آفتاب
آیت الله هاشمی رفسنجانی:

داعش مولود نامبارک جهل و تندروی است

داعش مولود نامبارک جهل و تندروی است

تهران - ایرنا- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گروهک تروریستی داعش مولود نامبارکی از ترکیب جهل و تندروی است که آبروی اسلام و مسلمین را در معرض خطر قرار داده اند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح امروز -دوشنبه- در دیدار جمعی از مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و گروهی از هنرمندان و فعالان صنایع دستی ایران افزود: برای این گروهک تروریستی، شیعه و سنی مطرح نیست، بلکه قتل انسان ها و غارت اموال مردم موجب ارضای روحی آنان است.

وی با تقبیح و محکومیت این جنایات، اعلام خطر مراجع را برخاسته از درک عمق مسایل خواند و گفت: عقلای اسلامی نگذارند عده ای کج فهم و زیاده خواه، آبروی مسلمانان را ببرند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یک گروه تروریستی که برخاسته از عقاید افراطی می باشد، امنیت و آسایش ملتی را بر هم زده است.



**هنر ایرانی - اسلامی بر قله های آثار هنری جهان می درخشد

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود فرهنگ و تمدن ایران را سرشار از ظرفیت های خلاق هنری دانست و با اشاره به تلفیق آن با آثار اسلامی، گفت: امروزه هنر ایرانی ـ اسلامی بر قله های آثار هنری جهان می درخشد و این اعتراف مستشرقین است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آثار باستانی ایران گفت: همه بناها در همه جهان از مصالح ساختمانی معمول در هر زمان است و آنچه به بناهای تاریخی ایران جان می دهد، روح هنری اسلامی و معماری خاص و استفاده از صنایع دستی در آنها است.



**صنایع دستی ایران ظرفیت بالایی برای اشتغال زایی دارد

آیت الله هاشمی رفسنجانی ابتکار استفاده از ساختمان های قدیمی برای تبدیل به هتل و مسافرخانه را مخصوصاً در شهرهای ایران از جمله یزد و کاشان ستود و گفت: ظرفیت صنایع دستی ایران، برای افزایش اشتغال بسیار بالاست و باعث ثبت خاطرات خوب برای مسافران داخلی و خارجی در این شهرها می شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ورود صنایع دستی کشورهای دیگر به ایران و عرضه آنها در مغازه های میدان امام اصفهان را غمناک توصیف کرد.



**اهمیت صنایع دستی در هدایای دیپلماتیک

وی با بیان اهمیت صنایع دستی در هدایای دیپلماتیک، گفت: اهمیت تاریخی آنها شناسنامه فرهنگی کشورهاست و البته در ایران عمری به قدمت تاریخ هزاران سال دارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، صنعت فرش دستبافت ایران را خیره کننده خواند و ادامه داد: رونق این صنعت علاوه بر خاصیت های فرهنگی، باعث افزایش ارزش افزوده بالا و اشتغال می شود که ضرورت امروز جامعه ما است.



**ضرورت برنامه ریزی برای اوقاعت فراغت بازنشستگان و زنان خانه دار

وی تاکید کرد که برنامه ریزی برای اوقات فراغت کارمندان در دوران بازنشستگی و زنان خانه دار لازمه مدیریت اشتغال در استفاده از فرصت ها است.

هاشمی اضافه کرد: احساس استقلال مالی و جلوگیری از بطالت عمر، روحیه انسان را تقویت می کند و از خمودگی و افسردگی به شادابی می رساند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاع رسانی و تبلیغات را برای معرفی صنایع دستی در داخل و خارج از کشور مهم خواند و گفت: اگر آثار و ظرفیت های هنری ایران شناخته شود، شیفتگان فراوانی در دنیا هستند که به ایران روی می آورند.

وی با بیان اینکه گردشگری در جهان امروز یک صنعت است، یادآور شد: برخی از کشورهای همسایه که تاریخ و جغرافیای محدود دارند، از صنعت توریسم بیشتر از صنایع نفتی ما درآمد دارند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین 150 اشاره قرآن به گردشگری را معنادار توصیف کرد و اظهار داشت: این آیات می تواند مبنای کار کسانی باشد که در امور، نسبت به ابعاد دینی حساسیت دارند.



**صنعت گردشگری نیازمند مدیریت و رفع موانع

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت گردشگری و صنایع دستی برای همه مسوولان ادامه داد: خاصیت این صنعت وجود سرمایه در سراسر کشور است و فقط مدیریت و برداشتن موانع می خواهد که باید برنامه ریزی شود.

وی افزود: یکی از وظایف مهم اسلامی و ایرانی ما تدوین سیاست های کلی مبتنی بر واقعیت ها است که این نیاز تا حدودی فراهم شده است.

در آغاز این دیدار به ترتیب بهمن نامور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، محمدحسین زمرشیدی از هنرمندان و نویسندگان پیشکسوت صنایع دستی و معماری، رضایی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان تهران، جنتی، مدیر عامل اتحادیه صادرکنندگان صنایع دستی به بیان مشکلات و دیدگاه های خود در مورد صنایع دستی و هنری پرداختند.

مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گزارشی از سازمان ارائه کرد.

سلطانی فر با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معمظ انقلاب گفت: سازمان در محقق کردن آرزوهای فرهنگی و اقتصادی ظرفیت بالایی دارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان برخی از تصمیم گیری های غیر کارشناسی در دولت گذشته و انتقال معاونت ها به استان های مختلف کشور، گفت: بسیاری از سرمایه های فرهنگی کشور اعم از هنرمندان و آثار هنری در این نقل و انتقالات دلسرد، منزوی و مفقود شدند.

وی با اشاره به ارزش افزوده بسیار بالای صنایع دستی گفت: با سرمایه محدود مالی، اشتغال و ارز مالی را برای کشور افزایش می دهد.

سلطانی فر افزایش ورود گردشگران بیشتر و متنوع تر به کشور را حاصل سیاست های ایران در دولت تدبیر و امید دانست و گفت: اهتمام دولت این است که با پرداختن به راهکارها و برداشتن موانع، بستر فعالیت بخش خصوصی را فراهم کند.

سیام**9012 **1449
کد N341037

وبگردی