آفتاب
سلیمان پور در مراسم بیستمین سالگرد استقلال آفریقای جنوبی:

تعاملات ایران و آفریقای جنوبی در یک سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است

تعاملات ایران و آفریقای جنوبی در یک سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است

مدیر آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه گفت: تعاملات ایران و آفریقای جنوبی ظرف یک سال گذشته به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی سلیمان پور  مدیر آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه و معاون وزیر امور خارجه در مراسم بیستمین سالگرد استقلال آفریقای جنوبی گفت: پیروزی علیه آپارتاید پیروزی در سطح بین‌المللی و جهانی است.

 وی همچنین با بزرگداشت یاد نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی اضافه کرد: برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در آفریقا و پیروزی حزب ای ان سی را به ملت آفریقا تبریک می گویم.

سلیمان پور با اشاره به اینکه در ایران همواره این احساس وجود دارد که شریک و دوست طبیعی ایران در قاره آفریقا کشور آفریقای جنوبی است، یادآور شد: پیروزی حزب ای ان سی باب تازه ای در فضای همکاری های بین دو کشور ایجاد کرده است.

مدیر آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آفریقای جنوبی جایگاه ممتازی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و ایران از هیچ کوششی برای توسعه روابط با آفریقای جنوبی فروگذار نکرده  و آفریقای جنوبی در بین طبقه روشنفکر ایران نیز جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد.

وی افزود: ایران و آفریقای جنوبی با هم در سازمان‌ها و نهادهای مهم بین‌المللی مانند سازمان ملل، گروه 77 و جنبش عدم تعهد تعاملات و همکاری‌های سازنده و فراوانی داشته‌اند و با توجه به دیدگاه نزدیک دو کشور انتظار داریم که این همکاری‌ها در دوران جدید گسترش یابد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: تحولات و روابط ایران و آفریقای جنوبی در یک سال اخیر به نحو چشمگیری افزایش یافته است و همچنین دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از مجلس آفریقای جنوبی نمونه ای از این روابط است.

به گزارش مهر، همچنین شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری در این مراسم با تبریک بیستمین سالگرد لغو آپارتاید در کشور آفریقای جنوبی، گفت: موقعیت استراتژیک دو کشور زمینه مناسبی برای نقش آفرینی ایران و آفریقای جنوبی فراهم می کند و عضویت این دو کشور در جنبش عدم تعهد زمینه ساز همکاری بیشتر در ارتقای صلح و آرامش و امنیت در منطقه است.

ملاوردی به حماسه سیاسی در تاریخ 24 خرداد اشاره کرد و گفت: در ایران اکثریت مردم به شعارهای تدبیر و امید و آرامش در اقتصاد و سیاست آری و به تمام تندروی ها نه گفتند. رویکرد دولت تدبیر و امید مبتنی بر احترام و با مشی گفتگو است.

 

 

کد N340844

وبگردی