آفتاب
با توافق احزاب مخالف دولت/

احسان اوغلو رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می شود

احسان اوغلو رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می شود

مهمترین احزاب مخالف دولت ترکیه با معرفی دبیرکل سابق سازمان همکاری های اسلامی به عنوان نامزد مشترک خود برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، روسای دو حزب جمهوریخواه خلق و جنبش ملی ترکیه پس از دیدار صبح امروز دوشنبه خود با معرفی "اکمل الدین احسان اوغلو" به عنوان نامزد مشترک برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.

بدین ترتیب احسان اوغلو جدی ترین رقیب "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه، در انتخابات ریاست جمهوری که در ماه آگوست برگزار می شود خواهد بود.

"کمال قلیچداراوغلو" رهبر حزب جمهوریخواه خلق، به عنوان اصلی ترین رقیب و منتقد حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان، از مدت ها قبل مذاکراتی را با دیگر احزاب مخالف دولت برای معرفی نامزد مشترک در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده است.

در همین رابطه طی هفته های گذشته وی مذاکراتی را نیز با احزاب کرد حاضر در مجلس ترکیه انجام داده بود.

اکمل الدین احسان اوغلو از سال 2004 تا 2014 میلادی دبیر کل سازکان همکاری های اسلامی بود و چهره ای شاخته شده در جهان محسوب می شود. وی از شخصیت های فرهنگی و دانشگاهی ترکیه است که به غیر از تریش در دانشگاه های مختلف در امر نویسندیگی و ویرایش برخی از رسانه های مکتوب ترکیه فعالیت دارد.

احسان اوغلو در سال 1943 از یک خانواده اصیل ترک در قاهره متولد شد و توانست در سال 1966 از دانشگاه عین الشمس در یک رشته فنی مدرک لیسانس بگیرد. بر اساس گزارش های موجود وی مدرک فوق الیسانس خود را از دانشگاه الازهر مصر کسب کرده اما مدرک دکتری خود را از دانشگاه آنکارا دریافت کرده است.

وی پایه گذار بخش تاریخ علوم در دانشگاه استانبول است. احزاب مخالف دولت ترکیه در حالی با معرفی احسان اوغلو به عنوان نامزد مشترک موافقت کرده اند که وی به احزاب موجود در این کشور گرایش نداشته و از لحاظ سیاسی چهره ای مستقل محسوب می شود.

 

کد N340797

وبگردی