یعنی ارتجاع.

سیام*9254**م.ش**1856
کد N341188

وبگردی